Otacksamma höns (mest på skämt)

Exakt!
Och när ruggar höns?
Jo, om dom får leva ett någorlunda "normalt" hönsliv, så är det under senhösten, vilket innebär att dom inte värper under vintern, vilket i allt är ganska självklart, om man tänker efter.
I vart fall funkar mina höns så.

LIA
 
Mina föräldrars höns värper året runt. Det fullkomligt sprutar ägg ur dem och det är helt vanliga lanthöns som går fritt i ladugården och utomhus under sommarhalvåret.
Producerar kycklingar i en rasande fart gör de också.
 
Har varit med om höns som ruggar lagom till Påsk och de har då inte haft någon lampa. :)

Fast mina vithättor ruggade i höstas.
 
Hej Tess och Jadzia!

Båda tar ni upp beteenden, som är onaturliga för höns. Om man tänker efter, så är det naturliga att få ungar på våren, såsom de allra flesta djurarter får. Att både lägga ägg+ruva och rugga samtidigt, fungerar inte av naturliga skäl. Därför ruggar (byter ut fjäderdräkten) hönsen vanligen under hösten, eftersom reproduktionstiden då är över, men innan vintern kommer då en hel fjäderdräkt behövs.

Att höns ruggar resp värper på annorlunda tider, beror på den produktionsinriktade avel, som dom utsatts för under massor av generationer. Bl a har man -nästan- fått bort ruvningsinstinkten helt hos leghorn. Allt i lönsamhetens namn.
Dessa fabrikshön värper effektivt under 18-24 månader varpå produktionen minskar kraftigt. En del producenter låter hönsen få en ruggningsperiod efter något år, varpå hönsen får ytterligare en produktionsperiod. Båda sätten sägs vara jämbördiga, lönsamhetsmässigt sett.
Tar man sig an sådana utslagna höns och ger dom en naturligare livsmiljö, brukar dom värpa relativt kraftigt under något år, för att sedan succesivt minska. Dom följer alltså ofta inte den "naturliga cykeln" som t ex lanthöns gör.

Under senhöst-vinter är det iofs vanligt, att man får sk kycklingägg, dvs ägg som mer sporadiskt värps fram av årets kycklingar. Dom kännetecknas av att vara mindre än dom vanliga äggen.

Jadzia, du skriver att dina föräldrar har höns av lantras. Vilken sort? Såvitt jag vet, är ett åretrunt värpande inte normalt hos lantraser. Åtminstone inte om dom lever under påbjudna villkor (Lanthönsklubben). Finns belysning? Är dom bara ute under sommaren?

Allt skrivet med reservation för undantag. Dom som bekräftar regeln! ;)

LIA
 
Jadzia skrev inte höns av lantras, hon skrev "helt vanliga lanthöns".

Lantraserna är mer årstidsstyrda änn andra höns i värpningen. Andra raser värper ofta året runt (mer eller mindre alltså). De har ofta kortare ruggning och går snabbt i värpning igen. Så om den ena hönan har ett kort uppehåll så värper de andra, därför blir det inget direkt avbrott.

Lantraserna är också mer härdiga, Limes hönor kan säkert behöva sin värmelampa delar av året, vilket lantraserna klarar sig utan.

Det är stor skillnad på höns och höns.

Bl a har man -nästan- fått bort ruvningsinstinkten helt hos leghorn
Det har man tyvärr lyckats med bland en del lantraser också.
 
Grrrr...de har värpt förrut, lade ju av bara nu till påsk, men igår var det iaf en som lase ett ägg. :bump: ska måla det vackert och koka det varsamt på påskafton.
 
Värmelampan hänger över vattenskålen så vattnet inte ska frysa, fast när du säjer det så har jag ju stängt av den nu pga att risken för att vattnet fryser är obefintlig, kan det månntro vara orsaken till att de slutade värpa. :idea:
 
Jag trodde också en av mina höns ruggade nu, men fick reda på att hennes "knepiga" fjäderdräkt berodde på att hon tydligen var tuppens favoritälskarinna, han sliter ut henne på ryggen helt enkelt. :o
 
ÄGG JIIIIPPPPIIII!!!!

Nu har de fjäderbeklädda varit inlåsta i yre dagar och jag har samlat in 6 st ägg, från en Blomme och en Orusthöna, två värper alltså nu. Nu fick de gå ut i trädgården som bevis på min tacksamhet.
 
Re: ÄGG JIIIIPPPPIIII!!!!

Mina är fortfarande inlåsta. Jag har lovat utegång påskafton om de har värpt tillräckligt då. :devil:

(Nu har ju mina ett jätte-hönshus med söderfönster, så det är inte så illa som det låter att de är inlåsta ;) )
 
I så fall, VAD är "helt vanliga lanthöns"?

Är det fabrikshöns du talar om (åretrunt värpande)? Annars har jag en annan uppfattning även när det gäller sk rashöns. Inkl det här med värmelampa.

Sant är att vissa lantraser är dåliga ruvare, men så långt som till leghorn har det inte gått.

Har ni kycklingar på gång än, förresten? Jag har ett par hönor som lagt sig, och funderar på att stoppa åt dom lite ägg. Nackdelen med många kycklingar är ju att man kanske blir ståendes med hela gänget till vintern. Av någon anledning bär det emot att slakta hönorna.

LIA
 
Jag sa bara att jag hade varit med om att andra höns har ruggat lagom till Påsk men jag själv har inte haft några höns som ruggat då!
 
Men sen har man ju märkt att det avlas mycket hårt och del trevliga instinkter hos hönan försvinner...

Men dessa höns värper inte heller särskilt länge och lever inte heller länge.
 
Helt vanliga lanthöns är vanligtvis någon leghornkorsning som man fått av grannen och därefter avlat fram en flock på. Ras okänd troligen. Man avlar på de som värper bra och är trevliga att ha att göra med, eller vad som nu är viktigast för en själv.

Sant är att vissa lantraser är dåliga ruvare, men så långt som till leghorn har det inte gått.

Det är viss lika långt gånget, men man mörkar det jävligt bra i lanthönsklubben.


Jag är tupplös eftersom min grannes hund ätit upp mer änn halva hönsflocken + mina tuppar, så jag får väl köpa ett gäng nya kycklingar i år och börja om. Suck. :(
 
Problemet är vål inte HÖNORNA, de brukar alltid gå att sälja till någon eller så som det är i mitt fall så har räven sett till att beståndet hållts nere (katten med för den delen om det är kycklingar :devil:).
Problemet är TUPPARNA, jag klarar inte av att slakta demm och nu har jag 7 hönor och 3 tuppar, skulle haft 5 tuppar om jag inte prackat på killen 2 st.
Ja, jag har fått två omgångar kycklingar i år, jättesöta Brahma (som katten tagit :cry:)
 
Av de Orusthönor jag har haft, totalt 4 st så har 3 ruvat och en är inte så gammal än, inte ens ett år så hon kanske lägger sig hon med. Blommehönorna är födda i höstas så de är ju lite unga än. De äldsta jag har är Brahnahönorna, de är lite över året och en ruvar just nu (på ett ynka ägg :D, resten ligger i mitt kylskåp :devil:).
 
Jag vet inte vilken sort det är riktigt. Är hemskt dålig på hönsraser. Jag tror dock att de där prickiga kallas blommehöns eller något sådant. Sedan finns det avdankade värphöns också, men de är ju i en värpklass för sig.
De hönsen är något överenergiska i sitt värpande, men visst ruggar de också. Oftast går det fort och så var värpandet igång igen.

De går som sagt fritt i ladugården. Det finns inga andra djur där nu. Det blir sällan minusgrader på vintern, men inte heller mer än några plusgrader. Belysning finns, men den används bara då mamma sköter om hönsen på kvällen. De är mest ute på sommaren och går fritt på gården. På vintern väljer de ofta att stanna inne, men kan ibland spatsera en tur om det är fint väder och inte för mycket snö.
 
Vi har två som ligger på ägg. En sådan där prickig och en avdankad värpis. Det finns plats för fler höns i ladugården så mamma är bara glad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp