Retriever, jakt/resten av livet..

Jag tror de flesta eftersöksjägare uppskattar att man inte går på eftersök som man inte till 100% vet är ett dödsök.
Kanske inte just för störningens eller spårets skull utan för att man riskerar att stöta upp viltet ur en sårlega.

Rådjur t.ex. tar ofta sårlega ganska tätt inpå skott- eller olycksplatsen, men stöter man dem ur första legan finns risken att de går långt innan de tar nästa lega, om de ens tar en till lega. Det försämrar oddsen att hitta djuret markant.

Sen behöver ju också utpräglade eftersökshundar enkla spår ibland för att hålla motivationen uppe, speciellt i början av sin träning. Det är lite tråkigt att man alltid blir inringd som fjärde ekipage efter 36 timmar, när fyra andra hundar har försökt för att skytten eller jaktlagsmedlemmarna vill testa sina hundar. Ibland kanske de varken är så pass spårtränade, eller så är de trötta efter flera mils löshundsarbete. Då är det bättre att ta ut en fräsch, specialtränad hund direkt :)

Det finns ju också vissa hundförare som släpper hunden direkt på skottplatsen, i vinst och förlust, i hopp om att de ska välja det skadade djuret. Rätt ofta visar det sig sen att den hunden har valt ett annat djur som kanske tryckte någonstans på vägen.
Precis 🙂 just därför jag tvekat på att använda min jaktlabbe till det. Har väldigt sällan upplevt att man till 100% vet att det är ett dödsök om man inte ser djuret själv och låter hundarna söka för skojs skull/för tränings skull när man redan själv vet vart det ligger.
 
Jätteintressant att prata eftersök, men vi kanske kunde ha en separat tråd om det så det inte totalt ändrar temat här :)
 
Jag har haft jaktlabbe som jag jagade och startade nått prov med.

Jag funderade också kring vilken retriver jag ville ha. Var inne på flat, men det blev labrador efter att ha pratat med olika uppfödare. Labbe verkade vara ett säkrare kort. Min bild av det har befästs under träningar och prov, tycker flattarna har svårare att hålla i hop och fokusera på jobbet. När jag skaffar en ny retriever kommer det definitivt bli en till labbe, men skulle ”kunna” ha en golden också, men inte en flat. Tänker att labben kanske kan upplevas lite tråkig/för seriös jämfört med en golden (eller flat) fast som absolut inte är det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 986
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Ja, ännu en rastråd :angel: Jag velar ju mellan massa olika raser. Och jaktlabben är en av dom. Jag har ju ingen erfarenhet alls av...
Svar
14
· Visningar
1 569
Senast: Mio_min_Mio
·
I
Hundavel & Ras Japp, jag igen. Sist jag var aktiv här på Buke hade vi precis hämtat hem vår nya valp. Men problem uppkom och kort sagt så gav vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 485
Senast: Golddigger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp