Öronskabb

Sv: Öronskabb

Enligt en studie jag sett max 12 dagar i miljön vid ca 12 grader celsius, kortare överlevnadstid i rumstemperatur.

Ok, så man behöver inte sanera hela lgh då vid skabb-behandling..?

Om saker som katten angripen av skabb varit vid (tex kattbur) ska användas av icke angripen katt, hur sanerar man på bäst sätt då?

Nejdå, du behöver inte sanera hela lägenheten :) . Det viktiga är att behandla katten och alla katter den har kontakt med, viktigaste smittvägen är kontakt mellan djur. De har hela livscykeln på värddjuret. De enstaka skabbdjur som finns i pälsen kan ramla av och överleva i miljön en tid enligt ovan. Vanlig 60 graders tvätt och städning/rengöring med vanliga rengöringsmedel räcker för att avdöda dessa.

Om transportburen är tvättbar är varmt vatten och mekanisk rengöring med rengöringsmedel tillräckligt.

Är det korgmaterial, så gör rent den så gott det går och låt den stå i rumstemperatur 12 dagar så är den smittfri från öronskabb. Man kan även använda antiparasitära medel som tex tiguspray.

Liknande trådar

Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 172
Senast: Asko
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som rubriken säger så har nu vår stallkatt kommit på att han kan döda grannens höns. Hur ska jag få den att sluta? Tror ni det fungerar... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 628
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 908
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur