Passar denna sadel på hästen?

lillgumman

Trådstartare
Jag är inte riktigt så bra på att se hur sadlar passar, men liten aning har man väl..dock känns den här både bra och dålig :confused:
Vad tycker ni?
Den känns en aning trång fram och hög.. men den ligger bra under, och den ser ut att ligga bättre när man trycker ner sadeln en aning.
Den glider dock fram under ridning.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1239463_page0.html

Sv: Passar denna sadel på hästen?

Den sadeln passar inte någonstans tyvärr. Sedan ska du sadla längre bak. :)

Haha tack! Försökte dra bak sadeln men de tog stopp, visste inom mig att den inte kanske riktigt passade, men är bra att fler sett de! :-)

ligger för långt fram, ligger i bakvikt, är för smal och bomformen ser inte ut att passa heller.

rider du i denna så hamnar du först på bakvalvet, sadeln glider bak för att den nu ligger på bogbladet så hästens benrörelser skjuter bak sadeln.

tänk att kåpans framkant ska vara lodrät så ser du hur mycket den kommer släppa bak = alldeles för smal, sen så ska bakvalvet vara lite högre upp än framvalvet när sadeln ligger i balans.

Har lagt in två nya bilder på den sadel som ja fick med då jag köpte henne i höstas, den känns dock inte heller bra... :-/

Betydligt bättre att rida barbacka än med någon av dom sadlarna. Är hästen riden med den andra (den billiga hööks dressyrsadeln) och inte har protesterat våldsamt så måste den vara ofantligt snäll.

Håller helt med, de ligger fruktansvärt illa!!!

Snälla TS rid inte i dessa sadlar, din häst kommer få så ont...

Betydligt bättre att rida barbacka än med någon av dom sadlarna. Är hästen riden med den andra (den billiga hööks dressyrsadeln) och inte har protesterat våldsamt så måste den vara ofantligt snäll.

jag har bara provridit i dressyrsadeln..
jo rida barbacka tycker jag är trevligast just nu då man sitter som en kratta i allroundsadeln. brukar rida barbacka och i grimma, så jo, hon är riktigt snäll :D

De ligger så katastrofalt illa!
Mitt tråkiga råd är att ta hjälp av sadelutprovare, eller rida barbacka ;)
Att se hur sadlar ligger på millimetern ÄR svårt, men om man inte direkt ser att de där sadlarna är helt åt fanders så bör man nog ta hjälp :)
Vad är det för bomvidd på dem?

De ligger så katastrofalt illa!
Mitt tråkiga råd är att ta hjälp av sadelutprovare, eller rida barbacka ;)
Att se hur sadlar ligger på millimetern ÄR svårt, men om man inte direkt ser att de där sadlarna är helt åt fanders så bör man nog ta hjälp :)
Vad är det för bomvidd på dem?

Jo jag skickade in ett formulär till en sadelutprovare förra veckan men väntar fortfarande på svar.. Känns jättetrist att man skickar med en sadel som inte passar hästen man säljer :-( På allrounden vet jag tyvärr ingenting, men på den märkeslösa dressyrsadeln är de 31 i bomvidd, vad ja kan minnas!

Håller med ALLA andra! Trodde inte en (två) sadel kunde ligga SÅ illa! :crazy:

Rid barbacka sålänge tills du fått svar av sadelutprovaren.

Ajdå det kan inte vara skönt för pållen så illa som den ligger, hoppas du inte rider i den bara för hästens skull.

Leta efter en passande sadel kan du inte själv ta hjälp av ngn som ha kunskap

Jo tack, nu VET jag att de båda ligger helt fel! Som sagt, jag rider mest barbacka nu men skulle va kul med en sadel en vacker dag! :-)
Tips på sadel skulle göra nytta ;-)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka