Övergång till pass!

Lokkur

Trådstartare
Hej!

Skulle bara vilja få lite tips om hur ni lägger eran häst i pass?

Har haft lite problem det senaste med själva läggningen.

Har provat från både galopp och tölt, men från galopp är helt klart bäst.

Men om ni har några knep?

Det enda jag fått lära mig är att om hästen är i vänstergalopp tar man i höger tygel och sen rätar ut den. Men något mer knep måste finnas:)

kram

Sv: Övergång till pass!

Hmm... Är det inte tvärs om? Om hästen ligger i höger galopp gör man en förhållning på höger tygel precis när benet är på väg fram och sitter till??

På min häst hjälper det med en längre tygel och endast några få galoppsprång innan läggningen.

Men vi är bara på övningsstadiet än så länge :)

hej. jo om hästen ligger i höger gallop tar man i högertygeln för att bromsa upp det frambenet och få hästen liksidig så den går ner i pass. gallop är väl det mest "naturliga" sättet att ta ner hästen i pass ifrån.
min häst är väldigt lätt att få i pass han kan det från alla gångarter, men tävlar i både 5-gång och pass grenar så han är väldigt mycket tränad på läggningarna.
innan han lärde sig ordentligt tog jag upp honom i gallop så sakta det gick sen bara några språng sen ner i pass försiktigt och struntade i stort sätt i tempot och allt de han skulle bara lära sig att lägga sig korrekt.
träna på bara. lycka till

Från höger galopp, välj ytterspår för rakare linje och fall ner på vänster sittben och tag med höger tygel i förhållning för att lägga hästen i pass på valbana i höger varv. Vänster varv omvänt.

Tack för svar:) Det var så jag hade lärt mig:crazy:,
Så då är de inte konstigt att det inte riktigt går så bra:p

Ska prova detta idag då:D

Tack igen, prova det som sagt igår, var lite skillnad!!!

Tänk vad fel man lär sig ibland:crazy:

KL

Jag har en fråga när ni ändå pratar om pass.

En person sa till mig för något år sedan att man inte ska rida i pass(alltså flygande pass) förutom om man tävlar för att det sliter mer på benen.

Är detta sant, att om man inte tävlar eller tränar inför tävling så bör man ej lägga sin häst i pass?

Sliter passen alltså mer än de övriga gångarterna?

KL

Jag har en fråga när ni ändå pratar om pass.

En person sa till mig för något år sedan att man inte ska rida i pass(alltså flygande pass) förutom om man tävlar för att det sliter mer på benen.

Är detta sant, att om man inte tävlar eller tränar inför tävling så bör man ej lägga sin häst i pass?

Sliter passen alltså mer än de övriga gångarterna?

Hej!
Ja vad jag också har hört så sliter passen mer än de andra gångarterna, dom använder ju nästan alla muskler i kroppen, plus att dom springer fort.

Men jag har aldrig hört att man inte ska rida det, om man inte tävlar. Gillar hästen passen så varför inte?:) Min häst älskar att passa;) öronen framåt hela tiden.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 093
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
2 005
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 345
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S