Pelhambett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Mella_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 704
M

_Mella_

Jag ska skaffa ett starkare bett än det jag har nu, tredelat, eftersom min häst är himla stark i munnen, speciellt när man rider ut.
Jag funderar på pelhambett, men jag är verkligen ingen bettexpert så jag behöver verkligen hjälp. Bettet ska vara främst till uteritt, mkt på fält där han blir ordentligt stark.

Sv: Pelhambett?

Okej, tack så mycket! :)

En fråga bara: Han har 135 mm långt tredelat bett nu och det är en halv cm förstort, men det finns ju inte 13?
Ska jag köpa 13,5 eller 12,5 cm?

behöver hjälp snabbt därför jag m¨ste beställa det nu,
H**ks sista rabattdag :angel:

Om han är stark ute hoppas jag på att du inte ger dig på att galoppera och så? Rid i gångarten tills det fungerar, rid inte i den om det inte fungerar! Hästen ska vara lätt att hantera ute i skogen och inte bli stark. Går det inte att galoppera, galoppera inte på ett tag och gör sen bara korta galopper tills hästen är så uppfostrad att den inte drar iväg om det nu är problemet.

fast där måste jag själv faktist hoppa in.
Jag har själv en ponny, hon är inte stark MEN het.
Det kallas säkerhets åtgärd, jag rider inte med pelham för att det är snyggt eller för att hon blir stark utan för att JAG ska slippa ha en bromssträcka på 20 meter OM nått skulle hända.

Nu tänker ni, jamen varför tar det 20 meter att stanna då om hon inte är stark?
- För med ett vanligt rakt m. fasta ringar så kan man (inte på NÅTT bett i min mening) ta ett enda långt utan man måste upprepa förhållningen, upprepa, upprepa och upprepa. Det tar längre tid då att broma från galopp (tex) till halt.
På pelhamet kan jag krama till och räta upp mig och få en bromsströcka på 5 meter istället. Skonsammare för hennes mun.

Jag rider faktist, almost always när jag rider ut på lösa tyglar så....

Pelham kan användas, men på rätt sätt.

TS: Tänk på att ett skarpare bett kan göra så att din häst blir ännu starkare. Fundera över om det är en lydnadsfråga eller om dett sitter hos dig som ryttare.
Kimlewik är bra med, minde hävstång om man bara vill testa nått lite skarpare.

Lycka till!

Okej, tack båda! :)

Sorbe: Han är himla konstig, ibland är han jättesnäll och lug och ibland drar han hårt, men han sticker inte, han är bara ordentligt stark. Jag ska tänka på det du skrev!

Krulidut: Precis, om man ska galoppera t ex. 100 m så måsta man börja bromsa efter 50/60 m?
Jättejobbigt, vill inte slita honom i munnen.
Jag vill verkligen inte ha det för att det är snyggt:eek:
Fattar själv inte ens att folk tycker det är snyggt med "stora" bett.
Jag tror inte det sitter hos mig eller är en lydnadsfråga, för tex när man ridr dressyr kan han göra halt jättefint från trav och sådär..
Jag ska fundera mer på de.

Vad blev det då?
jag hoppas att du beställde i storlek 12.5.

(och att det inte var 2 delat)

Jag beställde inte igår. Ja ville vara helt säker på storleken och det blev sent och så.
Lika bra att strunta i rabatten och få rätt storlek istället. Men det blir 12,5 och rakt med gummi.

Snällare mot munnen, han är inte van vid sånna bett. Har alltid haft tredelat :)

Är det inte gummi som kan ge typ brännskada av hög friktion?

Jag tycker att metallbett är snällare, trots att det är ett pelham.
Jag skulle inte ha köpt gummi.

Tror det blir bäst..

glöm inte kedja (och skumrem..)

Det är för att slippa rida med två tyglar..
Men jag tycker att du ska rida med två,
då det är snällare och då kan du ta tag i den
när du behöver = snällare ridning.

Så den är till för att bettet inte ska röra framåt när man ger långa tyglar?

Hittade inte den där jag ska köpa bettet, finns bara på H**ks typ, men där finns det inte rakt pelham?

Ska jag köpa ett till par tyglar också? :eek: Hjälp, jag är helt lost.

Du måste ha ett rakt, tvådelat ger nötknäppareffekt om jag har förstått det rätt.

Två tyglar ska du ha eftersom att du har en tygel i övre ringen, och tar du i den blir det ungefär som ett tränsbett, möjligen lite skarpare.
Sen har du en tygel i den nedre ringen och där tar du bara när det absolut behövs och det blir då väldigt skarpt.
Har du delta så behöver du bara en tygel men å andra sidan kan du inte reglera skärpan i bettet och då kan din häst bli hårdare i munnen.

Jag har med delta på för att jag (faktist) testat att rida ut med två tyglar men jag som inte är på utb. nivå 'Kandar' och rida ut och galoppera med två tyglar blev liiittteeee för mycket tänka på vad fasiken jag gjorde med händerna.

Jag föredrar delta när man rider ut, om man är snäll i handen.

KL.

Nån som kan förklara detta med skumrem lite närmare, skillnaden med/utan?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: Sesca
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 499
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025