Bukefalos 28 år!

Pensionssparande

Ainon

Trådstartare
Hur pensionssparar ni och hur mycket i månaden? Varför har ni valt just den sparformen?

Efter en ögonöppnare där jag såg att jag endast beräknas att få 14000kr drygt i pension (medans sambon den jäveln får mer än dubbelt så mycket, inte rättvist :mad:, ;). Han har lite andra förutsättningar med högre lön, avdrag osv så kan inte precis kopiera honom)

Har ett "långtidsspar" som nu ligger på knappt 80000kr samt fonder på 25000kr. Men det är ju inte riktat till pension utan tog ex från det kontot när jag behövde en ny bil och tanken är att det mesta går till nytt hus då vi finner den rätta gården.

Min ekonomiska situation är i övrigt att jag har lön på 25000kr före skatt samt måntliga fasta räkningar (dvs inte inräknat mat, bensin och dyl) på ca 6000kr.
I vilken form skal jag pensionsspara och hur mycket per månad skulle vara lämpligt att sätta undan för att det skal vara någon ide?
 
Hur pensionssparar ni och hur mycket i månaden? Varför har ni valt just den sparformen?

Efter en ögonöppnare där jag såg att jag endast beräknas att få 14000kr drygt i pension (medans sambon den jäveln får mer än dubbelt så mycket, inte rättvist :mad:, ;). Han har lite andra förutsättningar med högre lön, avdrag osv så kan inte precis kopiera honom)

Har ett "långtidsspar" som nu ligger på knappt 80000kr samt fonder på 25000kr. Men det är ju inte riktat till pension utan tog ex från det kontot när jag behövde en ny bil och tanken är att det mesta går till nytt hus då vi finner den rätta gården.

Min ekonomiska situation är i övrigt att jag har lön på 25000kr före skatt samt måntliga fasta räkningar (dvs inte inräknat mat, bensin och dyl) på ca 6000kr.
I vilken form skal jag pensionsspara och hur mycket per månad skulle vara lämpligt att sätta undan för att det skal vara någon ide?

Min åsikt är att konceptet "pensionssparande" är ett jäkligt dåligt sparande.
Det är bättre att ha sparande, rätt och slätt. Dela upp det i kortsiktigt och långsiktigt sparande. För mitt långsiktiga har jag valt fondsparande via ISK på Avanza (Nordnet är motsvarande), och väljer allt själv. Ingen bankperson/"rådgivare" är alltså inblandad.

Till exempel:
Går du in med 10 000 kronor som "startpott" på ett investeringssparkonto (ISK) och sedan månadssparar 2000 kronor i månaden (i fonder alltså) med ett snitt på 5 % avkastning (vilket är ganska lågt, men fullt rimligt) och följer den planen i 25 år så har du fått ihop 1 058 353 kronor tack vare fantastiska och underbara ränta-på-ränta. Skattat och klart. :)

Här finns bra motivation:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
 
Hur pensionssparar ni och hur mycket i månaden? Varför har ni valt just den sparformen?

Efter en ögonöppnare där jag såg att jag endast beräknas att få 14000kr drygt i pension (medans sambon den jäveln får mer än dubbelt så mycket, inte rättvist :mad:, ;). Han har lite andra förutsättningar med högre lön, avdrag osv så kan inte precis kopiera honom)

Har ett "långtidsspar" som nu ligger på knappt 80000kr samt fonder på 25000kr. Men det är ju inte riktat till pension utan tog ex från det kontot när jag behövde en ny bil och tanken är att det mesta går till nytt hus då vi finner den rätta gården.

Min ekonomiska situation är i övrigt att jag har lön på 25000kr före skatt samt måntliga fasta räkningar (dvs inte inräknat mat, bensin och dyl) på ca 6000kr.
I vilken form skal jag pensionsspara och hur mycket per månad skulle vara lämpligt att sätta undan för att det skal vara någon ide?
Jag har pinsamt usel koll på var jag ska placera min tjänstepension osv, så jag ska inte råda i den delen.

Utöver tjänstepensionen så pensionssparar jag ett par tusen i form av löneväxling, vilket verkar vara ett ganska förmånligt sätt att spara på (dock endast för dem med mer än ca 39 100 kr i månaden). Ger lite mer än avdraget belopp översatt varje månad och känns inte så mkt eget skatt som om jag sparat på skattade pengar.
 
Hur pensionssparar ni och hur mycket i månaden? Varför har ni valt just den sparformen?

Jag har köpt ett hus som ska vara färdigamorterat när jag går i pension. Då får jag en låg boendekostnad och klarar mig på den sunkiga pension jag kommer att få. Jag räknar inte med att få mer än några tusen att leva på då jag spenderat mer än 10 år på att vara sjuk. Höginkomsttagare är jag inte heller.
 
Inte särskilt insatt egentligen :o
Men jag antog tidigt att det säkert är bra att ha ett eget sparande till pensionen utöver tjänstepension.

Så jag sparar 400 i månaden och har gjort sen jag började jobba. Tio år ungefär. Jag började arbeta direkt efter gymnasiet.
Just nu får det räcka men kommer öka summan så småningom.

Intressant att höra hur andra gör då jag nästan inte har någon att jämföra med.
 
Jag har ett pensionssparande sen jag jobbade i branschen (yrkesskadad eller vad?). När de ändrade skattereglerna så stängde de nyinsättningar, så numera ligger det bara vilande. Tanken är väl att jag ska sätta in pengar på mitt isk och lägga i fonder, men har inte kommit så långt ännu. Fördelen mot pensionssparande är att man inte låser pengarna och kan ta ut hyr mycket eller hur lite man vill, när man vill. Dessutom skattar man under tiden vilket gör att man inte behöver skatta när man tar ut pengarna.
 
Inte ett ruttet lingon. Dels för att jag tycker det är en kass sparform och dels för att jag inte tror att jag blir så gammal
 
Det svenska systemet innebär att dagens skattebetalare betalar, inte till sin egen pension utan till dagens pensionärer.
Det betyder i sin tur att en pensionärs standard till del är avhängigt av, inte vad han betalt in, utan samhällets betalningsförmåga.

Har därför sedan jag började jobba placerat de tillgångar jag kunnat så att storebror inte direkt kommer åt dem.
I fastigheten och i tillgångar utomlands.

Målet är att ha amorterat ner skulderna till ett minimum vid pensioneringen.
Att leva ett lugnt o stillsamt Svensson ett antal månader om året här hemma.
Och sedan resten av tiden sätta sprätt på det jag lyckats skrapa ihop utomlands.
Har köpt en trevlig lagom stor segelbåt, ett antal flygtimmar från Sverige. Istället för hus eller lägenhet.
Boendeytan blir visserligen inte så stor, men tomten blir ju så mycket större ;)
images
 
Jag blev ensam ägare till gården i ett skede av livet och har valt att satsa sparandet till att amortera. När jag blir skuldfri på gården (värde en par miljoner) har jag ca 20 år kvar till pension. Har också satsat på att minska driftskostnaderna (t.ex. installerat bergvärme och robotklippare) så att hemmet är billigt i drift och lättskött.
 
Hur pensionssparar ni och hur mycket i månaden? Varför har ni valt just den sparformen?

Efter en ögonöppnare där jag såg att jag endast beräknas att få 14000kr drygt i pension (medans sambon den jäveln får mer än dubbelt så mycket, inte rättvist :mad:, ;). Han har lite andra förutsättningar med högre lön, avdrag osv så kan inte precis kopiera honom)

Har ett "långtidsspar" som nu ligger på knappt 80000kr samt fonder på 25000kr. Men det är ju inte riktat till pension utan tog ex från det kontot när jag behövde en ny bil och tanken är att det mesta går till nytt hus då vi finner den rätta gården.

Min ekonomiska situation är i övrigt att jag har lön på 25000kr före skatt samt måntliga fasta räkningar (dvs inte inräknat mat, bensin och dyl) på ca 6000kr.
I vilken form skal jag pensionsspara och hur mycket per månad skulle vara lämpligt att sätta undan för att det skal vara någon ide?

Tjänstepensionen utgör en stor del av förväntade utbetalningar. Sparar numer inget privat i pension till mig själv, däremot till min fru.

Tjänstepensionen sätter in drygt 5 tusenlappar per månad, då det är en av de riktigt bra förmånerna hos nuvarande arbetsgivare.
 
Tjänstepensionen utgör en stor del av förväntade utbetalningar. Sparar numer inget privat i pension till mig själv, däremot till min fru.

Tjänstepensionen sätter in drygt 5 tusenlappar per månad, då det är en av de riktigt bra förmånerna hos nuvarande arbetsgivare.
Just det, glömde. Jag bidrar till min sambos pensionssparande också, som han gör genom "vanligt" privat sparande, för att jämna ut lite av den (stora) skillnaden som annars kommer bli mellan oss när det är dags för pension. De pengarna placerar han dock själv, jag bidrar bara ekonomiskt.
 
Just det, glömde. Jag bidrar till min sambos pensionssparande också, som han gör genom "vanligt" privat sparande, för att jämna ut lite av den (stora) skillnaden som annars kommer bli mellan oss när det är dags för pension. De pengarna placerar han dock själv, jag bidrar bara ekonomiskt.

Oj, det var generöst av dig.

Själv är jag för snål för att ge bort pengar på det viset. Tyvärr har jag erfarenhet av att bli blåst på pengar av två tidigare sambos, så jag passar mig väldigt noga för att åka på en sådan nit igen.
 
Oj, det var generöst av dig.

Själv är jag för snål för att ge bort pengar på det viset. Tyvärr har jag erfarenhet av att bli blåst på pengar av två tidigare sambos, så jag passar mig väldigt noga för att åka på en sådan nit igen.

För mig är det inte en fråga om generositet, utan en ren hygienfråga. Jag har studerat under många år för att uppnå den betydligt högre lönenivå än honom som jag redan idag har (den kommer dessutom sannolikt bara fortsätta sticka iväg i förhållande till honom). Under denna tid påverkade jag vår gemensamma ekonomi negativt och nu är det min tur att betala tillbaka, samtidigt som jag ser ett värde i att utjämna våra ekonomiska skillnader inför pensionen, framför allt för det fall något händer någon av oss.

Jag ser inget annat än ett gemensamt liv tillsammans, samtidigt som jag ser det som att han i mångt och mycket "curlar" mig på ett sätt som möjliggör mitt liv. Det vore otänkbart att inte i vart fall ekonomiskt kompensera för detta. Jag kan inte samtidigt argumentera mot den klassiska kvinnofällan och samtidigt upprätthålla den hemma, men då i omvänd form, det vore djupt oetiskt i mina ögon.
 
Jag och min partner kommer göra samma sak; den som tjänar mest bidrar till den andra.

Funkar säkert bra så länge man är sams. Men när andra tar hela handen för att man bjuder lillfingret är det inte roligt längre, framförallt om det leder till att man själv hamnar på pottkanten. Jag har lånat ut pengar som jag aldrig fick tillbaka. Detta ledde till att jag fick en betalningsanmärkning eftersom jag inte fick tillbaka pengarna då skatten skulle betalas.

Person nummer två fick jag försörja då han blev utan inkomst. Själv hade jag bara sjukersättning och bostadstillägg, så soc fick komplettera. Han var dock inte så ekonomiskt lagd (tenderade till att spendera mer än vad som fanns, eller räknade med att jag skulle betala) så jag fick dra lasset för att få det att gå runt. Stressen det innebar försenade min egen rehabilitering.

Dessa två har jag förlorat ungefär 30 000 på (lågt räknat). För att jag varit för snäll. Jag betalade också halva amorteringen för person 2. Vi bodde ju i hans hus båda två och jag kunde ju inte bo gratis eller åka snålskjuts på honom, resonerade jag. Jag ägde dock ingen del av det och när jag inte stod ut med karln längre var det jag som fick dra.

Det jag har idag har jag fått kämpa hårt för och jag ger inte bort något till någon som kan komma att utnyttja mig igen.
 
@Magiana Ja, jag förstår att om man har sådana erfarenheter så litar man ogärna på andra igen.

Jag och min partner har en relation som låter väldigt annorlunda mot dina och för oss gäller att så länge vi lever tillsammans så hjälper vi varandra. Om en av oss tog hela handen hade vi inte varit tillsammans idag. Inte heller om vi bara räknade med att den andra skulle betala.
 
Jag har pinsamt usel koll på var jag ska placera min tjänstepension osv, så jag ska inte råda i den delen.

På mitt förra jobb hade vi en pensionsmäklare (en av de stora) som skulle hjälpa oss med pensionen. Jag fick ha flera individuella möten för att försöka fatta det här med tjänstepension. Jag fattar fortfarande inte!! Antingen är det inte meningen att man SKA fatta eller så är jag ovanligt trög.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp