Orm i vedhögen, men vad?

eyz

Trådstartare
I fredags upptäckte sambon och svärfar till deras och för all del min förskräckelse att det var en orm i vedhögen. Sen dess har vi sett den vid ett antal tillfällen. Problemet är att vi inte kan komma fram till om det är en snok eller huggorm.

Fanskapet är svart med ljus undersida, på "kinderna" har den gråaktiga fjäll. Efter vad vi kan se (den ligger alltid huller om buller i veden så svårt att veta bestämt) är den runt metern lång och förhållandevis smal.

Försökte googla mig fram till vad det var men har inte hittat någon som stämmer överrens än.

Den ser inte ut som någon av dessa:
Snok
snok.jpg

Huggorm
58971048.P3260056.JPG


Vad kan det vara? Vedhögen minskar lite för långsamt med en väsande orm bland vedträna. :crazy:
 
Sv: Orm i vedhögen, men vad?

Det låter som en snok på längden, en huggorm är i regel kort och tjock och svansen är tjock och kan nästan se avklippt ut.
En huggorm har ett mer trekantigt huvud och man ser tydlig skillnad på huvud och resten av kroppen med snokens är långsmalt utan "hals". Och (beroende på hur väl ni har studerat ormen :p) pupillerna hos huggormen är långsmala medan snokens är helt runda.
Plåtarna på en huggorms huvud är små och snokens är stora.

Jag vet inte om det gjorde dig klokare men jag har för mig att du kan ringa kommunens miljö- och hälskoskyddskontor så hjälper de till med att flytta ormen/hitta någon som kan.
 
Sv: Orm i vedhögen, men vad?

Jag skulle tippa på en snok. De kan variera lite i utseendet och det finns dem som saknar de karakteristiska ljusa fläckarna bakom huvudet.
Om du bor på gotland kan det kanske vara en gotlandssnok ni har.
 
Sv: Orm i vedhögen, men vad?

Svansen är lång och supersmal, jag är van vid tjocka ormar, snok som huggorm och menade på att även ormarna här i sthlm måste tänka på figuren. :p Som du säger är huvudet jämt formad med kroppen.

Men då låter det ju som en snok, skönt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp