• Träning
  • Trådstartare Trådstartare majafresk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 101
M

majafresk

Vill börja sitta upp mer med hjälp av pall men det är inte det lättaste då pållen inte riktigt vill stå still. Visserligen är han bättre på det när jag sitter upp med hjälp av pall vilket är för mig ett tydligt tecken på att han föredrar denna uppsittning! MEN! Har ni nåt bra tips på HUR jag ska få honom att vända sig och stå mot pallen, och sen stanna där när jag ska upp?!??Nu går vi fram vid sidan av pallen och sedan försöker jag flytta honom i sidled mot pallen så att han står nära nog.. Men ibland flyttar han på sig när jag sedan går runt för att stiga upp... Då är det liksom bara att börja om osv... HUR ska man göra detta på ett snabbt och smidigt sätt?
Maja :)

kan du inte få din häst att stå still har du missat en viktigt del i markträningen.. jobba med honom/henne från marken innan du rider.

Jag svarar som föregående: Markträning!

Men du kan också ta hjälp av någon som står på marken och hjälper din häst att förstå vad du menar. Ge massor av beröm när den visar att den förstår. Det kan ta lite tid, men det är det värt. :)

Immer

ja sitter upp från en sten som vi har på sidan av stallplan.. min dam är bara riden sen januari så hon har lite svårt att förstå att man ska stå still vid den dära stenen.. men ja har vare envis å ja nu står hon nästan alltid still vissa dar kommer hon på att man kna juh stå blickstill å sen när matte ska sätta foten i stigbygeln ja då bara hoppar man 3 meter åt sidan.. :smirk:

ja har bara vare konsekvent att fått henne att stå stilla innan ja sitter upp .. å går hon ivög så ja ttillbaka å börja om.. tror de är de enda som hjälper.. å berömma å klappa när dom står stilla å gräla lite med rösten har iaf ja gjort nöär hon gått framåt och åt sidan.. tycker inte att du ska ta hjälp av nån som håller i för oftast funkar de super då men nästa gågn man är själv är de lika svårt igen.. lycka till...

igår red inte ja utan en annan tjej å då hade hon minsann ingen lust att stå stilla.. tog 10 min att komma upp.. sen hade hon bockad omkring på stallplan i 10 min till innan hon blev övertygad om att lämna stallplan..

Visst är markträning bra (bäst), men man kan också ställa hästen mot en vägg eller att någon håller i pållen...

Asså, nu kanske jag har missuppfattat allting totalt, men det verkar som att du flyttar hästen efter pallen. Varför inte flytta pallen efter hästen. :D Bara ett litet förslag i fall jag hade förståt rätt.

Annars är det som övriga säger; markträningen.

Lycka till! :)

Min häst vill inte heller gå nära pallen, den är lite läskig, men om jag flyttar pallen intill henne går det jättebra!

Står hästen still när du sitter upp utan pall? Om inte, börja med att jobba på det! :)

Hej!
Det absolut lättaste sättet att få din polle att förstå att han ska stå vid pallen är att belöna honom när han tänker rätt (helst med klickerträning). Pröva först från marken att skicka honom ett steg i taget nära dig. Lär honom att stanna på din utandning. På så sätt kan du placera honom var du vill ha honom. Skulle han gå för långt så bara skicka runt honom och försök igen.

När detta fungerar bra så ställ dig på pallen och upprepa samma procedur. Ett steg i taget tills han står där du vill ha honom. Belöna extra mycket. Nu är du redo att sitta upp.
Niklas

Det bästa tipset är tålamod och envishet! Ställ honom vid pallen, kliv upp på den och hoppa upp. Flyttar han sig innan du hunnit upp så börja från början och flytta lugnt tillbaka honom till rätt ställe. Ge dig inte, men var lugn!!!!

På ett år har iaf min pålle lärt sig att stå still nästan alltid från att hoppat runt lite hursomhelst. Det är mkt bekvämt när jag vill rida barbacka tex! Dessutom kan jag stå kvar på pallen och flytta honom, om han skulle hamna fel.

Nuförtiden kan han gå ett steg fram eller tillbaka om jag ber och sen stå still, iaf på en bra dag :D

Det är inget knep jag har använt utan bara envishet och tålamod.

Det är viktigt att INTE flytta efter pallen! Anledningen är at om du vill undvika att hoppa upp utan något att stå på så måste du kunna ställa hästen bredvid det som finns där du vil lhoppa upp. Och är du tex i skogen så kanske det är en stor sten som är lämplig och de är ju lite svåra ayy flytta runt efter hästen. Lättare att lära hästen att stå still vid det man vill hoppa upp från.

Men ibland slarvar jag med det och flyttar pallen iaf. Fast jag brukar variera var jag hoppar upp så jag vet att han kan stå still där jag vill hoppa upp.

I början är det dock viktigt att du hoppar upp på samma ställe så han lär sig att där står man still tills du säger till. Låt hohom inte gå iväg direkt när du kommit upp heller, mer än möjligtvis nåt steg för att rätta till balansen.

klicker

En klicker är en liten "plastlåda" som man trycker på så att den ger ifrån sig ett klickande ljud. Detta är själva redskapet. Syftet är att få djuret att uppfatta klickern som en belöning vilket görs genom att man "klickar in" djuret genom att klicka samtidigt som man ger godis. Efter ett tag kommer klicket i sig att uppfattas som en belöning eftersom det är starkt förknippat med GODIS.

Fördelen med klicker är att man kan ge en belöning precis när den behövs oavsett om djuret är 10 meter bort.

Sedan vet jag inte riktigt varför man HELST skulle träna med klicker i just detta fall. Själv har jag aldrig använt klicker på häst, men håller just på att klicka in min hund. När jag lärde mina hästar att stå vid pallen ställde jag bara hästen vid uppsittningsplatsen och lyfte dit pallen. Det funkade på båda. Ibland tror jag att det bästa är att inte göra så stor affär av saker utan med kroppspråk tydligt visa att det är självklart att vi skall göra något. Det funkar oftast.

Anneli

Var envis, ha gott om tid, ge mycket beröm och inte bråka.

En häst som jag hade här tog det 40 min innan han kom på att han faktiskt kunde stå stilla brevid en pall! Gissa om jag var svettig efter att ha gått upp och ner från pallen tusen gånger för att ställa hästen rätt! :D (Min pall har två trappsteg och är såpass hög att man bara kan kliva i sadeln).
Mitt kallblodssto fattade "pall-grejen" efter ca tre minuter. :)

markträning och belöning. Låt pallen stå frame i stallet och ute, så hästen alltid ser den och förknipar den med något trevligt.
Min polle går nu mera själv ut ur stallet och ställer sig breved pallen även när vi kommer hem efter ridning kliver jag av på pallen. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 951
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 164
Senast: Pinus
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka