Pälsfällning/vitaminer?

Heulwen

Trådstartare
B-vitaminer är ju tydligen det som "hjälper" hästen när de fäller om våren.
Jag funderar på att köpa Foderjäst, hur mycket kostar en hink med det? Ger det likvärdigt resultat som Shyfeeder?
Vad använder ni till er häst?
Rekommendationer?

Sv: Pälsfällning/vitaminer?

Jag använder Emins B-vitamin till mina hästar, och det fungerar alldeles utmärkt. Mina hästar är stora, lurviga kallblod.:D

Immer

Jag tror det var i förra, eller förr-förra numret av Hästmagazinet som de tog upp vitaminer... Enligt deras undersökning så gjorde B-vitaminer inget speciellt vid pälsfällningen. Men undersökningens trovärdighet vet jag inget om.
Jag har nästan alltid använt B-vitaminer vid pälsfällningen, men har faktiskt aldrig märkt skillnad mot de vårar som jag inte använt det...

8 kg foderjäst betalar jag caa 170:- för. då håller den i ca 3 månader till min ponny :). så det är ingen större utgift

Tack för svaren! Tar gärna emot fler.

Men.. Jag undrar då om det verkligen hjälper med B-vitaminer vid pälsfällning, för nu har jag sett någon skriva att från SLU så ger det ingen nytta, utan lucern fungerar bättre? :confused:
Har någon här prövat att hoppa över att ge B-vitaminer vid pälsfällningen? Har det blivit någon skillnad då?
Hmm..
Hur länge brukar en häst fälla egentligen?

köpte en 25kg säck till 10 hästar... 320 spänn... :)
1dl morgon å 1dl kväll i 10 dagar!

Ich: man ska ge det i kurer, inte jämt!!! (fast det kanske du redan vet, men du skrev att det du köper räcker i 3 månader).. :)
så sa iaf han på täby stall å foder :)
jag kanske uttrycker mig fel nu, men det är i stil med att hästen inte kan bilda XXX själv annars... så man hjälper dem bara vid pälsfällning/sättning...
:)

Förra månaden när jag var ute i en av mina foderbutiker, köpte jag biotin för hovarna enligt order av min hovslagare. Sedan ställde jag mig att läsa vid vitaminhyllan och var på väg att ta en dunk B-vitamin. Då frågade försäljerskan om jag ville ha hjälp. "Njaej", sa jag. Varför ska du ha BÅDE biotin och B-vitamin? "Biotin för hovar och B-vitamin för pälsen", svarade jag sanningsenligt." Då sa försäljerskan att det är biotinet hästarna behöver för både hovarna och pälsen. Biotin har varit det aktiva ämnet i B-vitamin, men det har minskats i B-vitamin och utfodrare lurar sig mest själva. Det hade hon fått information om från SLU foderansvariga rådgivare.

Så jag kommer köra enbart med biotin i år.

B-vitaminer tillverkas av mikroorganismer i hästens grovtarm. Normalt räcker denna produktion tillsammans med de B-vitamikner som finns i hästens vanliga mat till för att täcka behoven. B-vitamin är vattenlösligt och om hästen får för mycket så kissas det ut. Det är alltså ingen risk för överdosering om man skulle ge extra, det är bara en onödig kostnad...

Biotin är en av B-vitaminerna och även det tillverkas då såklart i grovtarmen. Bryggerijäst innehåller mycket lättillgänglig biotin medans det lilla biotin som finns i spannmål är svårare för hästen att tillgodogöra sig.

En foderstat som innehåller mycket kraftfoder och lite grovfoder stör ju tarmfloran så det kan vara en orsak till att mikroorganismerna blir mindre alerta och producerar mindre.

Om man ska ge extra B-vitamin eller inte i fällningstider må kunna diskuteras i det oändliga men som sagt var det är inte farligt att prova.
//marti

Hur länge en häst fäller är ju individuelt, min fäller noig fasiken i flera månader på våren, men bara ett par tre veckor på hösten.

Problemet med att ge b-vitamin i något form alls är att man ska börja med kurerna redan cirka 3 månader innan pälsfällningen för att det ska hjälpa. Vi använder b-vitamin från apoteket till våran islänning för att hjälpa honom med sommarexemen å då börjar vi med kurerna redan i januari-februari någon gång där.

Själv får min ponny foderjäst utav helt andra anledningar och det är för att bli fin i pälsen å det kan jag lova dig att hon har blivit. Riktigt glänser om henne gör det :)

Min ponny äter foderjäst under tävlingssäsgongen för hans tarmflora ska hållas lugn (eller hur man säger). Förut åt han året runt men nu ger jag bara när vi tränar och tävlar mycket/åker mycket transport till olika ställen. Funkar jättebra, jag köper en 7 kg hink för 180 kr.

Trots att jag ger foderjäst så får han extra b-vitamin i 14 dgr under pälsfällningen. Då köper jag shy-feeder. Innan jag gav det så blev hans päls väldigt elektrisk (just under pälsfällningen alltså) när jag ryktade men när jag ger b-vitamin så blir det mkt finare och inte elektrisk.

Därför tror inte jag att foderjäst ger riktigt samma effekt som shy-feeder.
Är väldigt dålig på att få fram vad jag menar som vanligt men hoppas du förstår:p

Hej,
i år började jag ge min häst foderjäst redan i början på februari innan han hade börjat fälla. Hinken jag köpte innehöll 5 kg och kostade 110 kr. Han får 2 dl per dag uppdelat på 2 ggr.

Tidigare har jag alltid gett vanligt flytande b-vitamin (Shyfeeder, Emin etc) men tycker faktiskt att foderjästen gett mycket bättre resultat, har märkt en klar skillnad. Han är inte alls lika sur, grinig och trött som tidigare år och har redan fällt av ganska mycket päls. Han är ett halvblod av den ädlare typen och brukar bli mycket känslig i huden vid fällning, även detta har dock varit bättre.

Jag är supernöjd med foderjästen och tänker ge det tills hinken är slut, vilket den troligtvis är om ett par veckor.

Jag har alltid gett B-vitamin till mina hästar i pälsfällningen, antingen shy feeder eller Emins, tycker att det har gett bra resultat och de är fina i pälsen.
Har också hört både och om B-vitaminer, till och med säger endel att deras hästar ändrar temprament och blir sura av detta? :confused:
Men så länge det fungerar bra på mina så fortsätter jag med det.:banana:

Lånar tråd..

Vad är det för skillnad på B-vitaminernas olika tillverkare? Kraffts är dyrare, Hippos är billigare och det finns många fler... Är det bara priset eller är det mer som skiljer?

Om B-vitamin är vattenlösligt, försvinner det inte så om man blandar det med t ex betfor som är uppblött? Eller får hästen i sig det endå?

Det är inte så att vattenlösliga vitaminer löser upp sig och försvinner i vatten, utan de fördelar sig i kroppens vattenområden och lagras inte, till skillnad från de fettlösliga vitaminerna som lagras i fettområden i kroppen och därmed går att överdosera.
:)

Det kan du ta reda på lätt själv genom att läsa innehållsförteckningen och mängden dom ska ha utav "sörjan" från dom olika tillverkarna.

Tack för länktipset, tyckte också det var intressant läsning.

De skriver ju där att det går åt extra protein och energi för att göra ny päls, kanske därför jag upplevt att foderjästen fungerat bättre på min häst än vanliga flytande b-vitaminer. Har för mig att foderjästen innehåller en del protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 194
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 216
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 772
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka