pelham och fullcheek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 854
M

mai

vad är dom betten till för, har hört att fullcheek är till för att ligga still men jsg är inte säker

Sv: pelham och fullcheek

fullcheek har ju parerstänger som gör att tygeltagen blir extra tydliga, eftersom dom trycker över en större yta

Pelham är som ett kandar fast med en mundel.
Fullcheek är ett tränsbett med parerstänger, och är altså tydligare vid ledande tygeltag eftersom bettet även trycker på utsidan av kinden. Kan väl jämföras med ett bett med bettplattor.

Fullcheek hjälper unghästar, som jag upplever det, med att förstå tygeltagen bättre.

Pelham är ett hävstångsbett (med kedja).

tack då måste jag fråga eftersom pelhem kunde jämföras med kandar, vad används det till?

man kan dels rida på det som med kandar, tex om hästen har svårt att få plats med två bett i munnen. man rider då alltid på två tyglar
sen används det ofta vid hoppning med 2 tyglar el delta för att man ska få mera broms, med 2 tyglar kan man använa stångtygeln som "nödbroms" och den andra som vanlig tränstygel. med delta får man en blandning av dessa bägge effekter, kan vara bra om man bara är ute efter lite mer broms, eller om man inte har koll på 2 tyglar, tex vid hoppning

Tack eftersom ni kan det här kan jag inte lista ut vad det här är till för:confused: :confused:

500204.jpg

kan ha blivit stor

det ger ungefär samma effekt som pelham, men något mildare eftersom det har en rem istället för kinnkedja. dessutom är skänklarna inte så långa = mindre hävstångseffekt.
bettet kallas allmänt flippan-bett, även om det på bilden är en billigare kopia.

tack, jag har verkligen irriterat mej på att jag inte kan komma på vad den gör

jag kan inte säga helt säkert iofs eftersom jag inte har ridit på det, men i teorin ska det fungera så. vet inte om det har ngn betydelse att mundelen är i syntet tex.
det är ju ett modebett just nu så många vet nog inte ens varför de rider med det.....

Liknande trådar

Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
228
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 240
Senast: dukie
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka