Parasitfri vinterhage - hur?

Kodiak

Trådstartare
Jag har stora blodmasken i min flock/mark. Ett avmaskningsprogram upprättas i samråd med veterinär, och all betesmark ska i höst plöjas och senare sås om till våren. Hästarna kommer inte att gå där alls nästa år. Betet kommer då alltså att få vila i två säsonger.

Mina hästar kommer alltså att gå i sin vinterhage under tiden. Min veterinär vill att jag ska flytta hästarna till ny vinterhagmark, men det är inte ett alternativ då det inte finns mer mark att tillgå. Hur ska jag göra för att inte hästarna ska återinfekteras om och om igen i vinterhagen?

Vinterhagen är belägen på mkt stenig mark med en hel del träd. Det växer knappt ngt gräs, det lilla gröna som finns är mest ogräs. Iom att hästarna går på lösdrift med fasta vindskydd/lösdriftshallar som är omöjliga att flytta plus att det inte finns mer mark att tillgå öht måste jag ha dom kvar där dom står. Hur gör jag det bästa av situationen? :crazy::nailbiting::arghh:
 
Nä jag tror inte det :crazy: I den bästa av världar kanske det fanns ngt trolleriknep att tillgå men jag får se det från den ljusa sidan och tänka på all extra motion jag kommer att få:rofl::banghead:
 
Vad är storleken på hagen?

Utifrån ditt scenario hade jag nog då minskat ner hagarna också om de är större så att en del mark av vinterhagen tillåts vila om möjligt samtidigt som det blir lite mindre yta att mocka.

Det roliga är ju att den bästa bekämpningen är att låta markerna vila..men ja helt klart det bökigaste också i många fall.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte hur stor den är, men det tar emot att göra den mindre eftersom den är alldeles lagom för rörelse i dagsläget... Funderar på att investera i en sån där gödselsug. Borde spara en himla massa jobb i det här läget! Och det är helt klart värt att leva på gröt nåt år eller två om den minskar skottandet:D
Nån tipsade om att kalka hagarna utöver mockningen. Hjälper kalk till att få ner parasiterna?

Kan ju passa på att tipsa om att inte ta in nya hästar i flocken utan att få se skriftligt träckprovsresultat:banghead:
 
Jag vet inte hur stor den är, men det tar emot att göra den mindre eftersom den är alldeles lagom för rörelse i dagsläget... Funderar på att investera i en sån där gödselsug. Borde spara en himla massa jobb i det här läget! Och det är helt klart värt att leva på gröt nåt år eller två om den minskar skottandet:D
Nån tipsade om att kalka hagarna utöver mockningen. Hjälper kalk till att få ner parasiterna?

Kan ju passa på att tipsa om att inte ta in nya hästar i flocken utan att få se skriftligt träckprovsresultat:banghead:

Aldrig hört om kalk faktiskt utan att det effektivaste är att hålla efter m mockning typ minst renmocka en gång i veckan så länge ägg el larver kan överleva så man hela tiden minimerar smittan alt att marken vilar helt minst ett år tex betesmarker förens då kan man räkna det rent fr stort parasittryck iom att ingen återsmitta kunnat ske

Just renmockning tror jag på fram till dess att det blir tillräckligt kallt iaf
 
Och ja man ska nog kräva det för nya hästar på nya marker. Får man väl smitta är det inte kul.

Vårt stall kräver träckprov plus att ev avmaskning ska hinnas med före betesgången iaf annars får hästen inte gå med. I vinterhagarna är det inte lika problematisk

Sedan mockar vi regelbundet och det i sig gör mer än vad man tror. Vi nollar hela tiden sålänge ingen ny häst tillkommit då kan det öka främst om unga hästar flyttat in. Ett kvitto för oss mao att det gör mycket
 
Och ja man ska nog kräva det för nya hästar på nya marker. Får man väl smitta är det inte kul.

Vårt stall kräver träckprov plus att ev avmaskning ska hinnas med före betesgången iaf annars får hästen inte gå med. I vinterhagarna är det inte lika problematisk

Sedan mockar vi regelbundet och det i sig gör mer än vad man tror. Vi nollar hela tiden sålänge ingen ny häst tillkommit då kan det öka främst om unga hästar flyttat in. Ett kvitto för oss mao att det gör mycket


Låter som ett genomtänkt, långsiktigt och välgenomfört "antiparastitprogram";)
Roligt för er :up: och bra förebilder för många andra, vilket borde spridas till "gemene hästman" på ett mer effektivt sätt.

Under alla de sista åren som hästägare har jag bytt stall ett flertal ggr av olika skäl.. INGET av de säkert 5 stallar som jag hållt häst på (varav en del seriösa företagare inom hästnäringen) har någon långsiktighet eller explicit idé om att hålla parasittrycket nere. När man vill börja mocka hagar och kolla masken så tycker de flesta att det är nytt O_o (påfund som är en onödig, kostsam och jobbig metod som dessutom inte är tillförlitlig. Näe, bättre att göra som man alltid har gjort- avmaska vår och höst, (men inte att peta i sig en antibiotikakur eller två om året för att rensa kroppen?). :cool:
 
Låter som ett genomtänkt, långsiktigt och välgenomfört "antiparastitprogram";)
Roligt för er :up: och bra förebilder för många andra, vilket borde spridas till "gemene hästman" på ett mer effektivt sätt.

Under alla de sista åren som hästägare har jag bytt stall ett flertal ggr av olika skäl.. INGET av de säkert 5 stallar som jag hållt häst på (varav en del seriösa företagare inom hästnäringen) har någon långsiktighet eller explicit idé om att hålla parasittrycket nere. När man vill börja mocka hagar och kolla masken så tycker de flesta att det är nytt O_o (påfund som är en onödig, kostsam och jobbig metod som dessutom inte är tillförlitlig. Näe, bättre att göra som man alltid har gjort- avmaska vår och höst, (men inte att peta i sig en antibiotikakur eller två om året för att rensa kroppen?). :cool:

Ja jag får glädja mig åt att stå i stall där man antingen är grovfoderproducent eller är mån om den lilla mark som finns. .i de stall där man bryr sig är det först marken man månar om ska vara duglig för djuren upplever jag. Sedan hästarna med såklart att de inte ska bli sjuka men smittan kommer ju från marken för så där måste man börja

Kan man sätta det i värde och se konsekvenser av smittade marker tror jag snabbt att man vet vad man föredrar.

Eller lite sunt förnuft.. Smittad mark blir inte smittfri av sig självt iom att parasiternas livsform är ett enda kretslopp som kräver ett värddjur. Ett plus ett liksom

Det är inte dyrt.. Man kan motivera det mot vad sanering sedan kostar. Då kan vi prata pengar i tex inhyrda maskiner och utebliven betesgång är inte så roligt mitt i när grovfoder kan bli svårare att få tag i
 
Senast ändrad:
Kan du inte ställa dem på stall denna säsong.
Mockningen beroende av antal hästar borde bli avsevärt mkt mer rimlig.
Jag tror inte att det räcker att mocka veckovis. Varannan dag troligen
 
Vad som kan vara skönt att veta är att när det väl är fruset så smittar inget längre. Under +8 grader ungefär är utvecklingen av ägg till larv nästintill obefintlig, så de kritiska perioderna är alltså höst och vår.
 
Även om vinterhagen är liten, går det att dela den på två? Jag har två vinterhagar för att minska parasittrycket. Lösdriften går ju dock inte att flytta på så en del i mitten är gemensam för båda hagarna men det är inte jättestor så mockningen är överkomlig. Kan du göra något liknande? Även om hagen då blir väldigt liten kanske du kan göra något för att öka hästarnas rörelse. Kanske placera ut mat och vatten i varsin ände av hagen? Kanske går det även att göra gångar som hästarna måste passera och på så sätt gå längre? Lite som man ibland gör med konvalescenters hagar där de inte ska springa.
 
Vad som kan vara skönt att veta är att när det väl är fruset så smittar inget längre. Under +8 grader ungefär är utvecklingen av ägg till larv nästintill obefintlig, så de kritiska perioderna är alltså höst och vår.

Åh vad skönt att höra :) En liten ljusglimt iallafall:)
 
Jag kan inte dela vinterhagen i två, den är inte tillräckligt stor för det :down: Jag kan heller inte ställa hästarna på stall då det inte finns boxar åt alla, endast sjukboxar. Det jag däremot ska göra, är att mocka för brinnande livet hela hösten/vintern i den mån det går/våren:meh:

Hur djupt i marken räknar man att det finns smitta? Tänkte om man kan gräva ut hagen så mkt det går och fylla på med nytt material..
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 819
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Hästvård Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 422
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp