Bukefalos 28 år!

Paddockunderlag

Mariaauto

Trådstartare
läste en tidigare tråd om gummikabelflis eller vad de kallas, har själv upplevt det. De jag tänker på då är att de känns väldigt djupt, och kanske inte så jättekul i längden. Dessutom känns de spontant inte som nåt hoppunderlag?

Det jag söker är ett underlag som man både kan hoppa o rida dressyr på, man ska dessutom kunna springa efter när man tömkör utan att behöva bli tröttare än hästen ;)

Har ju givetvis räknat med att de behövs tex stenmjöl som komplement. Banan är ca 25x40, tanken är att lägga slipers ett varv runt för å sen bygga staket. Nu är det en gammal sjöbotten, massa sand, så de blir inga direkta vattenpölar varken där eller i beteshagarna. Har därpå lagt på ytterliggare några cm sand över gräset. Sen är det väl utdikat. Så jag är inte rädd för vattenmassor, har ju ridit i denna "paddock" under hela hösten utan några större svårigheter.

Jag har absolut inte nåt emot att harva nångång eller två per vecka, huvudsaken är att underlaget bär i o ger fäste.

Har ni några förslag? erfarenheter av olika underlag?

tack på förhand.
 
Sv: Paddockunderlag

Vi byggde en paddock i somras, vi använde endast stenmjöl 0-4 som underlag och är jättenöjda. Nackdelen har varit då det ösregnat eftersom vattnet sjunkit långsamt, men redan efter någon timme är underlaget bra igen. Har även haft grannar med stor tung dressyrhäst som ridit flera gånger i veckan och som säger att de aldrig ridit på bättre underlag. Dock fryser det på vintern, men det gör ju de flesta underlag.
 
Sv: Paddockunderlag

Vi har stenmjöl på ytan, vilket ger ett fast och inte djupt underlag. Under bärlagret har vi gummiflis (av däck), vilket ger ett jättefint svikt i banan. Banan är inte dränerad, men vatten rinner av fort. Den fryser heller inte lika snabbt som ett "vanligt" underlag. Är jättenöjd med vår ridbana!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp