Bukefalos 28 år!

Patella på hund

Anna_Lillen

Trådstartare
Vi använde våran egen tik för en kull för drygt ett år sedan. Hon HD-röntgades (B), ögonlystes(u.a) och kollades igenom allmänt inför parningen. Hon är utställd med bra resultat. Hanen är röntgad (B men alla hans andra avkommor som är röntgade har fått A), ögonlyst och använd innan.

Nu i höstas kom ett mail om att en hane i kullen hade fått patella luxation, hade genomgått en op. och skulle genomgå en till då den inte lyckades så bra. Några veckor senare busade våran egen avkomma med mamman, halkade och skrek till, hoppade på tre ben några steg och sen var det bra. Efter det hoppade hon på tre ben några steg då och då så vi kollade upp och fick samma dom på henne. Idag kom ett mail från en annan valpköpare, deras har också patella och ska opereras! Våran behövde dock inte operation i dagsläget och sen dess har det även gått från att "haka" upp sig några gånger per dag till nån enstaka gång i veckan.

Nu har jag lite funderingar kring detta :)

- våran tik, som är mamma har ju aldrig visat något själv, hur långt bak kan det ligga? Vi ska ringa hanhundsägaren för att höra om någon annan kull innan har haft problem
- Vi bestämde redan innan vi kom till vet. att var det nåt som helst fel på vår hund, som var tänkt att användas i avel så skulle det aldrig ske. Men hur blir det med resten av kullen coh dom som inte visat nåt? Om dom kollar upp patella på dom och det visar sig vara ok är det bra att avla på dom om ägarna vill eller ska man rekomendera att inte göra det?
- Går det att förebygga patella på hundarna? Långa promenader? Korta promenader? Simma?
- Om man opererar ena knät, är riskerna domsamma som vid ledbandsskador osv att man tillslut måste ta andra knät också?
 
Sv: Patella på hund

Eftersom flera i kullen fått samma problem så skulle inte jag vilja att någon i kullen användes i avel.
 
Sv: Patella på hund

Nej det är det vi är inne på också. Har man rätt som uppfödare att "förbjuda" avel på dom? Eller kan man bara rekomendera och hoppas på det bästa? Det borde ju ligga i allas intresse att hålla rasen så frisk som möjligt kan man tycka...
 
Sv: Patella på hund

Ni kan ju alltid prata med ägarna och be dem sätta avelsspärr på hundarna.
Tror inte ni kan tvinga dem, men är inte säker på hur reglerna ser ut.

Ni bör ju definitivt försöka forska fram vart patella kom från, kanske att tiken/hanen bör spärras också.

Vad är det för ras förresten? Är det ett vanligt problem inom rasen?
 
Sv: Patella på hund

Vi ska maila ut ett mail till alla valpköparna ikväll får vi se :)

Nej, tiken ska inte användas igen och det var bestämt innan då det blev kejsarsnitt pga en valp som låg på tvären. Så vi vill inte riskera nåt! Sen ska vi göra vad vi kan för att se vart ifrån det kommer.

Vi har lagotto och tyvärr så är det inte obligatoriskt att kolla patellan innan avel. Vi har haft kontakt med ordförande i klubben och hoppas få fram att det kanske borde införas!
 
Sv: Patella på hund

Ja hör absolut av er till hanhundsägaren. Det är ju viktig information även för denne.
 
Sv: Patella på hund

Nej det är det vi är inne på också. Har man rätt som uppfödare att "förbjuda" avel på dom?

Precis som Gnist skriver så nej det får man inte.

PL är ju vanligt på min ena ras och det debatteras friskt om nedärvningen men det är ganska klart att det inte är så enkelt som tex blå/brunögdhet. Ingen vet ju riktigt hur det nedärvs. Men att informera är ju alltid rätt väg att gå tycker jag, vad bra att ni tar det seriöst, så många som bara sopar sådant under mattan.
 
Sv: Patella på hund

Precis som Gnist skriver så nej det får man inte.

PL är ju vanligt på min ena ras och det debatteras friskt om nedärvningen men det är ganska klart att det inte är så enkelt som tex blå/brunögdhet. Ingen vet ju riktigt hur det nedärvs. Men att informera är ju alltid rätt väg att gå tycker jag, vad bra att ni tar det seriöst, så många som bara sopar sådant under mattan.

Misstänkte det. Vi hoppas som sagt att det görs det bästa av det hela!

Nej, seriöst vill vi verkligen ta det. Det ligger ju i vårat intresse att hålla "vår" ras frisk och kry och göra vad vi kan för att hålla sunda och friska hundar i avel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 657
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 440
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp