Påkörd bakifrån/smitningsolycka/ont i nacken - vad gör jag nu då?

Migo

Trådstartare
Nya bilen rullar bra, men verkar ha osynlighetsmantel över skåpet. Svängde av motortrafikled och stod stilla vid företrädet vid påfarten till 70-väg, när en bil smäller in i min bakifrån. Vi knuffas en halvmeter framåt (som tur är hade jag bromsen i och låg inte i dragläge! Vad hade hänt om vi rullat ut framför långtradaren som kom i 70 km/h?) och jag får en knyck i nacken. Lite skärrad kliver jag ur bilen och hör hur den unga killen ropar "det är bara min som är skadad så det är okej!" sen gasar han från platsen. Jag hinner se ett hål i hans framskärm, efter min dragkrok och konstaterar att min bil verkar oskadd bortsett från skrapet på kroken.

Rullar till närmsta mack för att pusta ut och inser att han ju stuckit utan att lämna några uppgifter, inte var jag sansad nog att fota vare sig hans bil eller honom heller.

Så nu sitter jag här med öm nacke, en repig dragkrok och är i viss chock.Först och främst jätteglad att det var dragkrok som tog emot, istället för att ha fått in hans framvagn i skåpet och riskerat mina hundar, och att vi inte skjutsades längre ut i körfältet framför oss. Vet att sannolikheten att få tag i honom är minimal, tyvärr, eftersom jag var för chockad för att hålla honom kvar på platsen. Om det nu är så att jag har skadat nacken, kan jag få någon ersättning nånstans ifrån? Har ingen egen olycksfallsförsäkring, men bilen är självklart fullförsäkrad. Men ska verkligen min bilförsäkring täcka mina personskador om annan är vållande?

Vill trycka upp en stor arg skylt "Keep your distance, ass hat!" och sätta bakpå bilen. Tyvärr hjälper det väl inte det heller.
 
Först, så skönt att det ändå gick förhållandevis bra @Migo! Sedan, polisanmäl och se till att få nacken kollad av vården.

När jag kraschade med King Caben ingick det försäkring för mig i bilens försäkring plus att jag fick ut lite på min egen olycksfallsförsäkring (något du får skaffa dig snarast!). Jag blev ju förd till akuten (den var verkligen kraschad :crazy:) så allt med nacken och överkroppen är väl dokumenterat. Nu verkar ju jag inte ha fått några bestående skador, tack och lov.
 
Kolla upp nacken å det snaraste!
Jag blev själv påkörd för snart ett år sen (!) när jag gick över vägen, övergångsställe , reflexer o.s.v.
Bilisten stack, människor kom till undsättning direkt - men ingen hade sett något alls om bilen så polisen kunde förstås inte göra något.
Och eftersom föraren var okänd så fick jag veta att TFF (Trafikförsäkrings...föreningen ? ) kunde gå in och ersätta, vilket de gjorde utan minsta problem eller krångel.
Till skillnad från mitt eget försäkringsbolag :rofl:

Spara kvitton på alla merkostnader som sjukhusbesök, eventuella mediciner och vad det nu kan bli.
Jag fick ersättning för alla utlägg. All sjukvård inkl. sjukhusvistelse , mediciner, återbesök, fick även busskortet betalt eftersom jag inte kunde gå som jag var van vid, när jag kom hem efter typ 3 månader o.s.v
+ en summa för sveda och värk.

Krya på dig.
 
1. Polisanmäl
2. Få nacken undersökt
3. Ring ditt eget bilförsäkringsbolag

Dokumentation på nacken är jätteviktigt. OM det i värsta fall inte blir bra spelar det stor roll för vad du kan få ersättning för. Förrädiskt med nacken som kan verka litet nu, men bli besvärligt ändå. Viktigt att kolla så det inte är något som kan förvärras.
 
Nya bilen rullar bra, men verkar ha osynlighetsmantel över skåpet. Svängde av motortrafikled och stod stilla vid företrädet vid påfarten till 70-väg, när en bil smäller in i min bakifrån. Vi knuffas en halvmeter framåt (som tur är hade jag bromsen i och låg inte i dragläge! Vad hade hänt om vi rullat ut framför långtradaren som kom i 70 km/h?) och jag får en knyck i nacken. Lite skärrad kliver jag ur bilen och hör hur den unga killen ropar "det är bara min som är skadad så det är okej!" sen gasar han från platsen. Jag hinner se ett hål i hans framskärm, efter min dragkrok och konstaterar att min bil verkar oskadd bortsett från skrapet på kroken.

Rullar till närmsta mack för att pusta ut och inser att han ju stuckit utan att lämna några uppgifter, inte var jag sansad nog att fota vare sig hans bil eller honom heller.

Så nu sitter jag här med öm nacke, en repig dragkrok och är i viss chock.Först och främst jätteglad att det var dragkrok som tog emot, istället för att ha fått in hans framvagn i skåpet och riskerat mina hundar, och att vi inte skjutsades längre ut i körfältet framför oss. Vet att sannolikheten att få tag i honom är minimal, tyvärr, eftersom jag var för chockad för att hålla honom kvar på platsen. Om det nu är så att jag har skadat nacken, kan jag få någon ersättning nånstans ifrån? Har ingen egen olycksfallsförsäkring, men bilen är självklart fullförsäkrad. Men ska verkligen min bilförsäkring täcka mina personskador om annan är vållande?

Vill trycka upp en stor arg skylt "Keep your distance, ass hat!" och sätta bakpå bilen. Tyvärr hjälper det väl inte det heller.
biteme_bigarmhug.gif
 
Betydligt mer ont i nacken idag, har telefontid hos VC i eftermiddag. Polisanmälan gjord, även om det är ren formalia med tanke på att jag inte hade sinnesnärvaro att fota bilen :(

Hoppas att det bara är en liten sträckning, vill inte tänka på vad det ställer till i livet om det är nått allvarligare /bestående med nacken :(
 
Betydligt mer ont i nacken idag, har telefontid hos VC i eftermiddag. Polisanmälan gjord, även om det är ren formalia med tanke på att jag inte hade sinnesnärvaro att fota bilen :(

Hoppas att det bara är en liten sträckning, vill inte tänka på vad det ställer till i livet om det är nått allvarligare /bestående med nacken :(

Se till att få träffa en läkare och en sjukgymnast asap och meddela ditt försäkringsbolag om att du varit med om en olycka, så att de öppnar ett ärende på det säger jag som fick enorma problem med nacke, axel, skuldra, arm och hand efter en bilolycka. Iofs av annan karaktär än din, men nacken och nerverna där är ömtåliga saker enligt min erfarenhet.

http://www.bukefalos.com/threads/hur-bekymrad-bor-jag-vara.1270576/
 
Betydligt mer ont i nacken idag, har telefontid hos VC i eftermiddag. Polisanmälan gjord, även om det är ren formalia med tanke på att jag inte hade sinnesnärvaro att fota bilen :(

Hoppas att det bara är en liten sträckning, vill inte tänka på vad det ställer till i livet om det är nått allvarligare /bestående med nacken :(

Eg hjäper det inte så mycket att fota bilen, du måste ju kunna bevisa vem som körde också. Och det finns ingen skyldighet för bilens ägare att uppge det. Och en som sticker lär inte samarbeta, skulle jag gissa.
 
Men fy fasiken så trist på alla plan!
Kan bara instämma med anmäl, kolla nacken och meddela dit försäkringsbolag.
Det är ju olagligt att avvika från en olycka man åstakommit.
Även om bilen ser ok ut så kan den ju faktiskt fått skador som inte syns. Har själv varit med om det. För att inte tala om dig!!! Du kan ju också få problem med din nacke.

Nä fy för att dra så. Tur i oturen att det inte gick värre. Krya på dig och hoppas allt löser sig på bästa sätt.
 
Nya bilen rullar bra, men verkar ha osynlighetsmantel över skåpet. Svängde av motortrafikled och stod stilla vid företrädet vid påfarten till 70-väg, när en bil smäller in i min bakifrån. Vi knuffas en halvmeter framåt (som tur är hade jag bromsen i och låg inte i dragläge! Vad hade hänt om vi rullat ut framför långtradaren som kom i 70 km/h?) och jag får en knyck i nacken. Lite skärrad kliver jag ur bilen och hör hur den unga killen ropar "det är bara min som är skadad så det är okej!" sen gasar han från platsen. Jag hinner se ett hål i hans framskärm, efter min dragkrok och konstaterar att min bil verkar oskadd bortsett från skrapet på kroken.

Rullar till närmsta mack för att pusta ut och inser att han ju stuckit utan att lämna några uppgifter, inte var jag sansad nog att fota vare sig hans bil eller honom heller.

Så nu sitter jag här med öm nacke, en repig dragkrok och är i viss chock.Först och främst jätteglad att det var dragkrok som tog emot, istället för att ha fått in hans framvagn i skåpet och riskerat mina hundar, och att vi inte skjutsades längre ut i körfältet framför oss. Vet att sannolikheten att få tag i honom är minimal, tyvärr, eftersom jag var för chockad för att hålla honom kvar på platsen. Om det nu är så att jag har skadat nacken, kan jag få någon ersättning nånstans ifrån? Har ingen egen olycksfallsförsäkring, men bilen är självklart fullförsäkrad. Men ska verkligen min bilförsäkring täcka mina personskador om annan är vållande?

Vill trycka upp en stor arg skylt "Keep your distance, ass hat!" och sätta bakpå bilen. Tyvärr hjälper det väl inte det heller.

Bra att du tar hand om nacken!

Angående polisanmälan kan du alltid lämna kompletterande uppgifter i efterhand. Kommer du ihåg något om den andra bilen?
Färg?
Märke?
Modell?
 
Men fy fasiken så trist på alla plan!
Kan bara instämma med anmäl, kolla nacken och meddela dit försäkringsbolag.
Det är ju olagligt att avvika från en olycka man åstakommit.
Även om bilen ser ok ut så kan den ju faktiskt fått skador som inte syns. Har själv varit med om det. För att inte tala om dig!!! Du kan ju också få problem med din nacke.

Nä fy för att dra så. Tur i oturen att det inte gick värre. Krya på dig och hoppas allt löser sig på bästa sätt.
Skönt att det ändå gick förhållandevis bra.
Lämna in bilen på verkstad för koll, dragkroken är inte dimensionerad för att stå emot krockar, så även om den ser ok ut kan det ha blivit skador på ramen. Vet av egen erfarenhet, det var påkörning i ganska låg hastighet, iofs mindre bil (Toyota Corolla) men den blev tydligen som ett dragspel "i ramen".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp