permanentstoppad vs omstoppningsbar sadel

bapro

Trådstartare
Jaha, då var det dags igen...
Ska försöka att hitta en bra sadel till nya pållen nu. Har haft ut en sadelutprovare som säljer sadlar, men var inte nöjd med hans val.
Har börjat leta sadlar på egen hand nu istället & ska få hem 2 st nya att prova om någon dag.
En utav dom är permanent stoppad, en pessoa... (det är hoppsadlar jag talar om). Är det någon nackdel med det?
Det sägs ju att de permanentstoppade i regel passar fler typer av hästar, är det bara prat??
Men om man hittar en permanentstoppad sadel dom sitter BRA. Kan man förvänta sig att den fortsätter göra det (om hästen ej ändrar ...sig märkbart)
Eller kommer stoppningen ändå att kunna bli ojämn osv...
Självklart känns det ju som en fördel att kunna stoppa om sadeln
ifall hästen ändrar sig och så, det brukar ju ändå alltid behövas med en ny sadel när man ridit i den ett visst antal timmar..., men samtidigt har vi ingen sadelmakare i närheten & det kan bli en
ganska omständig procedur att få den omstoppad...

Kom på en fråga till :idea:
Man ska ju rida in en sadel ett visst antal timmar sägs det... (i skritt) innan man använder den som vanligt... Gäller det bara omstoppningsbara eller även permanentstoppade??

Tacksam för svar :D
MVH

Sv: permanentstoppad vs omstoppningsbar sadel

Jag var väldigt nöjd med min icke-omstoppningsbara dressyrsadel. Den var inriden när jag köpte den, bossorna hade satt sig och det var en bred, bra anläggning mot hästryggen. Den plattade inte till sig under de åren jag hade den (hästen breddade ur bommen).

Fick den till ett bra pris och kände därför att jag inte skulle dö om jag fick göra mig av med den p g a omständigheter som eventuellt hade kunnat avhjälpas med omstoppning.

Tjaba, tror inte att permanentstoppade sadlar passar fler hästar än omstoppningsbara, men däremot så ändrar dom sig inte lika mycket. Jag har ju 2 pessoasadlar som jag är jättenöjd me, har aldrig varit några problem. Stoppningen är fortfarande jämn och fin efter 5 år. Har då aldrig skrittat in en ny sadel, utan du kan nog köra på som vanligt.
Såg att det gick bra på tävlingen föresten, hoppas att jag får se pållen snart :D

Om sadlarna fortfarande tillverkas går det även att stoppa om dom icke omstoppningsbara sadlarna.

Permanentstoppade sadlar har ju oftast latexpaneler och passar på flera hästar som har samma typ av rygg. Alltså en fördel om du har flera hästar som har nästintill samma typ av rygg. Latexpaneler formar sig inte efter hästen så som ull gör.

Latexpanaler kan inte bli ojämna, däremot kan de bli sneda om du t.ex. hoppar upp från samma sida år ut och år in... Men vad jag vet blir de inte sneda genom ridning. (ullstoppade bossor blir ju sneda om ryttaren sitter snett eller hästen är sned, och vid permanentstoppade sadlar händer det sällan om ens överhuvudtaget)

Man behöver inte rida in en permanentstoppad sadel som man gör vid en ullstoppad. Panelerna sitter där dom sitter liksom...

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: super
·
Utrustning Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 825
Senast: Sibylla
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 602
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka