Pärlhöns?!?

Elegant machinery

Trådstartare
Är man helt galen om man är lite sugen på pärlhöns? Jag hade hoppats att någon i nejden hade några så man kunde få lyssna på dem IRL, men inte fått något napp än.

Kan man ha dem i hönsgård? Hur stor bör hönsgården vara?
Äter de verkligen möss, ormar och fästingar?
Kan man ha dem tillsammans med vanliga höns utan att de mobbar ut dem totalt?
Är de goda och hur smakar äggen?
Kacklar de tills öronen blöder?

Såå många frågor! 🧐
Finns det någon här som kan skänka klarhet?
 
Är man helt galen om man är lite sugen på pärlhöns? Jag hade hoppats att någon i nejden hade några så man kunde få lyssna på dem IRL, men inte fått något napp än.

Kan man ha dem i hönsgård? Hur stor bör hönsgården vara?
Äter de verkligen möss, ormar och fästingar?
Kan man ha dem tillsammans med vanliga höns utan att de mobbar ut dem totalt?
Är de goda och hur smakar äggen?
Kacklar de tills öronen blöder?

Såå många frågor! 🧐
Finns det någon här som kan skänka klarhet?

Jag har bara "läst på" på Youtube typ men har också vänner som haft på gården. Jag är själv sugen faktiskt men är tveksam.

Man kan ha dem i hönsgård men vad jag förstår bör de ha större än höns, för att trivas som bäst.

Jag har hört att de är duktiga fästingätare men höns ska vara lika bra, tydligen. Men med frigående pärlhöns går de tydligen mer på grannarnas mark än den egna om man inte har tillräckligt mycket mark. Vet inte hur sant det är.

Vad jag förstår på många är de fantastiska mobbare. Speciellt om de inte vuxit upp med hönsen parallellt men det kan man ju inte göra hela tiden, tänker jag.

De ska tydligen vara jättegoda, så det är ju ett stort plus om man blir galen av dem. ;)

Äggen smakar nog som typ alla ägg. Men jag har ingen aning och har inte hört något om just det.

De ska tydligen kackla tills man blir galen! Jag har sett homesteaders som blir galna av att försöka spela in något och de håller på i tjugo minuter i taget. Sedan börjar nästa. De låter gnissligt ju och i ovarierande melodi, milt sagt. Min vän som bott på gård med dessa sa att det var som om helvetet öppnade sig på morgonen när de började gnissla och höll på i timmar.

Trots detta vill jag faktiskt testa dem. Blir jag galen? Är de bra? Vissa gillar dem jättemycket och jag tror att med allt detta "mot bättre vetande" så är nog att testa själv det bästa sättet att få veta.
 
Dom är dryga typer som gärna håller sig på stooora arealer. Låter mycket. Kan säkert vara taskiga om dom stängs in för litet. Är inte lika roliga att titta på som vanliga höns. Jag tycker samspelet och flockbetenden hos höns är så avslappnande att iaktta. Kunde jag inte se hos pärlhönsen för dom var alltid någon stans långt bort. Hörde dom gjorde en ju dock hela dagarna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 815
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp