fejko

Trådstartare
Mitt halvblod är så jäkla pälsig, kan han vara sjuk på något sätt? Pigg och glad f.ö.
 
Varför skulle han vara sjuk? Sjuka hästar brukar snarare få problem med just sättning/fällning, och pälsen kan bli tunn och/eller vid fällning rmlar den inte alls av pga någon åkomma.

Jag har en ras som i grunden är mycket påpälsad, men det jag märkt i år är att pälsen kommit senare än tidigare. I valackens fall kan det bero på ett extra intag av mineraler sen en längre tid tillbaka, även om han tidigare fått vad han skulle ha så verkar det som detta kan ha bidragit.

Man vet också på valacker och vissa ston, att det kan vara hormonrelaterat. Hingstar har sällan problem med fällning/sättning pga av det, däremot kan mineralbrist öka på tidigare sättning eller senare fällning.

Man har även sett hästar som inte haft bra avmaskningsrutiner, att de kan fälla betydligt senare och i vissa fall inte alls. Kännetecken för det kan bla vara, att hästen lämnar pälsen på magen till sista hand. och då särskilt de långa täckhåren som kan vara riktigt envisa om det vill sig.
 
JAg tyckte mitt halvblod hade mkt päls, sen stoppade jag in honom i en hage med isisar och vips hade han kort fin päls :idea:
Allt beror på vad man jämför med :angel:
 
Lovade faktiskt den tidigare ägaren att inte ens försöka. Han hade visst rivit ett stall, slitit sig och rusat runt på gårdsplanen och fått stora knölar på kroppen av skräck, fick jag berättat för mig. Dessutom är det farligt för den som gör det. I vanliga fall är hästen jättesnäll och positiv till det mesta.
 
vad otäckt han måste ju ha varit med om nåt riktigt skrämmande vid klippning en gång, hästar blir inte så rädda utan att det finns en anledning...... stackar... :(
 
Vi har en 28 årig halvblodsvalack i stallet där jag har min häst och han ser ut som en brun isbjörn vintertid, värre päls än ponnyerna! Min pålle satte mycket vinterragg tidigare, men på detta stallet finns ingen som tar på täcken på mornarna, så de står med utetäckena på inne på nätterna och det förhindrar det mesta av pälssättningen.
Han har nästán haft sommarpäls året om i ett par år nu... Rätt så skönt faktiskt! Han är frusen av sig och 22 år så jag skulle inte klippa honom även om han blev vinterraggig.
MvH TIGERHEART

Ps min pålle är halvblod men kan tölta, så de kan säkert sätta islandsragg också! :D
 
Och jag som är överlycklig för att min kuse för första gången sedan jag köpte honom satt vinterpäls vid rätt tillfälle - alltså nu.

Tidigare har han lagom till nu ungefär fällt av sig sin vinterpäls och fått kort fin päls istället, och varit fullkomligt raggig i juli-augusti.

Han är lite underlig! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 4 år gamla sto har färgskiftningar i pälsen och på halsen är pälsen lite längre på ett parti. Någon som vet vad det kan bero på...
Svar
13
· Visningar
1 378
Senast: eldkyss
·
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp