Pappersböcker, ljudböcker eller både och?

Vilken typ av böcker läser/lyssnar du på?

  • Läser enbart pappersböcker

    Röster: 67 50,8%
  • Lyssnar enbart på ljudböcker

    Röster: 17 12,9%
  • Lysnnar på ljudböcker ibland och läser pappersböcker ibland.

    Röster: 48 36,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    132
Jag lyssnar på ljudböcker när jag kör bil annars vill jag läsa pappersböcker. Ljudböcker går för långsamt, jag tappar fokus och somnar 😅
Älskar att låna på biblioteket och läser massor på jobbet.
 
Jag älskar egentligen pappersböcker, men sedan jag dängde in i väggen kan jag inte längre fokusera på text tillräckligt mycket för att kunna läsa. Det räcker med ett stycke så är jag hopplöst vilse och orden börjar dansa på sidan. Sörjer mina lässtunder, men är ändå glad att ljudböcker fungerar någorlunda så att jag inte tappar kontakten med litteraturen helt. Lyssnar nog på ett par-tre stycken i veckan; hemma, när jag reser kollektivt, när jag tränar.

Det enda jag ogillar är att upplevelsen är så beroende av uppläsaren. Vissa uppläsare klarar jag inte av, fixar inte när de dramatiserar så att det blir mer radioteater än bok av det hela.
 
Här blir det ljudböcker eller inget läst alls. 2-3 böcker/vecka i snitt.

Skulle önska att tiden fanns att läsa pappersböcker. Den tiden finns bara när jag åker bort på semester. Det är lyx det! =)
 
Ni som lyssnar mycket på ljudböcker, jag antar att det är i mobilen? Har ni lurar då? Jag skulle gärna vilja lyssna mer, men finner det svårt rent praktiskt. När jag gör hushållssysslor tex, då måste det ju vara med lurar för att överrösta dammsugare osv, men var ska jag då ha mobilen? Jag har inga fickor som funkar, allra minst på mysbyxorna... Bluetooth, men vad är räckvidden på det? Eller vad finns det för smarta lösningar?
 
Jag lyssnar på ljudböcker i mina kåpor när jag jobbar. Helt perfekt!

Men all övrig tid föredrar jag att läsa pappersböcker, inget slår det :love:
 
Har försökt lyssna på ljudböcker men slutar på samma sätt: somnar, tappar koncentrationen eller fokuserar så mycket på uppläsaren att jag glömmer lyssna. Jag är 35 år så uppväxt med böcker i pappersformat.
 
Jag läser både och parallellt. Ljudböcker när jag promenerar till & från jobbet (= 1h varje dag) och pappersböcker övrig tid. Föredrar helt klart pappersböcker och är inte 100% övertygad om ljudböckers förträfflighet, men det är ett bra tidsfördriv när jag transporterar mig! Är dock väldigt petig med både handling och uppläsare och tycker det kan vara svårt att hitta rätt.
 
Älskar pappersböcker, läser dock mest e-böcker eftersom det är smidigare+snabbare än biblioteket och billigare än att köpa. Ljudböcker har jag försökt med men kan helt enkelt inte hantera det. Det går så långsamt jämfört med att läsa!

Edit: glömde skriva att jag är 45+ och därför uppvuxen med pappersböcker.
 
Faktaböcker i bokformat är min grej, annars lyssnar jag helst på tex olösta fall eller liknande.

37 och uppväxt med att lyssna på sagor på LP och senare kasset.
 
Ni som lyssnar mycket på ljudböcker, jag antar att det är i mobilen? Har ni lurar då? Jag skulle gärna vilja lyssna mer, men finner det svårt rent praktiskt. När jag gör hushållssysslor tex, då måste det ju vara med lurar för att överrösta dammsugare osv, men var ska jag då ha mobilen? Jag har inga fickor som funkar, allra minst på mysbyxorna... Bluetooth, men vad är räckvidden på det? Eller vad finns det för smarta lösningar?

Jag lyssnar oftast via min TV-soundbar om jag är hemma, men om jag ska göra nåt högljutt typ dammsuga blir det BT-lurar. Räckvidden är väl typ 5 m, om det inte är betongväggar eller dylikt i vägen. Jag kan gå omkring i min lilla lägenhet utan att tappa kontakten om jag inte lägger mobilen direkt vid en vägg.

(mysbyxor med fickor är för övrigt en life changer, shoppa på herravdelningen! Fattar inte hur jag klarade mig utan fickor förr)
 
Som ung läste jag hur mycket böcker som helst. Inga problem att plöja en tegelstensroman non stop.
Sen fick jag barn och levde i många år utan böcker, det fanns varken tid eller ork till det. Lånade några ljudböcker på cd och lyssnade på i lastbilen, när jag körde på somrarna. Och sen fick jag min första smartphone och har sen dess plöjt igenom hur många ljudböcker som helst, medan jag kört bil, mockat, stängslat, lagat mat, städat och vilat mm.
Ni som lyssnar mycket på ljudböcker, jag antar att det är i mobilen? Har ni lurar då? Jag skulle gärna vilja lyssna mer, men finner det svårt rent praktiskt. När jag gör hushållssysslor tex, då måste det ju vara med lurar för att överrösta dammsugare osv, men var ska jag då ha mobilen? Jag har inga fickor som funkar, allra minst på mysbyxorna... Bluetooth, men vad är räckvidden på det? Eller vad finns det för smarta lösningar?
Jag lever med en bluetoothsnäcka i ena örat hela dagarna. Dels för att alltid kunna lyssna på ljudböcker och poddar och liknande och dels för att jag helt enkelt inte kan hålla i en telefonlur och prata i telefon längre. (ont i axlarna) Och placerad i örat sitter den så den inte stör mig alls, det händer att jag måste känna efter med handenifall jag har den där eller inte.
Bluetooth har en räckvidd på 10 m, om det inte är en massa saker mellan.
Jag har oftast luren i en ficka eller i BHn, om den inte ligger på en bänk bredvid mig - men det funkar ju dåligt om man springer runt...
 
Ni som lyssnar mycket på ljudböcker, jag antar att det är i mobilen? Har ni lurar då? Jag skulle gärna vilja lyssna mer, men finner det svårt rent praktiskt. När jag gör hushållssysslor tex, då måste det ju vara med lurar för att överrösta dammsugare osv, men var ska jag då ha mobilen? Jag har inga fickor som funkar, allra minst på mysbyxorna... Bluetooth, men vad är räckvidden på det? Eller vad finns det för smarta lösningar?

Jag lyssnar visserligen mest på jobbet och då har jag rejäla fickor på byxorna och står vid samma bord mest hela tiden. Men det händer att lägger ifrån mig luren och traskar iväg. Mina hörlurar har enligt uppgift en räckvidd på ca 10 meter men jag har varit längre bort än så utan påverkan på ljudet. Ett par over ear från Andersson (Netonnet).

Helt OT, men hur klarar man sig utan fickor på mysbyxorna? :nailbiting: och hur hittar man ens byxor utan fickor? :D:D
 
Jag kan inte koncentrera mig på ljudböcker och samtidigt göra annat, så för mig är det ingen vits. Jag sitter aldrig rakt upp och ner och lyssnar, då kan jag lika gärna läsa en pappersbok om jag har tid och lust. Jag läste mkt förr om åren, sen kom tidsbristen in i bilden men nu tänkte jag återuppta läsandet igen :)

Ljudböcker funkar däremot när jag kör långt i bil. Det händer sällan numera så det lönar sig inte för mig att vara medlem i nån app, jag tycker att det är dyrt.

E-böcker ser jag ingen vits med alls. Sitter jag vid en skärm gör jag annat, och jag kan inte stirra så länge i en skärm utan att få huvudvärk.
 
Jag läser papersböcker och e-böcker och lyssnar på ljudböcker. Pendling i bil ger mycket tid till att lyssna, och läsa e-böcker är bra på semestern där packningen är tight.
 
I volym sett förbrukar jag stora mängder ljudböcker (varvat med poddar). Lyssnar på 2-3 böcker i veckan och följer ett hundratal poddar. Jag har inte tid att sitta ner och bara läsa, men ljudboken är med när jag kör bil, mockar, lagar mat, närmare 90% av min vakna fritid (ja, även i duschen ibland)!

Att läsa är dock en helt annan upplevelse. Då föredrar jag min Kindle. Även om pappersboken som ting är något jag älskar högt är kindlen outstanding för själva läsandet. Önskar mig att man kunde få ett bok-aktigt Kindle-fodral till vissa e-böcker, bara för att få lite av känslan av att öppna en ny bok som man längtat efter! Lyrik läser jag fortfarande i pappersform, där passar ströbläddrandet bättre. Plus att jag har den hyllan bredvid soffan för inspiration att lyfta en bok när andan faller på.

Läser aldrig på andra typer av skärmar, och skriver ut jobbrapporter om de är längre än ca 10 sidor. Jag avskyr att läsa på skärm! Optimalt vore en jobbplatta i A4-format med e-ink i färg för att smidigt kunna hantera större pdf:er, men det skulle jag få bekosta själv och sådana är dyra. :crazy:
 
Lyssnar bara på ljudböcker. Tar ingen plats och är alltid med. Promenerar ofta några timmar om dan, då är ljudböcker perfekt för mig att lyssna på. Läste mycket pocket tidigare, men har helt gått över till ljudböcker. Lyssnade alltid på sagor på band eller skiva vid läggdags när jag var liten också.
 
Jag har så otroligt svårt för att fokusera på text längre stunder nuförtiden så det blir inte av att jag läser mer än någon fackbok ibland, och då bara något stycke i taget. Tråkigt att ha gått från total bokmal i yngre år till att nu knappt orka med en novell utan att ta paus. :(

Jag har gjort några tappra försök att lyssna på ljudböcker, men jag är väldigt kräsen både vad gäller berättarstil och uppläsare, så jag har inte riktigt kommit in i det. Eftersom jag har problem med att processa ljud så kan jag inte ha ljudbok på när jag pysslar med annat, för då hör jag inte vad som sägs. Det brukar bli så att jag lyssnar en stund när jag ändå lagt mig för att sova, och då går det såklart långsamt att ta sig igenom böckerna.
 
Tack alla som tagit sig tid att svara och gett intressanta perspektiv på detta med att lyssna på ljudböcker eller läsa pappersböcker! Önskar jag kunde ge var och en ett personligt svar men det skulle ta lite för lång tid. Har iallafall tagit del av allas svar och verkligen fått lite vidgade vyer för detta med när folk lyssnar på ljudböcker. Själv lyssnar jag en del på poddar och dokumentärer från SR Play men det är en annan sak för mig för då är jag mer nyfiken på något och vill ta reda på fakta om något. Personligen skulle jag aldrig klara av att lyssna på något när jag kör bil, jag klarar inte ens av radio eller musik på grund av att jag då lite tappar koncentrationen på körningen och vill inte bli en dålig bilförare av det. Men kan absolut förstå de som lyssnar på något i bilen, det är ju egentligen rätt trevligt men min koncentration räcker tyvärr inte till det.

Ibland har jag känt mig som en gammal enträgen pappersboksinbiten teknikfientlig nörd som är den sista på jorden som läser pappersböcker :D, vilket väl i och för sig motsägs av bokmässan där jag var och där folk köpte massor av böcker (även jag). Men efter den här tråden känner jag mig definitivt inte ensam längre. :)
 

Liknande trådar

Äldre Jag ska köra till norska västlandet på onsdag och vara borta en månad på jobb. Först är det 11 ½ timmes bilresa, och sen en månad av...
2
Svar
20
· Visningar
1 388
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp