Bukefalos 28 år!

Pensionssparande

På mitt förra jobb hade vi en pensionsmäklare (en av de stora) som skulle hjälpa oss med pensionen. Jag fick ha flera individuella möten för att försöka fatta det här med tjänstepension. Jag fattar fortfarande inte!! Antingen är det inte meningen att man SKA fatta eller så är jag ovanligt trög.
Jag är ganska övertygad om att systemet är utformat efter kraftig bank-lobbyism. De enda som möjligen tjänar ngt på det här icketransparanta systemet måste vara just pensionsmäklarna. Känns som man blir mer eller mindre blåst hur man än gör faktiskt, det är helt hopplöst att försöka analysera. :(
 
Jag är ganska övertygad om att systemet är utformat efter kraftig bank-lobbyism. De enda som möjligen tjänar ngt på det här icketransparanta systemet måste vara just pensionsmäklarna. Känns som man blir mer eller mindre blåst hur man än gör faktiskt, det är helt hopplöst att försöka analysera. :(

Ja, den mäklarfirma jag pratar om gick otroligt bra och bjöd ALLA anställda på långweekend i Paris, m.m. Inte för att det betyder att de inte gör ett bra jobb, men någonstans kommer ju pengarna ifrån.
 
Ja, den mäklarfirma jag pratar om gick otroligt bra och bjöd ALLA anställda på långweekend i Paris, m.m. Inte för att det betyder att de inte gör ett bra jobb, men någonstans kommer ju pengarna ifrån.
Men precis... Som jurist kan jag i min bitterhet bli lite avis på ansvarsfriheten också. De tar procentuellt betalt för varje placerad krona oavsett hur det går - helt utan resultatansvar. Vad hände med "skäligt betalt" liksom?
 
Jag eller min man pensionssparar inte. Vi är unga och har inte hunnit jobba så många år så vi hae sparat till villa. Vilket vi nu köpt. Så kommer spara lite lite större buffert på villa, djur, oss, barnen etc. Och sen när vi uppnåt vår minigräns (just nu har vi ca 150' på sparande), så kommer vi lägga upp en plan för sånt.
 
Mitt jobb drar 17,1 % av bruttolönen till tjänstepensionen och ett par procent till den allmänna pensionen utöver det.

Visst är det skönt att slippa tänka på pensionsinbetalning och placering, men för tillfället hade jag gärna haft de där pengarna i handen i slutet av varje månad istället :meh: :arghh:.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp