Orkideérna är utslängda...

Scata

Trådstartare
fast bara till äppelträdet ;)

Jag har hört att det ska vara bra för orkideér att vara ute på sommaren, men är det någon här som provat?
Är det bra eller en dålig idé?
Hur länge törs man ha dom utomhus?

Hjälp en orkidénybörjare!!

Sv: Orkideérna är utslängda...

jag har ingen aning!

Har inte ens hört detta om att ställa ut dem men det verkar logiskt. Ska genast ta efter och ställa ut den fula saken i gästhuset för att se om den kan få nytt liv.

Orkideer blommar inte hos mig. De flyttar in och tappar sina första blommor efter bara några dagar. Det kommer aldig några nya.

Jag har inte köpt någon utan får av välmenande personer som tror att jag gillar att ha dem. Hur kan man gilla fula gröna bladrosetter och fula kala stänglar? Inte ens bladverket är ju snyggt.

Jo, det stämmer. Vi brukar hänga ut dem över sommaren. Inne i lövverket på ett träd får de både sol och skugga. Om man kommer ihåg att vattna dem ibland så är det ju bra också (om det inte regnar mycket då) ;)

Se upp för sniglar bara, hade sniglar på bladen förra sommaren. Orkidén överlevde, men bladen är lite fula.

Jag har satt ut mina, det uppskattas. Tyvärr fick jag skänka bort dem när vi flyttade till förra lägenheten, men många orkideer är trädlevande i naturen och uppskattar att få komma ut. Mina togs in i september.

En av mina började se väldigt hängig ut och fick flytta ut till en mer skuggig plats under en buske på uteplatsen. Den mår fortfarande inte toppen, men bra mycket bättre :)
Inomhus blir det för varmt och torrt såhär års, iallafall hos mig. Luftfuktighet är väl a och o för orkidéer, eftersom de har luftrötter, därför de trivs ute såhär års. Tar nog in min till hösten när det börjar bli svalare igen.

Inomhus blir det för varmt och torrt såhär års, iallafall hos mig..

Gratulerar! Torrt och varmt är ni rätt ensamma om :D

Hos oss liknar allt mest bara risodling. Översvämmat i alla diken, plaskigt och blött i skogen och regn varje dag under hela sommaren.

Inomhus är sängkläderna fuktiga och golvet känns vått på morgonen

Oj, ja så fuktigt har jag tack och lov inte. Ute regnar det mest varje dag, men fönstren i söderläge blir alldeles för varma för orkidéerna på sommaren.

Goda nyheter dock, orkidéen jag nämner i mitt förra inlägg mår nu finfint igen! Bladen är inte ett dugg skrynkliga eller mjuka längre, och den tappade förvisso några blommor, men har slutat med det nu och håller kvar i de som fortfarande sitter. Känns skönt att ha lyckats med något i orkidévärlden :D

Jag slängde ju ut min med. Den står vid väggen mot nordnordväst. Bara på de här få dagarna har den börjat bli ljusgrön i stänglarnas toppar.

Blommat har den ju inte gjort sedan någon gång i julas. Hos mig har alla blommor ramlat av rätt omgående. Men det var i lägenhet. Nu bor jag i hus, utan element under fönstren, och det verkar ha gjort skillnad för de flesta av mina krukväxter.

Nu bor jag i hus, utan element under fönstren, och det verkar ha gjort skillnad för de flesta av mina krukväxter.

Det är enorm skillnad! Jag fick ge bort alla mina orkideer och pelagoner när vi flyttade till förra lägenheten, vi kunde inte stänga av elementen och fick ha konstant korsdrag, helt omöjligt för mina växter. Tog bara nån vecka innan de börjat skrumpna ihop. Nu har jag fått nya sticklingar från mina mårbackor och de trivs utmärkt i nya lägenheten:)

Jag slänger ut alla mina blommor på sommaren. De bor långt inne i en syrénhäck och trivs förskräckligt bra. De flesta sätter jag om (med lite hästgödsel i krukorna) innan jag tar in dem på hösten och då är de glada och tacksamma hela vintern. Har fungerat på orkidée också.

*KL*
Nu har jag slängt ut mina också. Sämre än de har mått sista tiden kan det ju inte bli, resonerade jag. Ställde dem i skuggan under en buske, var det rätt? Skulle man ha planterat dem i utejorden också eller kan de stå kvar i krukan?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
769
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
314
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka