Bukefalos 28 år!

osäker på om min hund är överviktig

whiterabbit

Trådstartare
Hej! Jag undrar hur man kan se att ens hund är överviktig? Jag har en chihuahua och jag tror hon är för tjock. Vill inte att hon ska drabbas av några hälsoproblem.

Tänkte ta med henne och prata med personalen i djuraffären i morgon när jag ska köpa hundfoder och se vad dem tycker och rekommenderar. Har någon möjligtvis en bild på hur en chihuahua ska se ut i kroppen eller något annat tips på hur man vet att ens hund är överviktig?

Jag var hos vet med henne för några månader sen och hon sa att hon var fin i hullet så jag tänkte inte så mycket på det då. Det var när min kompis kom på besök och konstaterade hur "tjock" hon var för någon vecka sedan som jag verkligen började reflektera över det...
Hon är väldigt, väldigt glupsk och snor min andra hunds mat om man råkar titta bort. Proppar hela munnen full med torrfoder och springer iväg.

Kort och gott undrar jag om någon vet hur en chihuahua "ska" se ut i kroppen? Min ser lite korvig ut måste jag säga och har en liten valk vid nacken. Huvudet ser ganska litet ut i förhållande till kroppen. Åh, jag vet inte. Hjälp?
 
Rent generellt ska man kunna se en tydlig midja på en normalviktig hund. Alltså där revbenen tar slut ska det kurva inåt innan rumpan om man ser hunden uppifrån.
Revbenen ska man kunna känna lätt. Jag tycker även att man ska kunna skönja revbenen när hunden rör sig.

Jag tycker du ska ta kontakt med din veterinär/ sköterska hos din veterinär för att diskutera hullet istället för djuraffären.
 
Du kan jämföra din hund med denna skala.

10-13-fatpets-bcs_chart_dogs.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 793
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 660
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 915
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp