Påverkar hästens ålder priset?

break_a_leg

Trådstartare
Frågan uppkom dels pga diskussioner med personer jag känner och efter att ha läst en del trådar på Buke. De flesta verkar tycka att en häst som är 14-15 år inte kan kosta "hur mycket som helst" utan att i takt med åldern så måste man sänka priset.

Tycker ni att det finns en "gräns" där åldern påverkar en hästs försäljningspris "negativt"? Hur tänker ni som säljer hästar, vill ni alltid få tillbaka det ni ursprungligen gett/lagt ut på hästen eller kan ni tänka er att sänka priset för att få hästen såld?

Mina erfarenheter av hästpriser är att en hel del människor sätter alldeles för hög prislapp på sina hästar, många verkar tycka att de ska få tillbaka vad de själva har betalat oavsett ålder på hästen och gärna gå med lite "vinst". Tittar man på de annonser som ligger på nätet ser man ju flera som fått sänka prislappen efter hand...

(Jag vill inte att denna tråd ska utmynna i förtäckta annoser, för då tas den bort!)

Sv: Påverkar hästens ålder priset?

Jag tycker inte att åldern är det väsentliga i om priset ska sänkas eller inte ialla fall inte om det gäller att den är "bara" 14-15 år.
Däremot så tycker jag också att priser i annonser ofta är alldeles för högt, hästar som inte är speciellt mycket utbildade, och kanske inte presterat mycket över huvudtaget.
Jag tror att många överskattar värdet av sina hästar (eller så är det så att dom lägger ett för högt pris, för dom räknar med att köparen ändå kommer att försöka pruta ner priset.

Min åsikt är att en häst på 14-15 år som så gott som aldrig varit skadad, har ridits med förstånd, kommit upp sig i högre klasser och är lätthanterad och kan ses som en jättebra läromästare kan i många fall vara betydligt mer värd än en häst på 7-8 år som tränats sedan den var 3 år, tävlat som fyraåring och redan som 5-åring hoppat riktigt höga klasser. Hur vet man att denna häst redan nu inte är förstörd i sina ben och kommer att hålla i många år till? Enligt veterinär besiktning så kanske hästen är utan problem nu, men kanske riskeras att köras slut på inom loppet av några år. Vilket inte alls är helt ovanligt.

Jag tycker det är svårt att sätta gränsen för vid vilken ålder som påverkar priset. Tycker att det helt och hållet beror på hästen, och kanske även vilken ras.

Håller med shampiz ,det beror helt på vad det är för häst. Helt klart så skulle jag ge mer för en oinriden 3-åring än en 15-år gammal häst (halvblod)OM det inte är en väldigt trevlig och VÄLUTB äldre häst som är /har varit frisk men då ska den kunna hjälpa till och utveckla min ridning.Många tycks tro att en häst utb /startat Lb är välutb läromästare,det tycker jag är minimikrav utb mässigt på en äldre häst.Sen beror det ju på vad hästen ska användas till.
En sån häst på säg 15 år tycker jag helt klart bör ligga lägre i pris än en yngre.
Jag tycker nog det finns väldigt mycket billiga hästar mest importer då men även en del som helt klart övervärderat sina hästar.
Det jag reagerat mest på är alla äldre 20+ hästar som är till salu. Varför riskera att ens vän hamnar på slaktransport till Italien i stället för att ta bort den själv? Det kan ju inte vara pengarna för det är småsummor dessa säljs för.

Rasen spelar en stor roll, åldersbenägna raser såsom islänning, shettis, arab och lippizzianer sjunker inte alls på samma sätt i priset som kanske ett omeriterat halvblod skulle göra.

Egentligen kan man bara titta på medelåldern för respektive ras, då kan man få en uppfattning om i fall prislappen är för hög eller inte.

Jag håller med dig om att många inte menar samma sak med välutbildad/läromästare som jag tror du och jag gör.

Men sig att vi har en 14-15 år gammal häst/ponny som bevisligen har meriter från tävlingsbanan. Även om jag gärna köper en sådan om den är frisk så vill ju iaf inte jag betala hur mkt "läropengar" som helst. Många människor verkar ju tro att de ska få tillbaka det pris de betalade för hästen även om de "har nötit" på hästen några år.

Sedan tycker jag absolut inte att man ska slumpa bort hästar hur som helst, det finns ju köpare som vill betala ingenting - vilket blir fel det också.

Iofs så handlar ju allting om utbud och efterfrågan, en säljare får ju inte mer än en köpare är villig att betala.

Jag kollade på en hel del ponnyannonser för ca 4-5 år sedan då jag letade ponny till dottern och håller fullständigt med dig om att det var alldeles för höga priser på dem. Det var D-ponnyer som iof hade bra meriter och vad jag kallar läromästare men ofta i 18-års åldern och kostade bra mycket mer än vad jag kunde/ville ge. Det är ju trots allt så att du inte får något igen vid ev försäljning och då blir det ju dyra läropengar.

Men sig att vi har en 14-15 år gammal häst/ponny som bevisligen har meriter från tävlingsbanan. Även om jag gärna köper en sådan om den är frisk så vill ju iaf inte jag betala hur mkt "läropengar" som helst. Många människor verkar ju tro att de ska få tillbaka det pris de betalade för hästen även om de "har nötit" på hästen några år.

Fast det där ser jag inte som problemet, dvs att nån har "nött" på hästen. tvärtom är det ju så, att har en äldre häst hållt för mycket träning och tävling upp till 14-15 års ålder utan skador eller problem, så är det ofta en mycket hållbar häst och chansen är mycket god att den då håller i åtskilliga år till med fortsatt ridning.

frågan som gör att det är motiverat att inte kräva hur mycket pengar som helst för en äldre häst, är väl isåfall snarare att det per automatik finns en mer begränsad TID som köparen får användning av det den betalat för. DÄR ligger isåfall debatten som jag ser det.
om jag som köpare betalar 60.000 för en 15 åring, som troligtvis, utan skador, kan användas fullt ut i kanske 5 år till, så är det inte bara mycket pengar för 5 år, - men jag kan heller inte sälja hästen vidare vid 20 års ålder med nedsatt funktion, mest troligt, och dessutom ligger det väl lite etik och moral mot att sälja vidare en riktigt gammal häst, om vi nu ska ta med det också, utöver själva valutan/prisfrågan.

Jag kanske uttryckte mig fel, men jag menar nog det du skriver om. Som kanske "sista ryttare" på en häst/ponny så tycker iaf jag att man inte kan betala hur mycket som helst (eller så är jag gniden kanske). Visst är det mycket värt att få rida en välutbildad häst, men jag tycker inte att man kan betala hur mkt som helst i "läropengar".

nä jag kanske läste slarvigt. isåfall pratar vi om samma sak, och jag är också gniden :D

skämt åsidan tycker jag inte det kan räknas som gnidenhet.
det är bara i hästsporten som det sjåsas upp så mycket runt just läromästar/senior delen hos hästarna. Inte f-n ombedes jag betala liknande höga summor för en läromästar hund - eller annat djur som har meriter/erfarenheter men är gammalt.... sen är det ju klart att med tanke på just hästsporten så självklart ligger det ett värde i merit/utbildnings delen på en äldre häst. Men som du säger - inte till vilka priser som helst.

Senast ändrad:

Iallafall så i det försäkringsbolag jag har sjunker värdet med 20% per år från det att hästen fyllt 18, och det påverkar ju, så ja - priset är mycket beroende av ålder. Dock tycker jag många är väl sifferfixerade, en välskött äldre häst kan vara i mycket gott skick och en fräsch 20-åring kan vara bättre än en 15-åring, så jag tycker man måste se till individen också, inte bara siffran.
Dock tycker jag att prislappen definitivt ska sänkas efter en viss ålder, kanske efter 15 år eller liknande.
Anser dock att ett gammalt halvblod tex är betydligt bättre investering som ridhäst/läromästare än en oskolad travare i regel, och då pratar vi ofta samma prisklass/investering.

Man ska läsa sina inlägg så man inte skriver dock typ tre-fyra-fem gånger efter varandra..... :angel:

Anser dock att ett gammalt halvblod tex är betydligt bättre investering som ridhäst/läromästare än en oskolad travare i regel, och då pratar vi ofta samma prisklass/investering.

VA?!
de ligger väl knappast i samma prisklass? :confused:

Nej, det gör de inte. Nu var det ju inte riktigt ridtravare jag var ute efter att diskutera heller. Apropå ingenting så har för det mesta travbranschen en sundare prissättning än vad ridhästsidan har - tycker jag.

*lånar knappen*
Har sett annonser på hästar från 15-20 åringar som de vill ha 15-20 tusen kronor för.Jag tar då hellre dessa 15-20 tusen kronor och köper ett föl eller unghäst och har hästen i 20 år, än en gammal läromästare att ha i typ 5 år.Sen finns ju också ett annat skäl också och det är ju för tråkigt att få starka band med en häst som eventuellt inte blir så mycket äldre.

Visst är åldern väsentlig, särskilt i förhållande till utbildningsståndpunkt. Vet inte hur många gånger jag skrattat åt hästar som annonseras; 12 år gamla med stort utveckligspotential men bara hoppat 90 cm. Vete katten om jag anser att den har tid att utvecklas så himla mycket om den dittills inte visat mer...

Jag tycker det spelar in att äldre hästar blir utförsäkrade en bit varje år vad gäller livförsäkringen. Jag är inte villig att betala hur mycket som helst för en häst som inte går att nyförsäkra (jag kanske vill byta bolag) eller fullvärdesförsäkra.

MEN samtidigt föredrar jag idag en 17 årig häst med gedigen utbildning (MSV) framför en outbildad unghäst, men det är ju tycke och smak. Jag tycker att dessa äldre hästar faktiskt kan vara riktiga fynd i många fall.

JAg köpte min lippizanerkorsning för 15.000 då var hon 8 år & grundutbildad i stort sett.

*lånar knappen*
Har sett annonser på hästar från 15-20 åringar som de vill ha 15-20 tusen kronor för.Jag tar då hellre dessa 15-20 tusen kronor och köper ett föl eller unghäst och har hästen i 20 år, än en gammal läromästare att ha i typ 5 år.Sen finns ju också ett annat skäl också och det är ju för tråkigt att få starka band med en häst som eventuellt inte blir så mycket äldre.

sen tror jag tyvärr inte du får ngn bra stammad halvblodsföl/unghäst för tex 15.000.

Nej,och knapast ett friskt välutbildat halvblod på 15 år heller!

Jag tror inte att jag nämnt nåt om halvblodshästar?:o
utan hästar eller??

Ja men då kan man få ett 7 årigt varmblod för 7000 kr, det priset bör ju vara som hittat. Varför ens betala 15-20000 kr när man kan komma undan med hälften eller i bästa fall bara en tredjedel av ett tilltänkt pris.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man... 2
Svar
36
· Visningar
4 458
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka