Orkar inte mer

ainasoja

Trådstartare
I mars 2012 separerade jag från sonens pappa, allt gick smärtfritt och för att minimera risken att vi skulle bli ovänner i framtiden så gick vi till familjerätten och kom överens om umgänget där och jag ansökte även om underhåll genom FK.

Helt plötsligt slog det slint för honom och han började snäsa åt mig i telefon, slutade svara när jag ringer, svarade inte på sms mm och jag blir bara mer och mer förbannad.

Nu när det här gått ett tag så ser jag att sonen inte fixar umgänget med sin pappa på det sättet vi kom överens om och jag vill göra om det men då vägrar hans pappa att gå till familjerätten. Jag hade helst sett att sonen får ha varann veckas boende men hans pappa kan inte fixa det pga sitt jobb, han har inga problem med att få en annan tjänst i samma företag men väljer själv att fortsätta resa i tjänsten istället. Han tjänar givetvis rätt bra....


Sonens spelar handboll och är en bra spelare i ett bra lag, deras lag ska spela två cuper med fyra veckors mellanrum. Tyvärr infaller dessa på hans helger, frågade honom ang den första cupen och påpekade att han måste bestämma sig snarast eftersom anmälningstiden skulle gå ut 72 timmar senare. Fick inget svar så jag fixade skjuts för sonen till den cupen och anmälde honom. Försökte ringa pappan men som i 98% av gångerna jag ringer honom så svarade han inte så jag meddelade honom via sms.

Samma scenarie inträffade återigen vid anmälan till cup nr 2.....


Jag är så less på honom så ni anar inte, jag ska enligt honom stå för precis allt runt sonen eftersom jag har underhåll och barnbidrag, dom två cupen kommer att kosta mig 2800:- plus fickpengar och jag lever på existens minimum.

Hur får jag honom att gå och prata med någon tillsammans med mig så att vi kan lösa detta? Har försökt att få honom till familjerätten men han ringer bara och avbokar tiden för han anser inte att HAN behöver det? Det är ju inte för hans skull jag vill gå dit och prata!!

Jag orkar inte bråka med honom, pratade med honom telefonen igår och jag har gråtit ända sedan dess. Vad ska jag göra?
 
Sv: Orkar inte mer

jag vet inte vad jag ska råda till, men du har i allafall mina sympatier.

Det är verkligen så sorgligt att pengar alltid gör folk så otroligt egoistiska. Fattar inte karln att det inte handlar om att du ska köpa pälsar och choklad för pengarna utan att sonen ska ha en bra fritid ? Inser han inte att de fjuttiga pengarna som du får via underhåll och barnbidrag inte räcker så särskilt långt.
 
Sv: Orkar inte mer

Jag vet inte vad han tror eller vad som tagit åt honom. Det här är inte mannen jag levt ihop med i 13 år!

Hittade vlika kostnader underhållet ska täcka och skickade en länk till honom och hoppas att det räcker så, enligt den ingår inte avgifter för cuper och idrottsläger. Förra året delade vi på alla anmälningsavgifter?

En nyare Audi S4 har fanstyget minsann råd att köpa men inte betala hälften av sonens extra utgifter....... jävla idiot!!!!
 
Sv: Orkar inte mer

Gå till familjerätten utan fadern.
Bara du och sonen.
Vill han inte så går han inte att tvinga.
Fördelen med det är att han då inte har något att säga till om.
Inte där - ingen talan.

Men, fadern har underhållsskyldighet efter sin förmåga, tjänar han bra så skall han betala mera.
Det kan ni driva genom domstolsbeslut på.
Du och sonen har rätt till juridisk hjälp på samhällets bekostnad till det.
Sonen är stor nog att på egen hand besluta om hur han vill bo och leva.
 
Sv: Orkar inte mer

Jag vet tyvärr inte vad du ska göra åt det men du har min fulla sympatier. Jag känner så väl igen alltihopa :(
 
Sv: Orkar inte mer

Har du enskild vårdnad? Hur gammal är sonen?

Om ni har gemensam vårdnad, så är tanken att ni ska komma överens om allt som har med sonen att göra. Om ni inte kan det, vilket verkar vara fallet, så finns möjlighet för dig att ansöka om enskild vårdnad.

Barnets åsikt har med ålder och mognad att göra. Vid femton är han juridisk part. Dessförinnan tar man hänsyn till hans mognad.

Ring och prata med familjerätten, så kan de informera hur du kan göra.
 
Sv: Orkar inte mer

Familjerätten rådde mig i våras att söka ensam vårdnad pga s svårigheterna att prata med sonens far. Jag har inga problem med honom det är han som har problem med mig.
 
Sv: Orkar inte mer

Ytterligare en sak att dra upp i rätten då, jag ska ringa familjerätten imorgon och fråga hur jag ska gå tillväga i detta för nu har jag fått nog av allt. Det är illa för inte ens sonens tränare litar på fadern.....
 
Sv: Orkar inte mer

Familjerätten rådde mig i våras att söka ensam vårdnad pga s svårigheterna att prata med sonens far. Jag har inga problem med honom det är han som har problem med mig.

Oavsett vem som har problem med vem, det är ju barnet som drabbas om föräldrarna inte kan komma överens. Det låter därför som ett bra råd att ansöka om enskild vårdnad.
 
Sv: Orkar inte mer

Sonen har problem med sin pappa.
Ensam vårdnad för din del är därför i sonens intresse.
 
Sv: Orkar inte mer

Det är sonens far som har problem att kommunicera vilket gör att sonen blir drabbad.

Allt jag gör i mitt liv handlar om att sonen ska ha det så bra det bara går. Det finns dagar då jag nästan gråter av smärta av att bara sätta ner fötterna i golvet men jag biter ihop och åker på hans träningar, cuper och matcher. Jag unnar aldrig mig själv något extra, allt går till sonen och jag förstår inte hur en förälder kan resonera så som sonens far gör? Hur tänker man? Vi har varit en familj i 12 år och nu börjar han krångla?
 
Sv: Orkar inte mer

Jag har inga råd att ge trots att jag gick igenom precis samma sak som du. Med en son som var med i flera olika sporter och skulle skjutsas överallt. Man inser att man är ensam att rodda det hela och gör så gott man kan och skiter i pappan. Vill han ha kontakt får han ta den. Hur karlar tänker har jag inte listat ut än, mitt ex flyttade utomlands så vi hade ingen kontakt alls i många år.
Kräv ett högre underhåll om han har det så gott ställt.
 
Sv: Orkar inte mer

KL

Har pratat med sonens far öga mot öga i söndags och för en gångs skull var vi överens om allt. Han erbjöd sig att betala sonens resa hem till min mamma i jul, det är egentligen hans jul men hans mamma åker utomlands över jul och då ansåg han att sonen kunde vara med mig istället om det var ok för min del.

Han betalar även hälften av sonens cuper nu, fick skicka en länk om vad som ingick i underhållet och inte och efter att han läst den ändrade han sig.

Vi, sonen, jag och fadern har även kommit fram till att det är lika bra att dra in sonens vistelse hos fadern med 2 dgr i månaden, två dgr som sonen själv ansåg var onödigt att vara hos pappa! Dvs inget som kommer från mig.

Så just ju känns allt bra för jag slipper krångla och bråka med sonens far!

Han är som Dr Jekyll och Mr Hyde, jag vet aldrig hur han kommer att bete sig mot mig när jag tar kontakt med honom.

Har pratat med Familjerätten igen och enligt dom ska jag fortsätta ta kontakt med honom eftersom det vi har gemensam vårdnad men enligt dom anser dom att jag ska ha ensam vårdnad men jag vill inte ansöka om det, det kommer bara bli värre då och jag vill inte att det ska drabba sonen.

Allt jag vill är att han pratar med mig, att vi gemensamt kan ta beslut ang sonen utan att han snäser åt mig, dumförklarar
mig eller slänger på luren i örat på mig! Ja och att han svarar i telefonen när jag ringer!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: miumiu
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 175
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 081
Senast: Sasse
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 053
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp