Orolig för min kissemiss

A

Atalantha

Har en huskatt som kom hem till mig vid ca 7 månaders ålder, han är 4 nu. Enligt uppgift hade han växt upp hos en äldre dam med handikapp i händerna som inte kunnat rå om sina ~11 katter i sin lilla etta. Han var tunn, livrädd, full i öronskabb och visste knappt vad kattmat var men letade hela tiden mat på köksbord och diskbänk, vilket får mig att misstänka att han levt på matrester. Men det är ju ingenting jag vet med säkerhet.

Han har diverse defekter såsom tand och tandköttsproblem som hålls under kontroll med tandborstning, vårtor på trampdynorna som ses över så att dom inte stör, svårt att hålla vikten, sköra klor osv. Han är regelbundet kollad hos veterinär, ffa för hans defekter. Inget som stör honom än så länge.

Igår morse tittade han knappt upp när det var dags för frukost, och detta har aldrig hänt tidigare. Han reste sig inte ens för att gå fram till skålen. Så har det fortsatt, till och med nu ikväll när vi ville ge lite burkmat. Han slickade lite i någon sekund (vi bar honom från sängen till matplatsen i köket), sedan gick han och lade sig igen. Detta är verkligen inte normalt. I förmiddags spydde han galla (troligtvis för att han inte ätit) och jag upptäckte avföring långt ut på hans svans. Han har inte legat hela tiden, utan går runt lite ibland och byter även sovplats ibland. Hoppar fortfarande upp på favoritplatsen på TV:n utan problem. Leker dock inte med våran 6 månaders kattunge, som han med glädje lekt med innan. Han verkar också allmänt hängig och jag uppfattade honom lite varm tidigare. Jag ska självfallet ringa veterinären imorgon, direkt när dom öppnar, men jag tänkte höra lite om någon har liknande erfarenheter? Han är vaccinerad, senast i mars 08. Detta för att veterinär sagt att det räcker med vaccinering var tredje år iom att han inte är utställningskatt. Då blev han vaccinerad med Nobivac.

Ska försöka tempa honom nu och se om det visar något!
 
Sv: Orolig för min kissemiss

När vi skulle tempa honom såg vi en nya spya, genomskinligt med en ton av rosa/rött i.

Det gick inte att hålla kvar tempen i honom länge nog, han kämpade emot väldigt. När de åkte ur visade den 39.3, och som jag förstått det är normaltemp 38-39.3. Om den hade visat mer om den fått vara kvar eller om den visade mycket för att han blev varm av kämpandet vet jag inte. Ringde iaf min klinik och han sa att jag skulle komma in när dom öppnar imorgon, klockan 08.
 
Sv: Orolig för min kissemiss

Ingen verkar vilja svara :( Men dom tog in honom över natten, blodprov visade eventuell diabetes eller eventuell bukspottskörtelinflammation (eller både och) Imorgon eftermiddag får jag reda på mer.
 
Sv: Orolig för min kissemiss

Ingen svarar för att ingen vet vad det är för fel på din katt. Och för att du har varit inne hos vet.

Hoppas kise blir bra!
 
Sv: Orolig för min kissemiss

Ingen svarar för att ingen vet vad det är för fel på din katt. Och för att du har varit inne hos vet.

Hoppas kise blir bra!

Nej och det är absolut ingen diagnos jag frågar efter! Utan mer om någon varit i liknande situation eller har erfarenheter av något liknande. Tack :)
 
Sv: Orolig för min kissemiss

Jag håller tummarna för att din lilla kissen ska må bättre snart, fy vad hemskt det är när man inte kan hjälpa dem!

Stora kramen, Maya
 
Sv: Orolig för min kissemiss

Har du hört något mer från vet? Hur är det med kissen?

Hoppas allt går bra med honom!
 
Sv: Orolig för min kissemiss

Nej, jag får reda på glukosresultatet imorgon eftermiddag. Dom skickar iväg på ett test som ska visa hur blodsockret legat de 2-3 senaste veckorna tydligen. Har läst på ganska mycket om båda sjukdomarna och sitter nu här och försöker avgöra om någon av dom kan ge honom en bra livskvalité.. Det är ju så svårt, men allt hänger på vad veterinären säger imorgon.. Och jag som haft sådan tur det senaste..

Den 25 augusti avlivas min häst, han var verkligen mitt liv!
Den 25 september avlivades våran andra katt
Den 25 oktober avlivades vännens katt
Och idag är den 25 november. Ni kan tro jag var nervös!!
 
Sv: Orolig för min kissemiss

Förstår att du varit orolig idag men eftersom dagen nu snart är slut så kommer allt gå hur bra som helst, det tror jag iaf!
 
Sv: Orolig för min kissemiss

Proverna är normala och min älskling får komma hem :bump::bump::banana::banana:

Han ska få Hills i/d ett tag och hans mage har fått vila lite (precis som med hunden förra veckan :eek:)

Glaaad :D
 
Sv: Orolig för min kissemiss

Vad skönt, hoppas det funkar bra! Är ju bland det värsta som finns när ens djur mår dåligt :(
 
Sv: Orolig för min kissemiss

KL

Ville bara säga att han mår fortfarande bra och har inte visat någonting mer. Oj vad lycklig han var när han kom hem! Strök sig mot precis ALLT! Så jag hoppas att det "bara" var en tillfällig irritation i magen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp