Pad till bomlös

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Katana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 183
K

Katana

och stigbyglar. Kan jag använda en gammal westernpad till en bomlös sadel? Eller blir det för mycket tryck på ryggraden? Har en westernpad som är ok och tycker att det känns svettigt att betala runt 2.000:- för en riktig pad för bomlös sadel.

Måste man ha säkerhetsstigbyglar som inte går att glida igenom med foten? Har läst någonstans att det rekommenderades trapaderos eller sluten stigbygel till bomlöst.

Kan ha missuppfattat.

Vad är rimligt att betala för en begagnad Torsion? Den är i gott skick.

Sv: Pad till bomlös

De flesta bomlösa sadlar saknar säkerhetskrampor för stiglädren, därav rekommendationen att ha en sluten stigbygel. För att minska olycksrisken.

T ex Torsion (m fl) har ingen kanal för ryggraden. Detta måste padden ombesörja. Om du hittar en annan padd som ger ryggradsfrihet kan du givetvis använda den, men det måste vara ett material som inte är för eftergivet, då hamnar ju tyngd på ryggraden och hästen kommer att få svåra ryggproblem med tiden.

Westernpadd har jag inte sett med ryggradsfrihet.

Just nu finns det en Torsion Endurance inkl. padd till salu för 6500 kr (tror jag). Det är ju tillgång och efterfrågan som styr prissättningen, så det är ju väldigt individuellt.

Men jag hade hellre köpt en begagnad Torsion (som håller högre kvalité än kopiorna) än en billigare ny med sämre kvalité.

Förutom att paden ska bilda en tunnel för ryggraden så ska den även fördela tryck från bla ryttaren. Därför är det bättre med de padar som är avsedda för bomlösa.
Om du vill kan du köpa enbart equalizeriläggen och sy en pad själv.
// Linda

Vad gäller padd har de andra redan svarat. Ang stigbyglar så kan du ju såklart använda en öppen säkerhetsstigbygel med, det finns ju varianter som löser ut.

/Alexandra - rider med säkerhetssigbyglar med gummisnodd på utsidan till den bomlösa just nu, men ska önska mig Kwik Out-stigbyglar i julklapp, för att vara på den SÄKRA sidan.

Säljaren säjer att h*n har ridit i sadeln med en vanlig westernpad och att det går bra men det kanske är önsketänkande.

Finns det inget lowbudgetalternativ?

Förutom att sy själv :crazy: Någon som vill sy upp åt mig :idea:

Finns det begagnade paddar till salu kanske?

Jag tyckte att det begärda priset för sadeln kändes lite i överkant men de kanske har ett högt andrahandsvärde?

Torsion håller hög kvalité och kan knappast jämföras med de billigare kopiorna. Just Endurance har öppningsbar undersida som gör den ännu mer flexibel, man kan lägga ilägg i själva sadeln också om man behöver korrigera.

Har sett en begagnad padd på annonssidorna, dock var den inte SÅ mycket billigare än en ny...

Den enda bomlösa jag tycker man SITTER bättre i än Torsion är Fitform, men den håller betydligt lägre kvalité i övrigt än Torsion...

Är det lättare att fastna i en engelsk stigbygel än i en westernstigbygel? Jag undrar eftersom det är ett ämne som alltid tas upp med de bomlösa sadlarna, samtidigt som alla som rider i en westernsadel har inte har säkertsfäste på fendrarna och ändå bara har vanliga byglar.

/Camilla

Tycker det är lättare att fastna i en engelsk stigbygel än i en westerndito. Och jag tycker också att man sitter säkrare i en westernsadel än i en Torsion med kopior... :D

Katana skrev:
Säljaren säjer att h*n har ridit i sadeln med en vanlig westernpad och att det går bra men det kanske är önsketänkande?
Det är direkt felaktigt och kan vara skadligt för hästens rygg.
Katana skrev:
Finns det inget lowbudgetalternativ?
Klart det finns. Rid barbacka eller sälj hästen? :angel:
Nej, men skämt åsido - det är inte särskilt dyra sadlar och padden ÄR ett måste så antingen får man väl spara ihop till padden och rida i nån annan sadel tills man har råd, eller så får man fortsätta rida i bomsadel (vilket OFTAST INTE är billigare OM man har köpt en korrekt tillpassad sadel....).

/JES

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 280
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
899
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 087
Senast: mahlmt
·
Distans Jag har kollat runt en hel del efter en begagnad distanssadel som man inte behöver betala skjortan för. Mest för att jag är nyfiken på...
Svar
17
· Visningar
8 100
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka