Med en renrasig pudel så får du alltid "pudelpäls" i första generationen (det kan säkert finnas heterozygota pudlar men de måste vara extremt extremt ovanliga och om du lyckas blanda med en sådan så kan du få vanlig päls), men den varierar i kvalité beroende på vilka raser man blandar med. Man förlorar en del av pudelns ickefällande och eftersom pälsen håller kvar det som fälls så brukar pudelkorsningar ha väldigt svårskött päls som tovar som bara den. Om jag jämför de pudel/papillon jag har sett med pudel/chihuahua så skiljer det mycket på pälsen och framför allt på öronen. Pudel/papillon har haft lång päls på öronen medan pudel/chihuahua har haft kort päls (det varierar säkert väldigt mycket men detta är vad jag har sett)Man kan inte räkna med "pudelpäls" i nån generation. Det kan komma alla varianter från början. Det var därför han som "uppfann" Labradoodles slutade. Han ville ha ickefällande ledarhundar, men det var så få i kullarna som tåldes av de tilltänkta kunderna och sen skulle de få som tåldes dessutom vara "tillräckligt med labrador" för att klara utbildningen. Det var ju för att pudlarna inte klarade den som han testade att korsa. Men det blev alldeles för få bra hundar för att det skulle funka.
Det "glömmer" förstås doodleuppfödarna bort när de ska prata om doodlarnas aaaanrika historia.