Packa höpåsar

Jag gissar på att du menar i hagen?!
Hur blir det rent hygieniskt? Tänker att det är svårt att ha koll på om det är på något ställe som det är lite dåligt. Hur håller man det fräscht ute?

Har också hört om risk för kolik om dem äter för mkt och för fort. Stämmer det?

Det gäller två d-ponnysar och en c-ponny.
Ponnysar är kända för att överäta så se upp så du inte får fånghästar på halsen om du ger balen i hagen. Mät dem så du inte missar om/när de börjar ticka uppåt.
Det är väldigt onaturligt för raser som utvecklats för karga trakter att stå still och trycka i sig energirik mat hela dagen utan att behöva gå ett enda steg. De är ju programmerade att äta varje strå de hittar så de har inte lätt att ta paus från balen.
 
Ponnysar är kända för att överäta så se upp så du inte får fånghästar på halsen om du ger balen i hagen. Mät dem så du inte missar om/när de börjar ticka uppåt.
Det är väldigt onaturligt för raser som utvecklats för karga trakter att stå still och trycka i sig energirik mat hela dagen utan att behöva gå ett enda steg. De är ju programmerade att äta varje strå de hittar så de har inte lätt att ta paus från balen.
Ja, det var det jag också var lite orolig för så dem får fortsätta få en begränsad mängd så man har koll
 
Ponnysar är kända för att överäta så se upp så du inte får fånghästar på halsen om du ger balen i hagen. Mät dem så du inte missar om/när de börjar ticka uppåt.
Det är väldigt onaturligt för raser som utvecklats för karga trakter att stå still och trycka i sig energirik mat hela dagen utan att behöva gå ett enda steg. De är ju programmerade att äta varje strå de hittar så de har inte lätt att ta paus från balen.

Men det beror ju på vad man har för häst (dess ätbeteende). Vi har en connemara och en arab som när hon kom helt klart varit väldigt stressad av begränsad giva. Hennes stressbeteende kring både grovfoder och krubbmat är helt borta nu. För dem är det gräset som behöver begränsas mest. Vintertid äter de fortfarande inte mycket hösilage totalt sett eftersom de går på vinterbete.

@Isse - Lady & Lucky de kan få kolik av det mesta känns det som 😅 men just att äta för fort så skulle du ju märkt det även när du ger begränsade givor?
 
Jag har två hästar som får hö fyra ggr/dag. Har "färgkodade" kassar, packar bådas frukost och lunch i en kasse/mål, kontrollväger bara ibland för efter alla år med häst har jag rätt bra känsla för vikten. Undviker att "sära" på höet utan vill få ner det så ofluffigt som möjligt i kassarna för enklare hantering. Hööks höpåsar är överlägsna i storlek, blir så mycket lättare att packa i större påsar!

Att packa hö är nog bland det tråkigaste som finns🙈. I perioder är jag ordentlig och packar för flera dagar och det är så skönt!
Jag tycker att Hööks påsar är hemska - de är ju så fasligt sladdriga! 😅
 
Ja, det var det jag också var lite orolig för så dem får fortsätta få en begränsad mängd så man har koll

Koll kan du ha på fri tillgång också. Beroende på hur du hanterar spill. Vi ger i lådor (haybar), inte mycket trampas ner. Går de på fri tillgång (som nu) så väger vi fortfarande upp givor två gånger om dagen, lägger det nya underst bara och ser till att det är några kilo kvar i varje låda vid varje fodring. När vi öppnar en ny bal så anpassar vi så att de äter nästan tom till kommande fodring och städar helt rent i och runt baljorna i ligghallen så inget smått spill är kvar från förra balen.

Alltid fräscht, alltid tillgång och stenkoll på exakt antal kilo.
 
Och jag menar inte med mina svar att just du behöver ändra något @Isse - Lady & Lucky. Vill bara ge lite alternativ då det oftast är alternativ "få kilo packat i påse minst 4 gånger/dag" resp "ställ ut en storbal i hagen och ha noll koll på kvalité, ätmängd/häst och vidrigt spill i mängder hästarna står i".

Vi fodrar i hårdgjord ligghall i baljor och krattar lätt upp spillet de inte själva plockar upp runt baljorna. Mycket lite trampar de ner och det blir väldigt lite per bal, inte ens några kilo.
 
Jag tycker att Hööks påsar är hemska - de är ju så fasligt sladdriga! 😅
Hahaha jag tycker att de är perfekta 😁. Fodrar lunch i ett annat stall och där har de Granngårdens kasse och Ikeas pridekasse och båda är så styra att det är svårt att få bra grepp när en ska kasta in höet i hagen😅
 
Hahaha jag tycker att de är perfekta 😁. Fodrar lunch i ett annat stall och där har de Granngårdens kasse och Ikeas pridekasse och båda är så styra att det är svårt att få bra grepp när en ska kasta in höet i hagen😅
Jag tycker bara att Höökspåsarna är sååå jobbiga att få i höet i eftersom de bara säckar ihop hela tiden. 😅 Men håller med om att storleken är bra!
 
Jag tycker bara att Höökspåsarna är sååå jobbiga att få i höet i eftersom de bara säckar ihop hela tiden. 😅 Men håller med om att storleken är bra!
Det har nog väldigt mycket med ens packteknik att göra😃. Jag kör varianten att stå som en ostkrok, hålla i ena långsidan av kassen och packa in från sidan.
 
Och jag menar inte med mina svar att just du behöver ändra något @Isse - Lady & Lucky. Vill bara ge lite alternativ då det oftast är alternativ "få kilo packat i påse minst 4 gånger/dag" resp "ställ ut en storbal i hagen och ha noll koll på kvalité, ätmängd/häst och vidrigt spill i mängder hästarna står i".

Vi fodrar i hårdgjord ligghall i baljor och krattar lätt upp spillet de inte själva plockar upp runt baljorna. Mycket lite trampar de ner och det blir väldigt lite per bal, inte ens några kilo.

Jag vill flytta in i ditt stall… :love:
 
Jag förstår inte varför så mycket hästfolk håller på med de här tidskrävande stenåldersmetoderna för att fodra och vattna sina hästar?

Skaffa ordentliga vattenkar för vinterbruk som isolerade och/eller värmda. Se till att det finns tillräckligt med vatten jämnt. Bästa förebyggande mot kolik.

I hagen: skaffa en balkupa eller en stor foderhäck och ställ ut en storbal med hö (eller ensilage) för fri tillgång under dagen. Se till att näringsvärdena är lämpliga för de hästar som finns i den hagen, alternativt använd balar som passar för den häst som har minst behov.

- Nej, hästarna äter inte ihjäl sig. De första veckorna med fri tillgång så äter de för mycket, maten kan ju ta slut. Efter fyra till sex veckor så upphör det beteendet.

Hästarna blir lugna och harmoniska när de slipper vara hungriga och får tugga som de behöver. Man minskar risken för magsår, och för stereotypa beteenden.

Kan man inte ha en balkupa eller stor foderhäck för hel bal, ställ ut några stora lådor, t.ex. potatislårar, eller lådor av lastpall och pallkragar (förankra pallkragarna med vinkeljärn och plattjärn) och fyll dessa med "fri tillgång" på foder en gång per dygn.

Om hästarna står i stall, ge tillskottsfoder, om nu hästarna behöver det, i stallet.

Ge en kvälls/nattgiva med hö/ensilage som inte får ta slut, alltså fri tillgång där också.

I stallet så är en balupprullare ett bra redskap om man använder rundbalar.

Köp sådant grovfoder till hästarna som stämmer för den/de egna hästarnas näringsbehov, så behöver man inte begränsa givorna eller fixa tusen säckar.
 
Ponnysar är kända för att överäta så se upp så du inte får fånghästar på halsen om du ger balen i hagen. Mät dem så du inte missar om/när de börjar ticka uppåt.
Det är väldigt onaturligt för raser som utvecklats för karga trakter att stå still och trycka i sig energirik mat hela dagen utan att behöva gå ett enda steg. De är ju programmerade att äta varje strå de hittar så de har inte lätt att ta paus från balen.
Vilket kvalificerat hittepå!

Jag har hållit lättfödda hästar (kallblod) på lösdrift med fri tillgång på foder i över tjugo år, och studerat en hel del foderlära.

Med rätt näringsvärden i fodret, så får faktiskt hästar ät fritt, sommar som vinter.

Men det är klart, försöker man fodra sina Shettisar med mjölkkofoder, så går det inget bra...
 
Jag förstår inte varför så mycket hästfolk håller på med de här tidskrävande stenåldersmetoderna för att fodra och vattna sina hästar?

Skaffa ordentliga vattenkar för vinterbruk som isolerade och/eller värmda. Se till att det finns tillräckligt med vatten jämnt. Bästa förebyggande mot kolik.

I hagen: skaffa en balkupa eller en stor foderhäck och ställ ut en storbal med hö (eller ensilage) för fri tillgång under dagen. Se till att näringsvärdena är lämpliga för de hästar som finns i den hagen, alternativt använd balar som passar för den häst som har minst behov.

- Nej, hästarna äter inte ihjäl sig. De första veckorna med fri tillgång så äter de för mycket, maten kan ju ta slut. Efter fyra till sex veckor så upphör det beteendet.

Hästarna blir lugna och harmoniska när de slipper vara hungriga och får tugga som de behöver. Man minskar risken för magsår, och för stereotypa beteenden.

Kan man inte ha en balkupa eller stor foderhäck för hel bal, ställ ut några stora lådor, t.ex. potatislårar, eller lådor av lastpall och pallkragar (förankra pallkragarna med vinkeljärn och plattjärn) och fyll dessa med "fri tillgång" på foder en gång per dygn.

Om hästarna står i stall, ge tillskottsfoder, om nu hästarna behöver det, i stallet.

Ge en kvälls/nattgiva med hö/ensilage som inte får ta slut, alltså fri tillgång där också.

I stallet så är en balupprullare ett bra redskap om man använder rundbalar.

Köp sådant grovfoder till hästarna som stämmer för den/de egna hästarnas näringsbehov, så behöver man inte begränsa givorna eller fixa tusen säckar.
Det vore otroligt smidigt om det verkligen var så här det fungerade. Men det är det inte. Alla hästar klarar verkligen inte fri tillgång. Alla hästägare har inte heller möjlighet att välja näringsvärden på sitt hö pga att de är inackorderade.
 
Det vore otroligt smidigt om det verkligen var så här det fungerade. Men det är det inte. Alla hästar klarar verkligen inte fri tillgång. Alla hästägare har inte heller möjlighet att välja näringsvärden på sitt hö pga att de är inackorderade.
Varför skulle det inte fungera menar du?

Vilka hästar klarar inte fri tillgång? Klarar sådana hästar att beta?

Hästar som inte tidigare haft fri tillgång, tokäter och försvarar maten under en tillvänjningsperiod, sedan upphör det beteendet.
Jag har sett det i verkligheten så många gånger.

En hel del överviktiga hästar går dessutom ner i vikt vid fri tillgång, eftersom de slutar vara glupska.

Kan du prestera vetenskapliga bevis för att hästar som får grovfoder med "rätt" näringsvärden "inte skulle klara fri tillgång".

Att man kan vara inackorderad i ett stall där det inköpta grovfodret har för höga näringsvärden kan jag inse. Men då bör väl den inackorderade ta en diskussion med stallägaren om att det är smartare att skaffa foder med lägre näringsvärden.

Att fodra/komplettera med lämplig halm kan vara ett bra alternativ, för att ge hästarna möjlighet att äta hela dygnet, vilket de är konstruerade för.
 
Varför skulle det inte fungera menar du?

Vilka hästar klarar inte fri tillgång? Klarar sådana hästar att beta?

Hästar som inte tidigare haft fri tillgång, tokäter och försvarar maten under en tillvänjningsperiod, sedan upphör det beteendet.
Jag har sett det i verkligheten så många gånger.

En hel del överviktiga hästar går dessutom ner i vikt vid fri tillgång, eftersom de slutar vara glupska.

Kan du prestera vetenskapliga bevis för att hästar som får grovfoder med "rätt" näringsvärden "inte skulle klara fri tillgång".

Att man kan vara inackorderad i ett stall där det inköpta grovfodret har för höga näringsvärden kan jag inse. Men då bör väl den inackorderade ta en diskussion med stallägaren om att det är smartare att skaffa foder med lägre näringsvärden.

Att fodra/komplettera med lämplig halm kan vara ett bra alternativ, för att ge hästarna möjlighet att äta hela dygnet, vilket de är konstruerade för.
Finns många hästar som inte kan gå på bete pga att de blir så extremt överviktiga.
Övervikt är ett stort hälsoproblem hos hästar idag. Eftersom många häst är överviktiga tror folk att överviktiga hästar är normalviktiga, och färre och färre ägare verkar kunna göra en vettig hull bedömning av sin häst.
 
Finns många hästar som inte kan gå på bete pga att de blir så extremt överviktiga.
Övervikt är ett stort hälsoproblem hos hästar idag. Eftersom många häst är överviktiga tror folk att överviktiga hästar är normalviktiga, och färre och färre ägare verkar kunna göra en vettig hull bedömning av sin häst.
Ja, de blir överviktiga för att deras ägare petar i sina hästar en massa onödigt kraftfoder.

Om de då blivit överviktiga, så får man försöka åtgärda det, genom att ge hästarna foder som passar, och släppa dem på extremt magra beten. (Köpte en gång en överviktig häst, som var extremt svår att få ner i hull, det tog tre år)

Det är inget bevis för att inte hästvälfärden skulle öka enormt, för väldigt många hästar i normalhull eller något lättare överhull, om de får äta på ett naturligt sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 493
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp