Pålagringar hjälp

ChiliWhippet

Trådstartare
Försöker hålla detta kort, hade ute en veterinär för ett par veckor sedan till min häst 15 år, han har under våra tio år i hop haft mycket problem med främst sin vänstra fram hov! så många problem att jag egentligen aldrig haft igång han såpass mycket utan nästan bara igångsättning under ett par mån innan nästa hov bekymmer, men nu så har han visat stelhet fram och lätt ovilja att böja v fram knä tex vid hovkratsning! Den första vet hade ej tillgång till röntgen men satte han på metacam fram till jag hittat ngn som kunde komma ut och ta plåtar, tre gradigt halt på böj prov.
Vet nr två kommer från Italien lika halt på böjprov efter metacam kuren. tar plåtar och ser pålagringar v fram knä! Behandlar med tuppkam! men vet 2 är jätte positiv, anser att prognosen är god att han utan större problem kommer hålla för promenad och lättare träning ej hopp. Återbesök och ev en behandling till om tre veckor och då ska hästen ha påbörjats igångsättning om inget värre dyker upp. Det va ju bra! Idag pratade jag med vet 1 och skickade plåtarna och det lät helt annorlunda! Ur usel prognos och ingen ide att dra ut på det! rekommenderade ungefär avlivning! Va? Hur kan det skilja så mycket? Gör dom så annorlunda i Italien? Hur ska jag tänka nu?
 
Utan att se röntgenbilderna är det omöjligt att veta, det finns ju alltid grader i helvetet...

När jag skulle köpa min D-ponny (drygt 30 år sen - VAR tog de åren vägen??), som köptes loss från ridskolan där jag red, var hon halt på besiktningen och kördes då in på kliniken för undersökning. Hon hade en inflammation i ena framknäet och röntgen visade pålagringar. Hur stora dessa var minns jag inte, av förklarliga skäl... Hon behandlades, hade boxvila i ett antal veckor enligt dåtidens rekommendationer, promenerades enligt schema och gick sen på bete i nån månad innan hon kollades igen. Då var hon ohalt och jag köpte henne. Hon reds ganska mycket under de år jag hade henne och när hon sen såldes några år senare var hon klockren på besiktningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 509
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 451
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp