• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Facial
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 951
F

Facial

Hej, jag sökte men hittade ingen tråd med svaret på min fråga.

Jag ska byta ut mitt pessoa mot ett pelham.
Men ska man ha delat eller rakt? eller med gummi på? Vad är skillnaden? :confused: (jag ska kunna ha det på lokal ponnytävling)

Sv: Pelham

Om du ska kunna ha det på ponny måste det vara oledat i syntet eller gummi eller ett ledat i metall.

Det vanligaste är väl att man har ett gummiklätt oledat på ponnytävling. Kan inte din tränare hjälpa dig att hitta det som passar? Den vet ju hur din ponny är också.

Ett rakt gummibett ses som snällare för hästens mun. Ett utan gummi och som är delat är skarpare.

Måste bara fråga en sak...
Dom här pelhambetten som är helt i gummi, är dom att lita på???
Jag menar så de inte händer en olycka o de går av.

:Hej jag har ett halvblods sto som jag tävlar hoppnig med och just med gummi pelham. det var rrätt stort och klumpigt! hon gillade det inte alls .. hon slutade att hoppa helt! hon tappade bjudning mot hindret! jag fick byta tillbaka till det bett jag hade innan (3-delat d-bett med kopar rulle). man får pröva sig fram helt enkelt !
av vilken andledning ska du byta bettet ? ... och ja ! gummi pelham är att lita på ! det är ett vanligt rakt bett innanför gummit!
ett rakt bet är ju starkare än 3-delat!

lyck till :smirk:

De pelhambettet ja hittade i affären var de då inget bett inuti.
Håller själv på med trav o där har ja sett en olycka med just gummitbett nämnligen.
Men de e ju lite skillnad på sporterna o hur mycket hästen pullar.

Det ska vara ett vanligt bett fast som är gummiklätt. Min pålle gillar inte heller de i gummi, blir för mycket i munnen tycker hon, och upplevde samma sak som nåon innan skrev. Tappade bjudningen helt!!Rider nu på vanligt rakt bett.

Kanske en jaktstång är att rekommendera. Mindre hävstång och de flesta hästarna trivs bättre på det än pelhamstången.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Ketrawzc
·
IT & mobiler Som namnet på tråden antyder så är jag på jakt efter ett gratis program eller en app som man kan skapa en logotyp i. Har tidigare...
Svar
5
· Visningar
303
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 292
Senast: Blyger
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka