Sv: Pannband

Hindrar nackstycket från att glida bakåt, om den nu skulle göra det, ett rätt tillpassat träns sitter nog fast oavsett hjälpsaker som pannband och käkrem.

Pannbandet är nämligen lite för kort för min pålles breda panna. Men då borde jag kunna plocka bort det utan att något händer. Han har massa man som stoppar tränser i vilket fall som helst.

Det går säkert, prova leta efter ett längre? Är det för kort så drar det fram nackstycket.

ursprungligen är det till som handtag för att dra hästarna med sig runt på krigståg (istället för att dra i tyglarna, hästarna gjorde mindre motstånd om man höll i pannbandet istället).. men idag när vi rider hästen med sådan böj på nacken så har funktionen ändrats till att hindra nackstycket från att glida bakåt.. och dom dekoration givetvis..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har köpt en såndär tråkig häst som varken är full eller xfull.....suck
Hade ett kieffer träns till min förra och där är nosgrimman och pannbandet för korta. Hade en xfull nosgrimma som jag kunde byta med, men inget pannband.
Jag får väl köpa två träns i olika strl. Dyrt....

Inom islandsridningen är det vanligt med träns utan både pannband och käkrem (särskilt käkrem), och med "lös" nosgrimma som man sätter på separat och som alltså inte sitter ihop med resten av tränset. Fungerar alldeles utmärkt. Jag har dock märkt att om man rider utan nosgrimma med den typen av träns, dvs med enbart en nackrem, så "vrids" tränset lättare när man tar t.ex. ledande tygeltag (lättare att dra bettet genom munnen på hästen). I de lägena vill jag gärna ha åtminstone pannband. Käkrem tycker jag faktiskt mest är ivägen...

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
931
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 946
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 239
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka