Ort-tips Gran Canaria?

Vassi

Trådstartare
Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma iväg för återhämtning. Med tanke på tid på året och att vi bara har en vecka att spela med är Gran canaria vårt enda alternativ.
Det här blir vår första utlandsresa sen Skrället flyttade in 2017. Jag har gjort långresor i Sydamerika, Indien och Sri Lanka tidigare, vi har tillsammans varit på Sicilien och i Kroatien men valt mindre byar framför de mest turistiga orterna. Jag försöker greppa vilken ort på Gran canaria som skulle kunna passa oss. Hade nästan bestämt oss för ett hotell, bara för att google street viewa det och inse att det finns fyra stora hotellkomplex och inget annat i närheten.
Vilken ort kan passa om vi vill ha möjlighet att promenera runt lite, hitta trevliga fristående restauranger som inte är inne på ett köpcentrum eller annat hotell? Vi har funderat på Las Palmas, men är osäker på om det är rätt ställe för återhämtning? Samtidigt får jag lite klåda av tanken på orter som endast består av hotell och inget annat, men det kanske bara är att komma över mitt rese-snobberi och satsa på all inclusive? 😅
 
Playa del Ingles är "största badorten", där finns det shopping, mat, stränder, hotell osv. Men än är liten och det går fort att åka buss/billig taxi till nästa ort. Det går också ofta att promenera till nästa by/strand. Puerto rico fungerar också, jag har bott på mindre ställen och upplevt att det ändå har funnits lite mer att göra/se i de lite "större" byarna. Man kan hyra cykel eller bil. Hyr du bil hinner du runt i princip hela ön på en dag. Gran Canaria är väldigt turistvänligt. Vi åker i december och valet har fallit på playa del Ingles.
 
Puerto de Mogan är fint.
Jag rekommenderar också Mogan. Det är superfint. Las Palmas är väl som vilken stad som helst. Är det värme och bad ni vill ha är det ju inte riktigt rätt ställe. Då kan ni lika gärna åka till Birmingham typ.

San Augustin, Maspalomas, Meloneras och Playa del Ingles och i viss mån Baha Feliz sitter liksom ihop i en lång sträcka. Det går att promenera mellan ställena. Där händer det lite och det finns massa restauranger, shopping mm. Kommer man bort till Puerto Rico är det också helt okej. även om jag tycker att stranden där är lite trång. Puerto de Mogan var en gång i tiden en fiskeby som har växt fram. Det är lite mer klass på hotellen och stället där, men också snäppet dyrare. Eller var i alla fall när jag var där sist.
 
Jag rekommenderar också Mogan. Det är superfint. Las Palmas är väl som vilken stad som helst. Är det värme och bad ni vill ha är det ju inte riktigt rätt ställe. Då kan ni lika gärna åka till Birmingham typ.

San Augustin, Maspalomas, Meloneras och Playa del Ingles och i viss mån Baha Feliz sitter liksom ihop i en lång sträcka. Det går att promenera mellan ställena. Där händer det lite och det finns massa restauranger, shopping mm. Kommer man bort till Puerto Rico är det också helt okej. även om jag tycker att stranden där är lite trång. Puerto de Mogan var en gång i tiden en fiskeby som har växt fram. Det är lite mer klass på hotellen och stället där, men också snäppet dyrare. Eller var i alla fall när jag var där sist.
Enda nackdelen med Mogan är att det är "längst bort" från alla andra ställen, om man vill åka runt lite. Men det är sjukt mysigt! 😍
 
Beror på vad ni är ute efter. Är det sol och bad och återhämtning skulle jag säga södra delen iallafall i december. Vill ni gå i naturen och ha det lugnt skulle jag rekommendera byar inåt landet uppi bergen.
 
Vi var på Gran Canaria för några år sedan och hyrde bil hela tiden och åkte runt hela ön. Vi gillade oxå Puerto de Mogan som många skrivit men även Arguineguín var en favorit. Kändes mer genuint som en riktig by och inte riktigt lika turistigt. Det var dock väldigt lugnt kvällstid så vill man ha nattliv så är det nog inget att satsa på. Fanns flera riktigt bra restauranger och ett ställe hade den bästa Tapas jag någonsin ätit! Litet oansenligt ställe som vi nog inte hade gått in på om inte Google recensionerna sagt att det var så bra..
20191201_171823.jpg
 
Jag bor alltid i San Agustin (för jag vill ha så varmt som möjligt), men åkte på utflykt till Teror en gång. Det var en urmysig stad med en fantastisk marknad. Tror det var söndagar de hade marknaden.
 
Guia :love: Ca 20 min bilfärd från Las palmas. Jättemysigt ställe! Dock har jag ingen koll på hotell men det bör finnas. Var sisådär 10 år sedan jag var där och då lånade vi ett hus, men minns fortfarande hur otroligt mysigt det var i byn/lilla staden. Traditionell känsla med typiska stenhus, mycket berg och växtlighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp