Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

@athena_arabians Förstår inte riktigt vad du menar eller vart du vill komma? :confused: TS undrade vad man ansåg om det hela, svarade hur jag kände, att det inte ser ut så i samhället vet vi nog allihopa

Som jag sa, det är ett diskussionsforum. Gör man en sådan här trådstart får man nog vara beredd på att alla inte håller med och vill diskutera ämnet. Vill man bara ensidigt samla åsikter får man göra en undersökning.
 
Hur ser du på det då? Varför har vi fängelsestraff och vad är det om det inte är någon sorts hämnd?

:banghead: Straffet i sig ska vara avskräckande, dvs om du tänker tex köra för fort ska straffet få dig att inte göra det eftersom du inte vill får böter.

När du begått ett brott får du ett straff för att samhället har bestämt att en sådan handling inte är acceptabel utan får konsekvenser.

Har inget med hämnd att göra.
 
Jag vet! Vi kan kasta stenar på dem! Stora, vassa stenar på pedofiler, och lite mindre, runda stenar på snattare.:up:


Jag tycker det är så konstigt att medge att man inte har en aning om hur saker ligger till, men ens spontana reaktion är hämnd. Man vill dock inte lära sig eller tänka efter, utan är helt nöjd med sin åsikt.

Lite som mitt hattexempel. Jag har hört att folk säger att hattanvändare inte är farliga, men jag bara tycker det ändå. Jag anser ändå att de ska spärras in, för jag orkar inte lyssna på andra eller lära mig något nytt.
Nej, jag har inte insikt hur fängelse vården arbetar, det är helt rätt! Och fortfarande är jag nöjd med min åsikt. Som jag skrev i ett annat inlägg så vet de flesta skillnaden mellan rätt och fel innan de begår brott, men gör det ändå - om det är för de inte bryr sig, eller har något att förlora, vad vet jag? Korta fängelsestraff avskräcker i alla fall inte den biten. Vissa verka tycka det är helt OK att en mördare får ett par år (eller inget alls) i fängelse, vissa tycker att det borde varit lite längre. Jag har faktiskt inte tänkt på fängelse som hämnd, är man i stånd att begå ett grovt brott kan ju inte fängelse komma som en överraskning?
 
Helt ärligt nu, utan tillstymmelse till överdrift: tanken på att bo granne med någon med din inställning till människor,
samhället och beprövad
kunskap ger mig stort
obehag! Jag blir faktiskt
smått rädd för dig, men jag
lugnar mig med antagandet
att du förmodligen inte är
våldsam i alla fall...

Det är nog ingen bra idé att
avgöra vilka som fritt får
röra sig i samhället baserat
på vilka som kan uppfattas
som obehagliga/
skrämmande/frånstötande
av sina eventuella grannar?

Och jag tycker det är skrämmande att så "många" här på buke" tycker det är helt ok att bo granne mm med en dömd pedofil:crazy:
 
Hur ser du på det då? Varför har vi fängelsestraff och vad är det om det inte är någon sorts hämnd?

Vi har fängelsestraff som en del i ett allmänpreventivt tänk, straffen ska bidra till att folk väljer att inte begå brott (varför folk ändå begår brott är bokstavligt talat en vetenskap i sig). Sedan sätts själva straffsatsen utifrån hur förkastlig gärningen anses vara, varför t.ex. mord bedöms hårdare än stöld eftersom ett liv är viktigare än egendom.

Individens egenskaper, förutsättningar, bakgrund etc. tas också i beaktning när man bestämmer vilket straff en person ska få. I vissa fall finns det få eller inga alternativ (t.ex. vid mord så är det fängelse eller rättspsykiatrisk vård som gäller) men domstolarna söker att välja den påföljd som optimerar chansen att den dömde blir en laglydig medborgare igen. Står valet mellan t.ex. fängelse och skyddstillsyn kan det mycket väl vara så att skyddstillsyn gör det möjligt för personen att ordna upp sitt liv och inte begå brott igen och då ligger det i allas intresse att välja skyddstillsyn.
 
Nej, jag har inte insikt hur fängelse vården arbetar, det är helt rätt! Och fortfarande är jag nöjd med min åsikt. Som jag skrev i ett annat inlägg så vet de flesta skillnaden mellan rätt och fel innan de begår brott, men gör det ändå - om det är för de inte bryr sig, eller har något att förlora, vad vet jag? Korta fängelsestraff avskräcker i alla fall inte den biten. Vissa verka tycka det är helt OK att en mördare får ett par år (eller inget alls) i fängelse, vissa tycker att det borde varit lite längre. Jag har faktiskt inte tänkt på fängelse som hämnd, är man i stånd att begå ett grovt brott kan ju inte fängelse komma som en överraskning?

Undersökningar i USA har visat att långa fängelsestraff/dödsstraff INTE är effektiva när det gäller att få ner brottsligheten.

I övrigt, se @Tassetass svar ovan: http://www.bukefalos.com/threads/pe...-sexbrottslingar.1280382/page-6#post-16640312
 
Undersökningar i USA har visat att långa fängelsestraff/dödsstraff INTE är effektiva när det gäller att få ner brottsligheten.

Jag hade en föreläsning för några veckor sedan med en av Sveriges främsta professorer i straffrätt och han underströk just detta; strängare straff minskar inte brottsligheten. Snarare kan det göra att brotten blir värre eftersom det då saknas incitament för t.ex. en rånare att inte skjuta sig igenom en vägspärr som polisen satt upp, väntar 20 år i fängelse för rånet kan man likagärna försöka skjuta sig ur situationen.
 
Vi har fängelsestraff som en del i ett allmänpreventivt tänk, straffen ska bidra till att folk väljer att inte begå brott (varför folk ändå begår brott är bokstavligt talat en vetenskap i sig). Sedan sätts själva straffsatsen utifrån hur förkastlig gärningen anses vara, varför t.ex. mord bedöms hårdare än stöld eftersom ett liv är viktigare än egendom.

Individens egenskaper, förutsättningar, bakgrund etc. tas också i beaktning när man bestämmer vilket straff en person ska få. I vissa fall finns det få eller inga alternativ (t.ex. vid mord så är det fängelse eller rättspsykiatrisk vård som gäller) men domstolarna söker att välja den påföljd som optimerar chansen att den dömde blir en laglydig medborgare igen. Står valet mellan t.ex. fängelse och skyddstillsyn kan det mycket väl vara så att skyddstillsyn gör det möjligt för personen att ordna upp sitt liv och inte begå brott igen och då ligger det i allas intresse att välja skyddstillsyn.
Ja och det är bl a därför som USA har ett sådant våldsamt samhälle där fängelserna är överfulla. Därför att längre straff helt enkelt inte hjälper. Personligen är jag emot fängelser som ide öht, utan tror mer på vård och behandling. Med en reservation för att vissa mycket få enstaka individer aldrig kan släppas ut.
 
Att strama upp villkoren ser jag inte som en nackdel.
Att samhället tidigare nyper tillbaka när ungdomar inleder en kriminell bana
och som sagt att straffrabatterna tas bort.

Men långa fängelsestraff som fortsätter utanför murarna, nej tack.
 
Och jag tycker det är skrämmande att så "många" här på buke" tycker det är helt ok att bo granne mm med en dömd pedofil:crazy:
Men liksom, vad ska man göra då? Sätta alla dömda brottslingar i ett läger efter avtjänat straff så att ingen ska behöva bo nära dem? Risken finns att du faktiskt redan bor bredvid en pedofil, dömd eller ej. Och statistiskt sett är det farligare för dina barn att umgås med sina manliga släktingar.
 
Undersökningar i USA har visat att långa fängelsestraff/dödsstraff INTE är effektiva när det gäller att få ner brottsligheten.

I övrigt, se @Tassetass svar ovan: http://www.bukefalos.com/threads/pe...-sexbrottslingar.1280382/page-6#post-16640312[/QUO
Varför då? Vad är det som är så skrämmande med det? Att många har en human människosyn?
Eller är man för godtrogen, och tror gott om alla? Men visst om man räknar att den dömde ej gör om det efter sitt straff, eftersom hen då är helt rehabiliterad? Kan man vara helt hundra på att det inte händer igen? Jag hade nog känt mig rätt obekväm att bo granne med en som mördat. Faktiskt.
 
Men 15 år i fängelse och inte få sitt straff tidsbestämt ät vidrigt. Det är så sjukt med livstidsstraff!!

Nu vet jag inte varför Jackie eller Tony inte får sina straff tidsbestämda, har inte längst domstolarnas motivering. Kanske finns det väldigt goda skäl i just deras fall, men någonstans finns det också en liten tanke om att domstolarna kanske är lite oroliga för vad reaktionerna skulle bli om de fick tidsbestämt och att det kan påverka deras bedömning. De är trots allt inte mer än människor.
 
Eller är man för godtrogen, och tror gott om alla? Men visst om man räknar att den dömde ej gör om det efter sitt straff, eftersom hen då är helt rehabiliterad? Kan man vara helt hundra på att det inte händer igen? Jag hade nog känt mig rätt obekväm att bo granne med en som mördat. Faktiskt.
Men det är väl klart att man inte kan vara helt 100% säker på det? Lika lite som att man kan vara 100% säker på att någon tidigare ostraffad aldrig kommer begå ett brott. Men jag frågar igen, vad är alternativet? Att låsa in samtliga som begått brott med högre straffvärde än säg 3 år på livstid? Herregud, det vore ju fruktansvärt ur så många perspektiv, samhällsekonomiskt OCH humanitärt.

Alltså, jag har själv varit utsatt för ett grovt brott under hot om våld och jag kan verkligen förstå den där instinktiva känslan av att vilja skada den som utsatt en. Jag har verkligen aldrig, varken innan eller efter, känt ett så starkt behov av att döda någon! Men just därför är det ju så otroligt viktigt att vi inte grundar vårt rättsväsende på hur människor (speciellt brottsoffer och deras anhöriga) känner och tycker. Jag är liksom väldigt glad över att det inte hade varit jag som hade fått döma idioten som under pistolhot rånade butiken där jag råkade jobba, för då hade vi kunnat snacka medeltida straffskala...
 
Nu vet jag inte varför Jackie eller Tony inte får sina straff tidsbestämda, har inte längst domstolarnas motivering. Kanske finns det väldigt goda skäl i just deras fall, men någonstans finns det också en liten tanke om att domstolarna kanske är lite oroliga för vad reaktionerna skulle bli om de fick tidsbestämt och att det kan påverka deras bedömning. De är trots allt inte mer än människor.
Jamen de får betalt för att företräda rättssamhällets principer. Det är deras uppgift, oaktat samhällets reaktioner eller ej. Det gjorde ju grova övertramp i just den rättegången minns jag, när anhöriga fick ge sin syn på det hela som i USA. Det är inte en princip här och det tycker jag är bra.
 

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp