Otacksamma höns (mest på skämt)

L

lime

Här har man fodrat hela vintern och hängt upp värmelampa, strött ut halm. Det är nu till påsk man förväntar sig återbäringen i form av stora fina påskägg och vad gör de otacksamma fåglarna då??? jo de sprätter runt i trädgården och glufsar i sig både det ena och de andra, har sex mitt på gräsmattan och ligger och solar sig samt skiter på min lilla veranda, med inte ett ynka litet påskägg klämmer de fram, ska jag nu behöva gå till snabbköpet och HANDLA ägg till påsk???? :confused: :devil: :mad:
 
Kan riktigt se framför mig hur de bortskämda hönsen vräker sig i vårsolen, helt utan tanke på någon motprestation för allt ditt jobb :D :rofl: Skämt åsido så befarade jag något liknande när jag skaffade höns, mina beter sig i och för sig lika nonchalant + att de tar alla chanser att springa in i stallet och länsa kattmatsskålarna, men de har åtminstone den goda smaken att ge tillbaka rikligt med ägg...
 
Mina är likadana. Men jag ser på två att de börjat lägga ägg nu. Och vi har fått 3 ägg förra veckan. Men resten av äggen hittar vi inte. Efter påsk kommer vi säkert att hitta en rejäl ägg-gömma i halmen eller nåt. :mad:

Jag funderar på att ta till stridsmetoder, dvs att stänga in dom i hönshuset några dagar, så de värper i sina reden. :devil:
 
Undrar om jag ska sätta dem i arrest idag :devil:, de går ju in i hönshuset varje kväll och jag stänger ute räven, det är ju bara att inte släppa ut dem idag, då blir de tvungna att värpa där inne :D. Sedan ska jag sitta på verandan och fika och glufsa i mej och sola mej i vårsolen...
 
Precis, mina kutar också in i stallet så fort de får chansen och kollar om det finns något att äta. :idea:Kanske ska ställa redena i stallet!
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Vad HAR du för Höns. :D
Mina har värpt hela vintern lite sporadiskt men nu har de kommit igång och jag har hur mycket fina ägg som helst till påsk. :d

Ti_Ti
 
Jag låste dörren igår kväll. Nu får det vara slut på semestern. Ställde ett ultimatum - minst tre ägg innan jag öppnar dörren på fm. Tyvärr kom de genast på att de kunde ligga och sola lika bra inomhus, så jag vet inte om det hjälper. En bröt sig genast ut genom fönstret dessutom. :mad: :devil:
 
2 orusthöns
3 Brahmahöns
2 Blommehöns (med tofs på huvudet)
 
Mina har varit inlästa hela dagen idag, om det blivit några ägg så ligger en av Brahmadamerna och ruvar på dem nu och i det redet sticker man helst inte in handen. :devil:
 
Jag ska genast framföra det till hönsen, att värper ni inte snällt nu så byter jag ut er mot ett gäng ANKOR!
 
Ursäkta om jag hoppar in och är tråkig, men jag funderar på varför hönsen inte värper.
Det jag först tänker på, är din värmelampa. Iom att du använder en sådan, påverkas hönsens känsla för årstiderna, dvs deras "produktionsrytm".
Har du haft den igång dygnet runt? Varför värme?

Jämför med äggfabrikerna, där man aldrig tillåter hönsen att se dagsljus, utan styr hönsens dygnsrytm med lampor, för att dom skall värpa oftare.

Låt istället hönsen få leva med dygnets och årets växlingar, så kommer säkert dom naturliga beteendena tillbaka.

LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp