Pälsätare *bläää*

O

Orfeus

Har man inte jobb så skaffar man sej! Har just upptäckt att en av mina honor och hennes 4 ungar har pälsätare!!! Så nu ska jag "roa" mej med att bada samtliga mina 12 djur i Dermocan samt skura 2 st burskåp med Tiguspray....det känns jätteinspirerande speciellt just nu när jag här höggravid med 3 veckor kvar till förlossning *suckar* Bara att kavla upp ärmarna å skvätta ner hela köket med sprattlande marsvin, sen blir det att rada upp dom i kö för hårblåsning!
Ska kanske skapa lite nya frissor på långhåren när jag ändå är i farten...klippa lite här å klippa lite där :D
 
Men Ivomec är onödigt att ge mot pälsätare, räcker att schamponera med Dermocan.
 
Jag brukar inte torka mina marsvin när jag har badat dom utan froterar så mycket som det bara går och sedan får dom lufttorka resten (även dom långhåriga).
Vi har 24-26 grader i lägenheten.

För några år sedan hade jag hamsteruppfödning och fick in loppor :crazy:
Jag fick bada över 50 stycken hamstrar :smirk: tvätta nästan lika många burar och tvättade av dom allra minsta ungarna som för tillfället var 3 dagar gamla vid första tillfället.

För ett tag sedan hade jag sellnic här så då vad det blandande av ivomec ( hästpasta + vatten och sedan gick jag efter en tabell jag hittat på nätet och gav dom oralt) och mata i dom detta.
Skura ur burskåpet med klorin blandat i vatten.
Jag med mina värkande leder var inte lycklig över detta men det är smällar man får ta :crazy:
Annars delar jag gärna upp burstädning på flera dagar.
Stina som var illa drabbad blev ialla fall glad.
Nu är ialla fall mina grisar sellnic fria :banana:
 
Nu har jag tvättat 8 st av dom, 2 tanter och deras ungar...ska fortsätta med resten i morrn...sambon var så snäll och skurade burar och tillbehör. Kan ju säga att det är inte lätt att försöka hålla i en inschampoonerad liten 4 veckors sprattelunge under kranen! Men nu ska dom vara lusfria ett tag, får ju göra om hela proceduren om 14 dagar igen.
Nu sitter dom här å blänger ilsket på mej men dom luktar rätt så gott iallafall :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp