Panik! Vad köpa till studentska?

Särbon följde med till stan så det blev lite högre budget... Det blev en flaska champagne i mellanläge (både prismässigt och smakmässigt, den är god men inte för svår för någon som inte är van). Jag köpte en förpackning med fyra st champagneglas som är riktigt trevliga, jag har samma sort själv.

@Masqueradee: Jag förstår din tanke vad gäller alkohol men det är en ordentlig och mogen tjej så jag är inte orolig. Hade det varit mina tvillingkusiner hade inte ens övervägt alkohol.

Tack så mycket till er alla för input, jag uppskattar det verkligen!
 
Jag skulle nog inte ge bort någon alkohol, de brukar florera ganska mycket sådant ändå :)
Det jag har gett bort i present har ofta varit korgar eller lådor med "bra att ha"-saker, sådant man kanske inte tänker på att man behöver när man har ett eget hem, typ potatisskalare och osthyvel (jisses va jag svor över att jag inte tänkt på att köpa sådant när jag flyttade hemifrån, haha!).
Jo, den tanken är begriplig. Jag kan också tänka mig personer där jag inte skulle ge bort bubbel. Jag ger inte heller sprit i någon form till så unga personer, eftersom en flaska kan ta livet av dem, utan det är just bubbel som gäller.

För mig har bubblet lite varit som en symbol för att studenten är myndig (jag ger vin till den unge vad föräldrarna än säger), att vi numera har en egen relation på ett mer tydligt sätt - och så för att det är lite roligt. Fattar jag rätt är det faktiskt ett lagbrott (langning) från min sida, men inte heller det berör föräldrarna, eftersom ungarna är myndiga.

Om jag hade uppfattningen att ungen var "på glid" eller hade "olämpliga kamrater", skulle jag inte ge vin.
 
Särbon följde med till stan så det blev lite högre budget... Det blev en flaska champagne i mellanläge (både prismässigt och smakmässigt, den är god men inte för svår för någon som inte är van). Jag köpte en förpackning med fyra st champagneglas som är riktigt trevliga, jag har samma sort själv.

@Masqueradee: Jag förstår din tanke vad gäller alkohol men det är en ordentlig och mogen tjej så jag är inte orolig. Hade det varit mina tvillingkusiner hade inte ens övervägt alkohol.

Tack så mycket till er alla för input, jag uppskattar det verkligen!

...och att köpa en flaska bubbel till en student är - vilket man vill eller inte - langning. Åtminstone enligt polisen.

Men langning är vanligt till nybakade studenter så du är inte ensam :p
 
...och att köpa en flaska bubbel till en student är - vilket man vill eller inte - langning. Åtminstone enligt polisen.

Men langning är vanligt till nybakade studenter så du är inte ensam :p
Jag har tänkt på det där. De gånger jag har köpt bubbel till studenter har det ju varit helt uppenbart att de flesta som köper enkelt bubbel avser att ge det till en student, som vanligtvis är under 20 år. Systembolagspersonalen ser helt genom fingrarna med detta. På samma vis ser ju polisen helt genom fingrarna med att samma personer under 20 år dräller omkring och super överallt i stan. Det är som ett undantagstillstånd.
 
...och att köpa en flaska bubbel till en student är - vilket man vill eller inte - langning. Åtminstone enligt polisen.

Men langning är vanligt till nybakade studenter så du är inte ensam :p
Det beror på när personen har börjat gymnasiet rätten att påbörja gymnasiet har man tills det halvåret man fyller 20 år. Kan bero på massa sa att man inte börjar direkt efter grundskolan sjukdom, man går ett tag på ett gymnasium och trivs inte och påbörjar ett nytt m.m.
 
Är väl för sent ute men jag tycker att en margretheskål kan vara en jättebra present till liten kostnad. Det är ju något som personen kommer ha nytta av i många, många år. Nu finns de ju också i många fina färger.
 
...och att köpa en flaska bubbel till en student är - vilket man vill eller inte - langning. Åtminstone enligt polisen.

Men langning är vanligt till nybakade studenter så du är inte ensam :p

Nu följer ju jag inte lagen slaviskt i alla sammanhang (har blyfot ibland när jag kör bil) så jag har inga problem med att ge bubbel till en skötsam ung kvinna under 20. Jag skulle däremot aldrig ha gett henne en sjuttis brännvin. Jag skulle som sagt heller inte gett bubbel till mina kusiner, inte för att de inte var skötsamma men de var helt enkelt inte mogna för det. Jag är givetvis medveten om att det är olagligt och anser inte att jag har rätt till att bryta lagen. Jag gör det ändå och hoppas på det bästa :D

Mottagningen var väldigt trevlig (två unga studentskor, en kusin till henne tog också studenten) och jag tror presentvalet blev bra. Hon fick flera smycken och diverse saker till hemmet så jag tror det blev en bra balans.
 
Nu är ju studentfirandet över för just @athena_arabians denna gång men jag svarar ändå, om andras framtida stundentuppvaktningar.

Jag hade inte gett bort alkoholhaltig dryck som innebär ett lagbrott. Jag förstår hur ni menar med att ni bara gör det till personer ni litar på etc, men det riskerar att sätta både studenten själv (som visserligen kanske i de flesta fall inte ens tänker på det :p) och hens föräldrar och andra närvarande i en knepig sits. Det är inte säkert att alla är så obrydda över att ett lagbrott sker framför deras ögon och för vissa kan det vara riktigt knepigt, t ex pga deras yrke, men man kanske inte heller vill "ställa till en scen".

Däremot kan man gratulera studentens föräldrar med en flaska :up:
 
@Thaliaste: Hade föräldrarna haft ett problem med att hon fick en flaska bubbel hade jag inte gjort det. Nu känner jag föräldrarna så pass väl att jag visste att det inte skulle vara ett problem. Hade någon annan gäst haft problem med det skulle de också fått problem med att det serverades alkoholhaltiga drycker som studentskorna drack av. Någonstans får man faktiskt lov att vara ledig och släppa sin yrkesroll.
 
@Thaliaste: Hade föräldrarna haft ett problem med att hon fick en flaska bubbel hade jag inte gjort det. Nu känner jag föräldrarna så pass väl att jag visste att det inte skulle vara ett problem. Hade någon annan gäst haft problem med det skulle de också fått problem med att det serverades alkoholhaltiga drycker som studentskorna drack av. Någonstans får man faktiskt lov att vara ledig och släppa sin yrkesroll.
Jag gav en flaska bubbel till en ung släkting häromåret delvis just därför att jag tyckte att föräldrarna behövde skakas om lite och förlora lite av sin kontroll. :p
 
@Thaliaste: Hade föräldrarna haft ett problem med att hon fick en flaska bubbel hade jag inte gjort det. Nu känner jag föräldrarna så pass väl att jag visste att det inte skulle vara ett problem. Hade någon annan gäst haft problem med det skulle de också fått problem med att det serverades alkoholhaltiga drycker som studentskorna drack av. Någonstans får man faktiskt lov att vara ledig och släppa sin yrkesroll.

Ja, jag tror inte att det var några problem i ditt fall. Och jag vet att det är väldigt vanligt, så du är inte ensam om det heller :)

Jag tyckte bara att det är värt att lyfta fram, att det kan sätta andra personer i en jobbig sits. Sen får man ju själv göra ett val, och det är som sagt många som gör lika som du.

Det är dock inte samma sak att ge bort en flaska till en 18-åring som att bjuda densamma och dennes kompisar i hemmet, det får man göra enligt lagen så länge det sker under städade former typ (kan inte exakt ordalydelse).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp