osocial ökenråtta

N

Nelson01

Jag tog över en ökenråtta(gerbil)
av min pappas nya tjej . hon kunde inte ha kvar den pga flytt och så .
den är jätte svår att få ut ur hennes bur , hon springer runt så att man inte ska få tag i henne osv . finns de något tips på hur man kan göra för att få den att vela komma fram ? den är bara 1 ½ år,

när man väl får tag i den så kan den försöka smått att bitas och så . men den har lugnat ner sig med det utan bara naffsar lite nu .

men skulle vela få tips på hur ja kan få ut henne på ett enkelt sätt utan att jaga upp henne .

upload.html
 
Sv: osocial ökenråtta

ja.. ge henne tid helt enkelt. Du måste ju faktiskt inte hålla på och ha henne utanför buren mer än nödvändigt (vid rengöring). Börja med att hålla mat i hadnen inne i buren tills hon äter ur din hand. Sedan kan du försöka klappa försiktigt och ta det därifrån. dessutom ska man aldrig ha gerbiler ensamma, det bidrar nog till hennes sinnesstämning. Lycka till!
 
Sv: osocial ökenråtta

Okej .
neh ja vet man ska inte ha dom ensamma .
vi har haft henne 3 månader nu kanske .
försökt med det mesta . det är bara inne i buren hon är skygg . håller man i henne så springer hon runt i handen.
 
Sv: osocial ökenråtta

Många smådjur behöver tid till att vänja sig vid nya människor så det är inte konstigt att hon springer runt, är skygg och inte vill bli upplyft. Kanske har hon inte blivit särskilt mycket hanterad i det tidigare hemmet heller. Tid är allt du kan ge henne. Ja, och så en kompis också. Ibland blir dom tuffare och tryggare när dom har någon att dela den otäcka vardagen med. Jag tycker det är trist att du skriver

neh ja vet man ska inte ha dom ensamma .
vi har haft henne 3 månader nu kanske .

Du vet att dom inte ska vara själva men ändå har du haft henne sittandes ensam i 3 månader. Det är en sak att vara okunnig och inte veta, men vet man vad som är bäst för ett djur och ändå går emot det är det skamligt. Inte kostar en gerbil mycket i inköp och inte kostar de mycket i drift heller, men oj vilken skillnad det skulle göra för henne och hennes välmående. Det är ju faktiskt en levande varelse du har där även om hon är liten.
 
Sv: osocial ökenråtta

Ge henne tid och umgås mycket med henne. Prata lugnt och ha buren i närheten av dig så hon vänjer sig vid människors närvaro.

Se dessutom till att hon får en kompis! OhNoez har helt rätt i allt hon (? :p) skriver.
 
Sv: osocial ökenråtta

joo jag vet men djur affären här har haft sommarstängt . och då ja har kollat där så har dom inte haft någon .
 
Sv: osocial ökenråtta

Läs på noga innan du sätter ihop dem, det är nämligen förbaskat svårt att sätta ihop okända gerbiler, jag vågar inte ens själv trots att jag haft gerbiler i 18 år, jag överlåter det till uppfödaren som har delad bur och stor erfarenhet.

För inte vill du ha en död liten gerbilbebis på halsen...
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 632
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp