Padd till bomlös sadel?!

Gullan86

Trådstartare
vad tycker ni om denna padd när ni läser märket:
"Horse saver by källqvist"
skriv och kommentera allt ni vet/hört/tycker!!!

vad kostar den ny?

tacksam för snabbt svar:bow: :banana:

Sv: Padd till bomlös sadel?!

Antar att du menar padd till bomlös.

Om de inte har gjort om den: NEJ, köp den inte. Undersidan är av plyschliknande material (vet inte riktigt benämningen), vilket gör att om man stryker materialet är det mjukt ena hållet och motsträvigt andra hållet. Detta material har/hade de lagt åt samma håll både på hö och vä sidan av padden vilket gjorde att den kröp så sakteligen, nä det gick ganska fort faktiskt, åt sidan och tog med sig sadeln så allt hamnade på sniskan.
Sedan iläggen har jag ganska svårt att tro att de ska vara tryckutjämnande. Det materialet ska från början vara samma som man använder i rullstolars sits men i mkt tjockare variant och under lite andra former. När iläggen hade värmts upp av hästen eller det räckte med en stund i sommarsolen så var de sladdrigare än en vanlig vojlock. I icke brukat skick så luras materialet ganska bra till att kunna motsvara förväntningarna att kunna tryckutjämna.

Det sades att den skulle dras tillbaka och en ny förbättrad version skulle komma. Men jag undrar jag. Ngn som kan kommentera eller dementera?

Min padd kostade 825:- men den har jag lämnat tillbaka.

fan okej....därmed vet jag ennu mindre om jag ska köpa sadeln jag funderar på...

vad vet du om Randol`s bomlösa sadel?

jag får den + padden(oduglig enligt dej) + fendrar + westernstigbyglar för 3800kr inklusive frakt är det en dålig affär?

Är padden oduglig (enligt mig :smirk: ) så är den inte mkt att ha. När det gäller sadeln får du kolla upp priserna om det lönar sig att köpa paketet ändå.

Det finns exemplar som tydligen har fungerat, om man läser inlägg här på buke. Men många upplevde sadeln som dålig/sned/inte låg stilla när det eg var padden det är fel på (enligt mig).
Min sadelmakare tog in alla som ville lämna tillbaka sin padd och skickade tillbaka hela rasket och tar inte in nya förren en ny version kommit.

okej så du menar att den lär bli rätt svårsåld om ja köper den...hm tur att jag får denna infon annars hade jag kunnat bli rätt lurad....

så du menar att det är mest är padden det är fel på? har du testat den sadeln? vad tyckte du om att rida i den var den mkt lång m.m?

någon mer med ideer och funderingar kring detta?

nån som råkat ut för nåt dåligt märke i så fall vilket?

vilka märken gillar ni bäst vilka är igentligen bäst på paddar?:bow:

Gullan86 skrev:
vilka märken gillar ni bäst vilka är igentligen bäst på paddar?:bow:

Jag har själv en Skito Equalizer med ullundersida (nästan som rent fårskinn) och tycker den är jättebra.
Var egentligen det enda alternativet till min gamla häst som var extremt skavkänslig, men den funkar ypperligt på den nya också.

Har den under min Barefoot Cheyenne som jag anser är en underbar sadel på alla sätt.

Kan hursomhelst varmt rekommendera både sadeln och padden! :bow:

Jag har köpte en Randol´s för en tid sedan och jag är mycket nöjd med den. Känns som att sitta i soffan mer eller mindre:love: .
Tyvärr har jag ingen pad som passar till ännu, kör med en hemmagjord variant tillsvidare.
Men-tog hem en Källquist´s Horse saver då jag såg att det kommit ut en ny.
Den var svart (snygg) och inte alls sladdrig i materialet. Tyvärr gled den och i o m att den var lite lång för min häst, så blev den för hård och tryckte honom bak, så den lämnade jag tillbaka.
Annars-sadeln är jättebekväm och både jag och hästen gillar den.
Klart prisvärd!!

Remont

jaha va kul jag ska köpa den sadeln trots allt=) randols men vet inte vilken padd jag ska välja..

vet ni nåt om HAF-padden på stallvrås hemsida??? är den bra eller ska jag köpa en TN Equalizer direkt istället som jag vet är bra?

vart kan man mer köpa den padden?
den padden Ynthe har till sin häst är med ett annat överdrag men samma inehåll va fast den är dyrare?

nån annan bra padd?

Exakt. Iläggen i Skiton är ju samma som de är i TN Equalizer-padden.
Däremot vet jag inte var undersidan i TN-padden är gjord i för material, men kan väl tänka mig att det är bomull? Någon som vet?

ja tror det är galon som hela den padden är gjort av...säjs att den inte glider men jag vet inte...
ska köpa en sån endå lite billigare än den du har väl?
vad kostade frakten från där du köpt den? alltså vad blev det totalt.?
köper jag den från torison via internet går det på 1605kr för deras frakt är 125 kr under 3kilo.
och den kostar ju 1480kr.

tycker du om den padden då? har du den svarta med vitt teddy under?

TN-padden har (hade i alla fall tidigare, när jag köpte min) ett mjukt skönt material på undersidan.

TN-padden är INTE gjord i galon. Den är gjord i ett material som liknar bävernylon (sida mot sadel) och hästsidan är alltså i mjukt skönt textilmaterial.

En jättebra padd som jag tycker är väl värd pengarna.

haha okej men jag ser galon lite som samma material som bävernylon alltså sånt man har i tåliga kläder men okej galon är mer plastigt ju.

okej jag ska köpa en sån alla säger så bra saker om dom + att när man mailat företaget blir man så bra bemött.

har du den långa varianten eller den korta av padden?

Hade. Jag har sålt min Torsion (och väntar på ST Dressage). När jag beställde min Torsion fanns bara en variant av padden, endast en längd.

aha men nu har de så att de kan skära till paddarna och sy fodralen kortare mailade med dom igår.
jättebra för små islandshäst ryggar....orginal paddara var tydligen 64 nåt sånt...och de kortare 59cm...alltså 5 cm kortare.

Gullan86 skrev:
tycker du om den padden då? har du den svarta med vitt teddy under?

Ja, det har jag. Men det är inte teddy, det är fårull (känns ungefär som fårskinn).
Passar mycket bra på skavkänslig häst iallafall. Min förra fick skav av precis ALLT, men med den padden var det inga problem, trots även längre ritter.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka