Osäker hund?

AstEr

Trådstartare
Hej.

Min jämthundstik på snart 1 år har börjat visa tendenser till aggressivitet mot människor.

Har henne alltid lös, kommer så fort jag visslar och får alltid följa med överallt.
Hon är så jäkla lätthanterlig och rolig att lära saker. De bästa hon vet är att få beröm och uppmärksamhet.
Det är den roligaste hunden jag haft MEN:

Hon har sen hon var liten valp varit lite blyg mot nya människor. Tidigare vågade hon sig inte fram och lukta. Nu går hon fram men väldigt stel och skäller lite tyst medan hon luktar på den nya främlingen.
Hon har aldrig bitit/visat ytterligare aggressivitet, och när hon kommit över alla misstankar så blir hon bästa vän med främlingen.
Hon tycker män är värre än kvinnor.
Det har även byggts på så nu kan hon skälla lite inomhus då en bil passerar.
Försöker just nu att ignorera de hela och inte skälla på henne. Men det är svårt att inte själv bli lite stressad när man ser att folk tycker hon är obehaglig och såklart förvärrar jag då situationen för hunden.
Har även testat gå med henne i koppel fram och tillbaka genom centrum för att vänja henne vid folk, men så fort vi möter/passerar folk spänner hon sig.

Vad beror de på? Osäkerhet? Spökålder?
Hur tränar ja bort detta?



Hon har löpt
 
Hej.

Min jämthundstik på snart 1 år har börjat visa tendenser till aggressivitet mot människor.

Har henne alltid lös, kommer så fort jag visslar och får alltid följa med överallt.
Hon är så jäkla lätthanterlig och rolig att lära saker. De bästa hon vet är att få beröm och uppmärksamhet.
Det är den roligaste hunden jag haft MEN:

Hon har sen hon var liten valp varit lite blyg mot nya människor. Tidigare vågade hon sig inte fram och lukta. Nu går hon fram men väldigt stel och skäller lite tyst medan hon luktar på den nya främlingen.
Hon har aldrig bitit/visat ytterligare aggressivitet, och när hon kommit över alla misstankar så blir hon bästa vän med främlingen.
Hon tycker män är värre än kvinnor.
Det har även byggts på så nu kan hon skälla lite inomhus då en bil passerar.
Försöker just nu att ignorera de hela och inte skälla på henne. Men det är svårt att inte själv bli lite stressad när man ser att folk tycker hon är obehaglig och såklart förvärrar jag då situationen för hunden.
Har även testat gå med henne i koppel fram och tillbaka genom centrum för att vänja henne vid folk, men så fort vi möter/passerar folk spänner hon sig.

Vad beror de på? Osäkerhet? Spökålder?
Hur tränar ja bort detta?



Hon har löpt

Skvaller 😍 förstod inte själv hur bra det egentligen var tills jag började med det. Min hund skvallrar numer på både hundar och människor. Detta då hon är osäker med både två och fyrbenta.
 
Har du några i din omgivning som kan hjälpa dig?
Vi hade en osäker valp i kurs nyligen. Vi gjorde som så att vi spontant gick förbi valpen, ropade dess namn och slängde samtidigt en godis i marken nära valpen. Det hjälpte otroligt mycket! Hon är fortfarande blyg, men tendenserna till aggressiv osäkerhet är som bortblåsta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
588
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 631
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 704
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp