Parafinolja

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 143
S

Sock

Är parafin olja något man bör ha hemma i stall apoteket?
Har inte funderat på det innan förrän ena hästen fick kolik i veckan.

Sv: Parafinolja

Nej det är ingen nödvändighet. Om hästen får kolik så kan du ju ändå inte själv sonda ned flera liter i hästen eller hur ?

Nej, men med lite tur och i ett tidigt skede kanske jag kan få den att äta själv.

Bara man inte försöker hälla i hästen paraffinolja, redan små mängder i lungorna är livsfarligt o den lena konsistensen utlöser nästan ingen hostreflex.
PL

Då en häst i vårat stall hade kolik ville vet att de, men hjälp av en avklippt ketchupflaska skulle hålla i hästen parafinsolja. Det är en dum ide alltså??

På vilket sätt får man annars i hästen det?

Kan fungera bra men jag rekomederar det inte eftersom jag då inte har någon nkotroll att det kommer rätt. Jag slangar i det tillsammans med vatten efter en tredybber kontroll att sonden ligger rätt. Men visst det kostar några tusen extra.
Vanlig matolja är relativt ofarligt att ge men en stor del tas upp av tunntarmen.
PL

Vanlig matolja är relativt ofarligt att ge men en stor del tas upp av tunntarmen.
PL

Jag vet egentligen inte någonting alls om kolik har aldrig träffat på en häst som har fått det. Men jag trodde inte att man plötsligt kan ge vanlig olja (jag menar nog ej mineralolja) till ngn häst alls. Ställer inte det till med en hel del i tarmarna, det borde bli som ett plötsligt foderbyte?
Eller jag tänker fel?

Ja du tänker lite fel. Ger mkt vanlig olja till en häst som inte är van vid det så går en stor del rakt igenom , paraffinoljan tas inte upp alls.
PL

Ja du tänker lite fel. Ger mkt vanlig olja till en häst som inte är van vid det så går en stor del rakt igenom , paraffinoljan tas inte upp alls.
PL

Tack för svaret. Att paraffinoljan går rakt igenom förstår jag. Men jag trodde att det med vanlig olja blev ungefär som med för mkt stärkelse eller proteiner att det blev ngn sorts obalans i grovtarmen. Fast mikroorganismerna gillar kanske inte olja?

PL

Menar du att det är bättre att ge vanlig matolja med "ketchupflask" metoden än paraffin olja?
Hur mycket mer matolja kan man behöva ge i förhållande till paraffin olja för att det ska ge resultat?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 419
Senast: Blyger
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
276
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
751
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 118
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår