Oönskade presenter

Jag har en nära släkting som ger inredningsdetaljer och smycken som inte alls är min stil. Så här i efterhand kan jag se att jag borde ha tagit upp det med hen för länge sedan men det känns så svårt att hitta en bra formulering, så tips är välkomna! Det sämsta exemplet var en skylt med mitt och min dåvarande mans namn ingraverade tillsammans med vigseldatumet. "Ojdå, ja nu gick nog sannolikheten för att hitta en annan potentiellt nöjd ägare från låg till obefintlig."
 
Fast det är väl ingen här som sagt att de varit oartiga och otacksamma när de tagit emot gåvan? :)

Nej är nog sällan man upplever sig själv som oartig/otacksam 🙂

Jag menade bara att man kan vara lite smidig och inte låta en gåva bli en anledning till bekymmer eller irritation.
 
Vi brukar få köksmaskiner med endast ett syfte (om ni fattar vad jag menar) av en släkting. Det är mycket sällan de används, dessutom tar de ofta enorm plats. De flesta ligger fortfarande i sina lådor, oanvända.
Vi fick en smörgåsgrill. Av typen våffeljärn fast för mackor.
Ingen av oss gillade klämda grillade dubbelmackor av franskbröd. Varma mackor med svampstuvning och mängder av ost fixade vi däremot med jämna mellanrum :D
Givaren påstod att den var oumbärlig i deras hem.

(kanske hade samband med att de åt pulvermos, pulversås och färdiga biffar i det hemmet?)
 
Vi fick en smörgåsgrill. Av typen våffeljärn fast för mackor.
Ingen av oss gillade klämda grillade dubbelmackor av franskbröd. Varma mackor med svampstuvning och mängder av ost fixade vi däremot med jämna mellanrum :D
Givaren påstod att den var oumbärlig i deras hem.

(kanske hade samband med att de åt pulvermos, pulversås och färdiga biffar i det hemmet?)
Eller att ni har olika smak? Jag älskar mitt smörgåsjärn, brie, salami och rucola är väldigt gott varmt. Trots frånvaro av pulversås i hemmet.
 
Jag har varit med och bidragit till en mindre genomtänkt present. Vi var ett kompisgäng som brukade gå ihop när någon av oss fyllde år.

Vi var alltså 5-6 personer som valde ut örhängen, halsband och en flaska rödvin. Vi var ca 20 år och kompisen öppnade presenterna och konstaterade att hon inte hade hål i öronen och inte gillade rödvin 🙈 Vi var dessutom det kompisgäng som känt hene längst bland de som var på festen och borde alltså ha koll på att hon varken hade hål i öronen eller gillade rödvin...

Hon skrattade gott och fick ju byta örhängena. Där och då var det ju en aning pinsamt men nu i efterhand går det ju att skratta åt vår misslyckade present. 😅
 
Vi fick en smörgåsgrill. Av typen våffeljärn fast för mackor.
Ingen av oss gillade klämda grillade dubbelmackor av franskbröd. Varma mackor med svampstuvning och mängder av ost fixade vi däremot med jämna mellanrum :D
Givaren påstod att den var oumbärlig i deras hem.

(kanske hade samband med att de åt pulvermos, pulversås och färdiga biffar i det hemmet?)
Du kanske skulle testat med annat bröd än rostbröd. ...
 
1. Vi var med och lade ihop till en present till en gammal vän som vi egentligen inte umgicks med, men som skulle ha stor fest, och det var ju kul för ett antal år sen. Det visade sig sen att pengarna gick till en strippa!!! Som kom till festen och tog upp jubilaren på scen mm. Som jag skämdes, och önskade att jag sagt nej 🙈

2. Fick av vänner i inflyttningspresent en golvsmidesljusstake med glaskoppar för värmeljus, som jag tackade artigt för och i mitt stilla sinne undrade var jag skulle placera (läs gömma). Gick sen och beklagade mig över detta åbäke till ljusstake, tills jag en dag kom hem och den var borta 😳 Då säger tonåriga dottern att ”farmor var här och hon tyckte den var fin, så jag sa att hon kunde ta den för du inte gillade den”. Svärmor har den än, och vännerna har inte varit här fler gånger. Det var dock inte ljusstakens fel 😂
 
Eller att ni har olika smak? Jag älskar mitt smörgåsjärn, brie, salami och rucola är väldigt gott varmt. Trots frånvaro av pulversås i hemmet.
Haha. Blev tvungen att googla smörgåsjärn och hittade inget som liknade vårt.
Det var i vit plast och rymde en smörgås i taget. Det klämde dessutom ihop mackan diagonalt så det blev som två. Det rymde exakt rostbröd av den fyrkantiga sorten.
Fick inte plats då mycket pålägg i det trånga utrymmet :D

De jag hittade på google såg mycket mer användbara ut!
 
När jag var 15 år och varit ihop med min första pojkvän i ca 6 månader var det jul. Min pojkväns mamma hade köpt en t-shirt på barnavdelningen med något mycket barnsligt mönster (exakt det man vill ha som 15-åring…) men också ett skydd för att förvara en banan i. Jag (och resten av familjen) trodde först att det var en dildo när jag öppnade och packade upp julklappen :D
 
Min mest oönskade present kom från en av mina systrar i vuxen ålder. En låda som var gjord för att spara mynt i. När man la ett mynt i en urgröpning öppnades en lucka och en tass kom fram o drog ner myntet i lådan. Det var ingen fin låda heller, brunbeige och väldigt plastig.

Jag har aldrig någonsin vart road av såna saker men höll minen och gömde undan den hemma. Beklagade mig lite för föräldrarna, mest för att syrran var så exalterad innan och sa hon hittat en perfekt present till mig och det skavde rätt rejält att hon inte kände mig bättre än så. Några år senare hittade yngsta syrran den när hon var hos mig några dagar och blev superexalterad så hon fick ta den :)
 
En Matlåda. fyllde 20 och jag fick en beige matlåda. Jag vet att man inte ska hoppas på presenter men när brorsan fick en Volvo 240 (3år gammal) när han fyllde 20 så var förhoppningen snäppet högre.
 
En Matlåda. fyllde 20 och jag fick en beige matlåda. Jag vet att man inte ska hoppas på presenter men när brorsan fick en Volvo 240 (3år gammal) när han fyllde 20 så var förhoppningen snäppet högre.
Precis därför försöker jag hitta likvärdiga presenter till mina barn. Ett flertal personer har undrat varför jag grubblar på sådant, och tyckt att det gör väl inget om ena barnet får en ny mobil medan det andra får ett par strumpor, om det är vad de behöver just då. Men i min värld går det inte för sig.
 
Precis därför försöker jag hitta likvärdiga presenter till mina barn. Ett flertal personer har undrat varför jag grubblar på sådant, och tyckt att det gör väl inget om ena barnet får en ny mobil medan det andra får ett par strumpor, om det är vad de behöver just då. Men i min värld går det inte för sig.
Nä, det vore ju förskräckligt.
 
Precis därför försöker jag hitta likvärdiga presenter till mina barn. Ett flertal personer har undrat varför jag grubblar på sådant, och tyckt att det gör väl inget om ena barnet får en ny mobil medan det andra får ett par strumpor, om det är vad de behöver just då. Men i min värld går det inte för sig.
Håller med dig. Mina föräldrar försökte alltid ge lika vilket var väldigt uppskattat. Gick det inte blev det likvärdigt, mitt syskon pluggade utomlands medan jag gjorde det hemmavid, då betalade de syskonets hemresa till Sverige två gånger om året medan jag fick busskort. Resa som resa.
 
Åh, kom att tänka på min stora kärlek jag hade i gymnasiet. Högst obesvarad men ändå. Vi var vänner. Hon bedyrade att hon hittat världens bästa julklapp till mig och var så exalterad. Jag blev såklart jätteglad och nyfiken!

Blev högst snopen när jag öppnade och det var en helt ordinär mugg med en häst på O_o

Också bakmaskinen jag fick av min mamma nyligen. Har aldrig önskat mig en sådan och tyckte den var otroligt onödigt dyr! Det blev så konstigt. Men jag har använt den några gånger så SÅ tokigt blev det väl kanske inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp