OS-häst bröt käken i Umeå

Sv: OS-häst bröt käken i Umeå

Vad är det för pucko som skrivit artikeln egentligen?? :rofl:

På något sätt hade Calibra fastnat i boxen med underkäken och slitit loss den under natten.

Låter allvarligt med bortsliten underkäke...

Lotta Schultzs man Michael och tävlingsledaren Kerstin Martinsson körde i ilfart till Uppsalas djursjukhus. Där opererades Calibra för en fraktur i högra underkäken, tandskador och vissa vävnadsskador. Operationen gick bra och Calibra kunde köras hem till Enköping under lördagen. Förhoppningsvis ska Calibra kunna tävla redan om några veckor.

Hur många underkäkar har en häst egentligen? Vad jag vet så finns det bara en :angel:
 
Sv: OS-häst bröt käken i Umeå

vi har haft en häst som bröt ena sidan av käken, visserligen ett föl men det läkte väldigt fort. Antar dock att man inte bör ha bett i munnen på hästen direkt efter...
 
Sv: OS-häst bröt käken i Umeå

Usch då! Stackars häst och ryttare säger jag bara.
 
Sv: OS-häst bröt käken i Umeå

står väl ingenstans att dom ska rida efter 2 veckor....
 
Sv: OS-häst bröt käken i Umeå

jaaa du.....även en intelligensbefriad skulle kunna räkna ut att det är ca två veckor till världscuptävlingarna i oslo,vilket det pratas om i intervjun....
 
Sv: OS-häst bröt käken i Umeå

står väl ingenstans att dom ska rida efter 2 veckor....

Jag läste fel! "Operationen gick bra och Calibra kunde köras hem till Enköping under lördagen. Förhoppningsvis ska Calibra kunna tävla redan om några veckor."
Men för att tävla hästen på sådan hög nivå så känns det som att man måste hålla igång hästen.
 
Sv: OS-häst bröt käken i Umeå

Reagerade på samma, att det var väldans snabbt att tävla igen om några veckor.

Ang att hålla den igång så kanske den kan ridas på hack eller nåt sånt och på så sätt hållas i träning när smärtan efter operationen lagt sig.
Det kanske tom är så att den kommer att gå på sådant bett ett tag när den börjar tävla igen?
Annars tycker jag att det låter supersnabbt att den ska vara i startbart skick redan om några veckor igen.
 
Sv: OS-häst bröt käken i Umeå

*knapplån*

Calibra II kördes akut till SLU:s djursjukhus i Uppsala. Där opererades Calibra för en fraktur i högra underkäken, tandskador och vissa vävnadsskador. Operationen gick bra och Calibra kunde köras hem till Enköping under lördagen. – Det såg tydligen värre ut än det var. Han blev lokalbedövad och därefter har de lagat frakturen med ståltråd. De har redan tagit hem honom och det verkar som att jag kan rida igen redan om några dagar, sa Lotta med lättnad på lördagskvällen.

– Tur i oturen är att det är en käkskada och inte något i benet. Prognosen för käkskador brukar vara god, säger Lotta Schultz till Hästmagazinet.


låter som att skadan inte var så allvarlig ändå.. och jag tror nog att Lotta vill delta i VC men kommer att avstå om Calibra inte är återställd..


sen känns det ju lagom kul att dom inte skriver ett enda ord om tvåan i 1,50m, det är min ridlärare, Leif Hall och Killigrews Emperess :p dom tog en sväng lite för lång och det såg Lotta och red snävare på Cassino.. Förra året vann han och hon kom tvåa.. så han borde ju ha nämnts tycker man..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp