Pälsfällning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare -sunshine-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 137
S

-sunshine-

Har era hästar oxå börjat fälla ordentligt nu?
Ger ni dom något tillskott för att de ska släppa pälsen bättre? Isf vad för något?

Sv: Pälsfällning

min har varit igång nu ett tag o man ser ut som ett hårmonster efter att ha ryktat honom :rofl: har bilder på hur allt ligger på stallgången.. ska leta fram :idea:

pållen får B-vitamin (flytande) som blandas i kraftfodret varje dag. dessutom ökar vi lite på högivan då han faller ur lite under denna period.

Sprutar dem intramuskulärt med B-vitamin.Kanon man gör det 2 dagar i rad sen är det klart.

Min palomino fäller ORDENTLIGT och börjar sakta att mörkna i färgen :love:
Just nu är det vita hårstrån överallt... :p

Zorro (och Trolle) har fällt ett tag nu :p. Dom får B-vitamintillskott (Sh* F**der B) varje dag, men ingen ökning av fodret (det behöver dom inte :p:angel:)

Har era hästar oxå börjat fälla ordentligt nu?
Ger ni dom något tillskott för att de ska släppa pälsen bättre? Isf vad för något?

Jepp. Då var det dags igen... Har lagt ner B-vit eftersom jag aldrig har märkt att det funkar + att syrrans lärare på SLU sa att det var BS. Jag ger mina MSM och det däremot tycker jag funkar super bra! Vallacken (fux) brukar se ut som nått som man tuggat på och spottat ut igen men i år är han riktigt fin i pälsen... :banana:

Våra som är oklippta har i princip fällt av allt, utom shettisarna. De får inget tillskott för de klarar det bra själv, dock får de lite mekanisk hjälp med fällningen av coat king regelbundet.

Vallacken som jag tränar med är helklippt så han kom igång mycket senare. Nu har han dock satt ganska mycket sommarpäls, men han har fortfarande en hel del päls kvar att tappa på huvud/ben där han är oklippt. Han har fått foderjäst sen han började fälla (i januari - han är rätt seg..) + att han fått lite större mängd lucern eftersom det är proteinerna han behöver när han fäller. Nu får han det dock inte längre utan bara foderjäst för nu är han fin i pälsen och påverkas inte av fällningen på samma sätt. Pälsen faller när den faller, han är klippt många gånger i vinter (dock inte senare än december), så lite störd är väl fällningen ändå. Foderjäst får han för både b-vitaminerna och proteinerna (därav även lucern när det är värst), för att han behöver det, han blir så himla grinig annars när han fäller, o vill inte vara med alls.

Min har tidigare varit en sådan som fällt sent.Men i år verkar jag hittat rätt i foderstaten och han har nästan fällt klart.
Tidigare har han sprutats med B-vitamin på våren för att få hjälp i år har det inte behövts.
Min har varit helklippt i vinter kan hända att detta spelat in en del.Verkar lättar för honom att fälla denna päls som är kortare än björnpälsen han skulle haft om han var orakad.

Sprutar dem intramuskulärt med B-vitamin.Kanon man gör det 2 dagar i rad sen är det klart.

Hur kan det funka? B-vitamin är ju vattenlösligt och överskottet borde komma ut i urinen? Vad jag vet kan B-vitaminer inte lagras i kroppen, eller har jag fel?

Japp, min islandshäst börjar fälla i februari, och håller på till maj nångång.... De klippta partierna uppvisar redan kort, snygg sommarpäls, medan de oklippta har lång väg kvar.

Jag ger inga tillskott, men är rätt flitig med koskrapa, piggborste och gummiskrapa....

min har bara sin vinterpäls kvar på huvudet och benen, men visst fäller han där rätt bra nu. Han får BioVitim där redan B- vitamin finns.

Min gubbe (27 år) har fällt sedan januari, blir väl klar till midsommar ungefär.:crazy:
Får 1 dl bryggerijäst, 1 dl Krafft B-pellets i maten. Ska även be vet att spruta Beviplex på fre när de kommer ut för att göra en endoskopi på honom.:(

Hur kan det funka? B-vitamin är ju vattenlösligt och överskottet borde komma ut i urinen? Vad jag vet kan B-vitaminer inte lagras i kroppen, eller har jag fel?

Jo överskottet av b vitaminer kissar man ut .

Men visst finns det endel B vitamin lagrat i kroppen .

Mvh Mia

Inte för att min fäller spec mycket päls men han får
extra b-vitamin i fodret under dem perioderna

Oh nä, min är nästan klar. Började i januari.. :cool:
Hon har en del kvar fortfarande men de lååååånga täckhåren är borta.

Hon får B-vitamin.

Nordsvensken har knappt börjat och araben börjar gå mot sluttampen. Det blev ju plötsligt vinter så fällningen avtog lite men nu är den igång igen :p

De får inget extra, har förr gett b-vitamin utna att ha sett nån skillnad. Har inte heller läst nånting vetenskapligt som stödjer b-vitamin vid pälsfällning, snarare att b-vitamin varken gör från eller till. Kan tänka mig att hästar i hård träning/svårfödda hästar kan behöva mer mat för de lättare faller ur dock.

Min pålle fäller något enormt! :crazy: Han är klippt en gång i oktober, variant på täckesklippning endast hals, bogar och mage. Så han är rätt så långhårig även där han varit klippt.

Efter en stunds borstning så ser stallplan ut som om man helklippt en raggsocka. :D

haha ja :rofl: vi har två vita isbjörnar hemma. Men fåglarna blir ju glada och använder det till att bygga mjuka bon :)

Min ena (arab 4 år) har fällt i flera månader! Började tidigt, men har inte så jätte mkt päls.

Min andra (welshponny 26 år) har börjat fälla för någon vecka sedan, glad för det då han inte fälle klart föres långt efter midsommar... Så bra om han kommer igång!

Och mammas pålle ser ut som en stor hårboll :smirk: Fäller massor massor (korsning 19 år).

Alla får B-vitamin med kraftfodret. Och ponnyn har fått ökad högiva och ökad kraftfodergiva ett tag nu, han tappar lätt i vikt under fällningen annars.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 397
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 569
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Klädråd, bröllop.
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår