Bukefalos 28 år!

Parasitangrepp på tomat?

G

Generalen

Nu är jag brydd så jag vänder mig till de allsmäktiga på Buke.
Jag är väldigt grön (:D) inom trädgårdsområdet men har en tomatplanta på ca 2 månader som jag har odlat upp själv från körsbärstomat. Den har växt helt galet mycket då den alltid bott inomhus.

Idag när jag inspekterade den närmare hittade jag något som ser ut som någon form av parasitangrepp. Det är små, svarta prickar, dock inte överallt utan enbart på de drabbade områdena. Det vita på bladen vittrar sönder när man tar på det försiktigt. Efter en ännu närmare titt upptäckte jag också vita liknande fläckar/prickar på stammen.

Så, käre buketrädgårdsfantaster, vad har min älskade planta råkat ut för? :confused:

IMG_2842.jpg


IMG_2838.jpg


IMG_2849.jpg


Sen måste jag ju bara visa upp detta :angel:

IMG_2845.jpg


Tomaaat! :love:
 
Sv: Parasitangrepp på tomat?

Efter att själv ha tampats mot trips sedan jag kom hem från semestern så kan jag konstatera att det ser ut som ett tripsangrepp du har (även om avföringen - de svarta prickarna - ser lite för väl stort ut). Jag googlade lite och såg då att trips tydligen inte är så glada i tomat, så det blir förhoppningsvis inte så stor skada på den. Men kolla ordentligt i övriga blomkrukor så att inte de har drabbats.

Trips:
Trips är små smala insekter, 1-2 mm långa med vingar. Det finns en mängd olika arter och förekommer i färgerna gult, grått, brunt och svart. Trips trivs särskilt bra i torr. Trips suger saft från bladens celler och det bildas vita eller silveraktiga strimmor på bladen. Ibland kan de också få korkliknande fläckar. Man brukar kunna se trips på bladens undersidor. Amerikanska blomstertrips lever på plantans blommor där de äter pollen. Skadorna visar sig genom att blommorna blir missbildade, får intorkade fläckar och ibland färgförändringar.

Ett lindrigt angrepp av trips bekämpas genom att plantan duschas ordentligt. Särskilt då bladens undersidor. Detta hjälper också till med att höja luftfuktigheten så de små krypen inte trivs så bra. Kläm ihjäl alla trips du ser. Om du misstänker trips i blommorna, håll blomman över ett vitt papper och slå hårt på den så ser du om något trillar ut! Ta också bort alla blommor och knoppar och låt inte dina paulior blomma på åtminstone en månad.

Det finns flera handelspreparat som är verksamma mot trips och även biologisk bekämpning med rovkvalster är möjligt och mycket effektivt.
 
Sv: Parasitangrepp på tomat?

Tack så jättemycket för ditt svar, ska genast ta och duscha ner hela plantan! :D
 
Sv: Parasitangrepp på tomat?

Så lite så. Jag vill bara lägga in en liten brasklapp: Jag läste det som jag klippte in igen och det handlar om S:t Paulia och så ta för guds skull inte bort några blommor på din tomatplanta, då får du inga tomater alls.

Men bered dig på strid (om det är trips dvs, men det tror jag). Trips är fördjävliga att bli av med. Hela min örtodling (bland annat en jättefin timjan som nästan är stor som en badboll) har angripits liksom pelargonerna. Pelargonerna är en sak eftersom man kan peta ned "giftkapslar" i dem. För örterna funkar ju endast ekologisk bekämpning. Så jag duschar, sprutar, sprejar, klämmer och spolar. Förhoppningsvis kan det hålla nere tripsantalet tills jag har ätit upp örterna i alla fall.
 
Sv: Parasitangrepp på tomat?

Åh, så surt det ska vara om det är så svårt att få bort dom :crazy: jag har duschat hela plantan ett par gånger nu men jag hittar ingenting som rör sig hur mycket jag än letar! :confused: några blommor tänker jag inte plocka bort! :D
 
Sv: Parasitangrepp på tomat?

Puttar och ser om det finns fler förslag? :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp