ovanlig rekrytering

Nebraska

Trådstartare
Jag måste bara höra om bukefalisterna hört talas om något liknande . Ett stort bolag( med miljardomsättning)
anställer en ny VD. Efter den tillsättningen så ska plötsligt sex chefer bytas ut. ALLA dessa chefer tas från VD:s fd. arbetsplats. Är det höjden av nepotism eller förekommer det?
 
Jag vet inte om jag hört talas om en så total omgörning tidigare. Men det är ju mycket vanligt att chefen tar med sig en handfull förtrogna till nytt uppdrag. Hos oss är det mer regel än undantag. Slutar chefen så följer några andra med.
 
På de jobb jag har varit har det nästan alltid varit så att nya chefer tar med sig perseoner som de gillar. Alla chefer vil ju sätta sin prägel, förändra organisationen, och det innebär också att de ibland uppfinner nya tjänster till personer de tar med sig..
så ja... så tycker jag alltid det går till.
 
Om styrelsen väljer att byta ut VD:n vill de ofta ha förändring. Chefsskikten närmast under brukar därför försvinna ganska fort, mer eller mindre frivilligt. Det kan också vara så att en eller flera av cheferna under har visat intresse för VD-posten. De är då inte så intresserade av att vara kvar, och den nye VD:n/styrelsen vill nog inte ha dem där heller.

Däremot är det kanske inte så vanligt att man plockar alla nya chefer från VD:s förra jobb.
 
Absolut inte ovanligt att nya VD:n vill ha väl inarbetad personal runt sig. Som förstår och fungerar bra ihop. Att man plockar ur tidigare kollegor är inte heller ovanligt. Bra betyg till förra arbetsplatsen.

Däremot är det sällsynt att VD:n inte har styrelsen bakom sig i en så stor omarbetning av ledningen.
 
Särskilt ovanligt tycker jag inte att det är - har sett flera gånger på såväl större som mindre bolag att en ny VD också tar in nya chefer i skiktet under sig själv. Och inte sällan är ju detta människor som den nya VD:n jobbat med förut.
 
Jag måste bara höra om bukefalisterna hört talas om något liknande . Ett stort bolag( med miljardomsättning)
anställer en ny VD. Efter den tillsättningen så ska plötsligt sex chefer bytas ut. ALLA dessa chefer tas från VD:s fd. arbetsplats. Är det höjden av nepotism eller förekommer det?
Ja det är vanligt förekommande, inget nytt alls
 
Att en VD på hög nivå och för ett stort bolag vill forma sitt eget team är inget konstigt och vanligt förekommande. Sen kanske det är en extrem variant att så många chefer byts ut det har jag ingen detaljkunskap om. Men självklart vill en VD som sitt närmaste team och under sig ha personer som denna har förtroende för och jobbar bra ihop med.
 
Tack för era svar! De två företagen är från helt olika branscher. Jag tycker det blev konstigt att ett företag nu har helt nya chefer med noll branschvana. Men så kan man tydligen jobba?
 
Så kan man jobba och jag har också sett det, men det är inte helt lyckat tycker jag. Det skapar ett onödigt avstånd mellan "de gamla" medarbetarna och "den nya" ledningen.
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan hur kommer det sig att hästen man ääälskar, kanske har offrat massor för , helt plötsligt bara blir en vara man ska ha ut så mycket som...
2
Svar
31
· Visningar
3 498
Senast: Goat lover
·
L
Hästmänniskan Hej. Har hamnat i ett dilemma och hoppas och tror att någon här inne kan hjälpa mig. Antingen om någon själv har råkat ut för detta...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 651
Senast: __Stilett__
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 244
Senast: seaflower
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 339
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp