F

Falk

Jag hade tänkte att börja träna mina hästar för par körning...Båda är väl inkörda men bara enbet...Jag tänkte då börja med att tömköra dem i par. Vad behöver jag för utrustning? Ska jag "sätta ihop" dem på något sätt?? Hur ska jag ha tömmarna, två par korsade eller??
Tacksam för svar
 
Jag är urdålig på att beskriva i text så mitt råd är att kolla på bilder o läsa i böcker. Bilder finns ju på nätet om du inte får tag i böcker. För att tömköra så kan du sätta ihop hästarna i bröstorna t.ex med skackelremmar.
Tömmarna funkar ju så att du svänger båda hästarna åt vänster med vänster töm....man kör som enbet alltså.
För att testköra behöver du inte partömmar men det underlättar ju...Fast man springer ju inte o köper nåra bara för att testa.
 
Tack för svaret!!

Hur du några tips på någon bra bok som tar upp just parkörning?
Jag har två par tömmar och då ska jag alltså ha vänster tömmarna i vänster handen om jag förstått det rätt..Det känns som lite överkurs med partömmar som du säger ;)

Sen kan jag passa på att fråga om sele.. Om jag i framtiden ska köra dem i par så går det väll inte med en vanlig sele alltså två enbetselar? Men om jag har parsele går det då att använda dem också om jag ska köra enbet eller? Kan ju inte tänka mig att jag ska behöva ha fyra selar....

Tack igen :p
 
Nej du behöver inte ha 4 selar det räcker bra med 2.
Du kan använda en par sele i enbet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 626
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 326
Senast: AraSlei
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp