Oro över världens ondska

Hur hanterar ni vetskapen om att det finns onda människor som vill göra barn illa?

Sedan jag fick barn så känner jag ofta oro över människor som vill göra barn illa, och i förlängningen, män som vill göra kvinnor och flickor illa. Jag mår så dåligt av att veta att jag inte kommer kunna skydda mitt barn mot allt ont som finns i världen.

Periodvis så läser jag inte ens nyheter då jag inte orkar med allt hemskt som händer, jag blir bara deppig och känner en slags uppgivenhet. Stundtals vill jag ta familjen och bli eremit.

Även mannen har katastroftankar (han verkar dock ha fler om olyckor som kan hända) men vi försöker att inte skrämma upp varandra.

Har ni några sådana här tankar? Hur hanterar ni rädslan över saker som kan hända ert barn?:(

Känner igen mig, kan få världens ångest bara av tanken att det skulle hända barnen något hemskt. Men jag försöker tänka att det enda jag kan göra är mitt bästa och försöka hålla koll på dem, alltid ha hjälm när de hanterar hästarna eller cyklar, alltid flytväst på när de åker båt, alltid säkerhetsbälte i bilen och inte lämna dem ens för en stund på stranden. Tänker också att om jag gör allt jag kan för att de ska få trygghet hemifrån växer de förhoppningsvis upp till starka personer som klarar livets motgångar och hemskheter på ett bra sätt.

Sen tänker jag att katastroftankar är helt normalt, speciellt när barnen är små. Jag tror att man behöver tänka igenom olika saker som kan hända och att det är någon slags träning i att kunna förutse risker som ens barn utsätts för och lära sig undvika och hantera dem.

Jag försöker också påminna mig om att världen ändå är en tryggare plats att växa upp i än någonsin förut. Sjukvården blir allt bättre och vi överlever allt fler sjukdomar och skador. Trafiksäkerhetsarbete och säkrare fordon gör att betydligt färre dör i trafiken idag än förr. Dessutom vill jag tro att synen på barn har ändrats till det bättre under de senaste decennierna, de flesta tycker att det är helt otänkbart att skada barn, man tänker mer ur barnens perspektiv idag och lyssnar på barnen. Jag vill ändå tro att det är en bra tid att växa upp nu.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 807
Senast: mars
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 479
Senast: Squie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp