Passar denna sadel nån av hästarna?

tinituss

Trådstartare
Har lånat en sadel och behöver nu er hjälp att se om den passar på nån av mina killar..
Det är en M&N hoppsadel, vet ej modell. Strl 17" 30 i bom.

Börjar med "knubbisen"

32298230.jpg

32298234.jpg

32298233.jpg

Efter ridning, inte ett enda hårstrå som "hamnat fel".
32298232.jpg

Å så bilder på ryggen, han blir betydligt rakare vid ridning.
32298240.jpg

rund och "platt" rygg
32298253.jpg

lillkillen får ett eget inlägg

Sv: Passar denna sadel nån av hästarna?

Å så lillkillen då, han har fallit ur då han hamnat i en tillväxtperiod (-08)
Vet dock inte hur pass ryggen blir i arbete då jag ej har kommit så långt med han än, men blir möjligtvis ngt rakare.
Sadeln på bilderna är samma som på andra hästen.

32300320.jpg

32300321.jpg

32300323.jpg

32300328.jpg

32300327.jpg

32300324.jpg

som sagt så har han fallit ur, och är lite tunn för tillfället, riktigt såhär takformad är han inte i vanliga fall.

Kom gärna med förslag på sadlar, främst hopp till unghästen, och både hopp å dressyr till den äldre (första) hästen.

32300322.jpg

Min spontana tanke är att på första hästen så ser sdaeln ut att vara för smal och på häst nummer två så ligger sadeln för långt fram för att det skall gå att göra en rättvis bedömning. Hoppas att ngn av de mer sadelkunniga här på Buke ramlar in i tråden :)

Svarar dig här istället för i Sadellistan.
Häst 1:

Det är svårt att se var tyngdpunkten i sätet hamnar pga den dåliga bildkvalitén. Men rent spontant ser det ju inte illa ut bara på bild, men jag har en känsla av att M&N är för rak för den ryggen. Även om han blir rakare under arbete så behöver du nog en sadel som är lite mer böjd framtill än M&N pga den höga manken. Att en så smal bomvidd ligger ok på en så bred häst med så svängd rygg tyder också på att den inte kommer ner riktigt på ryggen men det är jättesvårt att avgöra av dina bilder (men detta är rätt vanligt, därför vill jag bara nämna det).

Det är riktigt svårt att tipsa dig om sadlar som ev kan ligga bättre för det är svårt att se på dina bilder var sadelläget hamnar. Det enda spontana tipset jag kan ge på dressyrsadel är County Competitor, de nya årsmodellerna. Men som sagt, riktigt svårt... Har du helkroppsbilder? Vad har du annars provat för sadlar?

Häst 2:

Jag förmodar att du bara behöver en inridningssadel till denna häst, som ska användas för lätt ridning?
Isf tycker jag du kan prova M&N fast med fårskinnspad under. Hur känns hästen då under ridning och hur beter sig sadeln? Har du en fårskinnspad kommer det hjälpa till att hålla sadeln fri från bogbladet så inte sadeln glider fram i groparna vid manken, och då tror jag absolut att denna M&N duger sålänge tills han har musklat på sig lite.

Häst 1:

Har tidigare haft Prestige Doge samt Stübben Artus CS på han, men de vart för smala, så sålde de. Stübben upplevde jag som för böjd på han.
Har sedan testat allt jag kommit över, men de flesta har vart för smala då jag har haft svårt att hitta "riktigt" breda sadlar. De gånger jag mätt hans rygg har han hamnat på ca 105 grader.
Har testat County men var gamla modellen samt att den nog var minst en strl för smal, den ruggade pälsen men det kan säkert bero på att den var för smal?!
Har testat en Jeremy rudge, men den var för smal, kommer ej ihåg vilken bomvidd, ruggade inte pälsen.
Testade annan modell på Stübben, tror det var Siegfried II men upplevde den för smal, ruggade dock ej pälsen¨.
Haft Thorowgood på han, funkade bra men inte för mig, Alldeles för bred i sitsen för mina höfter.
Wintec blir för böjd i rätt strl, dock tyckte "sadelutprovaren" att jag kunde ta en size mindre och använda mig av en kilpad då dert kunde vara så att han hade mkt fett runt manken som kunde förvilla?? Vem skulle gå på det? *suck*
Samma med de Bates jag testat.
Haft en sadel jag lånade en period som hette Sandringsham, som passade både mig och hästen, men vet ej om det existerar längre?! MKT skön var den iaf.
Haft en Wintec sport ett tag, men den e i nuläget på tok för smal, och den låg väl sisådär.

Bilderna är dock inte up to date. kan försöka fixa nyare, då dessa e ca 3år gamla.

Bild på hur ryggen blir på ett ungefär vid arbete
18547988.jpg

samt uppställd
18614819.jpg

Häst 2:

Behöver precis som du säger bara nått att rida in han i.
Har inte börjat rida på han än, har bara suttit på han en gång men vill ha en sadel som ligger så bra som möjligt, vill göra det till en positiv upplevelse :p

Har använt mig av en Wintec sport som invänjningssadel men den ligger inte optimalt.
Testade samma Jeremy rudge som jag testade på Häst 1, men det enda han gjorde då var att bocka, så antar att han inte gillade den..

Hittade en helbild på han från i höstas
31672055.jpg

Hinner inte skriva mer utförligt, men prova County Competitor fit 5 eller 6, nyare årsmodeller. Sedan kan du också prva FB Elegance i XW om du hittar...

Fast hur bred är XW? Jag diskuterade löst en MW med en bukefalist här för några dagar sen, och den var 105 -110 grader?

Tycker det är svårt att hitta i dom vidderna på sadlar. Men kan säkert bero på att jag kollar på begagnat marknaden. (köpt ny sadel en gång och gör det helst inte igen då man förlorar så enormt på den om hästen växer ur den...)
Något tips på vart de kan finnas i de vidderna? Eller gäller det att vara snabb och hålla koll på salusidorna hela tiden?!

Det gäller att vara snabb... ;) Men Fb i XW har jag nog aldrig sett beg tror jag... County fit 5 eller 6 har jag sett ibland.. Men det är svårt.. Jag vet precis hur det är, att köpa nya sadlar och sen sälja med förlust när de växer ur dom, jag köpte därför Jensensadlar istället, så kan jag bara ändra dem i bomvidden. Smidigt och bra.

Tycker man ser extremt få FB till salu begagnade övht. och County hittade jag en nu men tycker den ser väldigt böjd ut samt att den inte ser särskilt bred ut. Är en 5a.
Några andra märken som skulle kunna vara värda att testa?
Vad är det för skillnad på de äldre samt nyare county sadlarna?

det var lite så jag kände med sadeln på häst 1..

på häst 2 så ligger ortspetsarna minst 3fingrar från bogbladet..

Vilket tillverkningsår av County sadlarna räknas som nyare årsmodell?
Den jag hittade var av äldre då den var från 91 :(

De nya är mycket rakare. Du ska hitta en County (gäller även för Fb) som är max 8-10 år gammal. Vet inte exakt när de blev rakare, men det syns tydligt på modellen. Pm:ar hur den nya modellen ser ut.

Har nu lite bilder på andra sadlar på båda hästarna.

Börjar m häst 1:

börjar med en bättre bild på m&n sadeln
32325280.jpg

Wintec hopp CC 17" rött järn
32325281.jpg

32325284.jpg

Efter ridning
32325283.jpg

Rygg efter ridning
32325282.jpg

Senast ändrad:

Lägger in lite bilder på gamla sadlar med, på häst 1

Prestige Doge 17" 35

14627386.jpg

14627390.jpg

Stübben Artus CS 17" 33.5

14762860.jpg

14762859.jpg

Thorowgood Låg manke 17" XW m tjocka fish inlägg
22183391.jpg

tunnare fish inlägg
22165246.jpg

å häst 2:

m&n ngt bättre bild
32325188.jpg

med pad
32325189.jpg

Wintec sport 17" W
32322678.jpg

32322698.jpg

Wintec Hopp CC 17" rött järn
32325193.jpg

32325229.jpg

med pad
32325259.jpg

Häst 1: Nya bilden på M&N visar att tyngdpunkten i sätet hamnar för långt bak. På en M&N ska den vara rätt långt fram. Dock tycker jag du ska prova en nyare M&N hopp, det kanske kan funka då de är något mer böjda i bommen än den du provade. Kolla i Sadellistan på sid 58-59 eller vad det nu var, där jag visar bild på min M&N. Leta efter en sådan i bredare bomvidd (eller en nyare hoppmodell). Såg att det fanns en 17" i 33 och i 34 bom på Hästnet. Kanske kan vara något....

Det är svårt med Wintecen. Syntetsadlar är så lätta och stela så de brukar hamna högt över hästen när man inte sitter i. På bilden ser den ut att ligga väldigt högt, men det är möjligt att den ligger bra när du rider. Såg ju ut att ha legat still under ridturen iaf. Hur trivs hästen med den? Dock iom att hästen var ca 105 grader (hittar inte var du har skrivit, men har för mig att du har sagt det..)bör du ju ha det vita koppjärnet som är just 105 grader.
Det jag dock funderar över när jag ser bilden är att den kan ha tryckt lite vid manken. Den kanten var sadeln har legat an tycker jag är för högt upp på manken. Har inte tid att rita en bild på vad jag menar, men kan nog återkomma om det ikväll så du ser vad jag menar... Jag tror att du behöver en sadel som hamnar lite längre bak så att manken går fri, istället som med Wintecen nu att den går en bra bit över manken... Förstår du hur jag tänker? Risken är nämligen när den trycker så högt upp vid manken att om du använder sadeln så kommer hästen bli hålig vid manken om ett halvår....

Häst 2:
M&N tycker jag helt klart ligger bäst. Med eller utan pad kan jag inte avgöra, sadeln ligger i balans på båda bilderna, så du får känna efter vad som blir bäst. Jag tycker absolut att den sadeln bör funka för lättare ridning tills hästen har musklat upp sig mer.

Häst 1
Ok, ska kolla vad jag får tag i för sadlar att prova. Förstår precis vad du menar med wintecen. Tyckte dock att det kändes bra, sen är det svårt med en häst som inte protesterar, red dock inte ett ordentligt pass. Mest skritt och lite trav ute, klättrade dock lite och den låg still. Ska kolla med syrran vad hon har för järn i sin andra, kan alltid kolla hur det blir.
Men helst vill jag ju ha en i läder.

Häst 2
Där håller jag med dig. Tycker den ligger bättre med pad då han är ngt takig för tillfället (tillväxtperiod) Ska testa sitta i den i veckan och se vad han säger.
Om han gillar den slår jag nog till på den då jag tycker priset jag får den för känns galet bra.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 757
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Aifos
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka