Personligt brev

ainasoja

Trådstartare
Jag blir som vanlgit less och rastlös när jag hamnar i sjukskrivningsträsket och har börjat söka jobb.

Jag har rätt att få lönebidrag vid en anställning, graden beror på vilket sorts jobb jag ska utföra. Men nu undrar jag och jag skrämmer en ev arbetsgivare genom att skriva det i mitt personliga brev eller är det ett plus?

Jag bör dessutom informera den ev arbetsgivaren om att jag har MS men det tänkte jag göra vid anställningsintervjun i såfall. Dom två bokstäverna innebär oftast att folk automatiskt ser en rullstolsburen människa framför sig.
 
Jag har inte sagt något om mina krämpor förrän på intervju. Jag vill inte att mina sjukdomar ska prägla bilden av mig som arbetskraft.

Skulle jag vara berättigad till extra stöd så får det komma som en bonus som kan väga till min fördel.

Folk har så konstiga uppfattningar om oss som inte är hundraprocentiga i något (kanske helt ovidkommande) avseende
 
Ja fast det rimmar ju rätt illa att jag varit hemma i snart 3 år med när dom kollar mina meriter. Jag tror att jag har svårt att få ett jobb överhuvudtaget men jag tänkte försöka iallafall och om jag säljer in mig med ett lönebidrag så borde det vara lättare tänkte jag.
 
Jag har varit sjukskriven i snart 10 år och när det är dags för mig att söka jobb tror jag verkligen att lönebidraget kommer hjälpa. Har fått intrycket från andra att det inte tolkats som dåligt heller. Anledning till varför man är berättigad bidraget tas vid intervjun :)
 
Det beror nog mycket på var du söker jobb och vilken tjänst du söker. Statligt eller kommunalt skiter dom i eventuellt lönebidrag och sorterar bara bort dig i första omgången. Mindre privata företag är nog betydligt mer lockade av ditt lönebidrag. Dessutom beror det på lönenivån, enligt AF:
  • Lönekostnaden för den anställde, det vill säga bruttolön, sjuklön, semesterlön, arbetsgivaravgifter och premier för avtalsenliga arbetsmarknadsförsäkringar. Du kan få bidrag för den del av lönekostnaden vid heltidsarbete som inte överstiger en bruttolön på 16 700 kronor per månad.
Ju högre lön desto mindre är lönebidraget värt. Jag skulle nog försöka känna av varje ansökan individuellt om det är till din fördel eller nackdel att nämna det. Jag vet, inte mycket till hjälp eller svar :D
 
Det beror väl på vad för slags jobb du siktar på. T.ex. ett gym jag jobbat på (bakom kassan då och ansvar för de administrativa delarna) var beroende av att människorna som jobbade där fick lönebidrag. Utan det skulle de (föreningen) inte kunna anställa 3-4 personer. :)

Så i det fallet är det definitivt ett stort plus att ha med det.
 
Det beror nog mycket på var du söker jobb och vilken tjänst du söker. Statligt eller kommunalt skiter dom i eventuellt lönebidrag och sorterar bara bort dig i första omgången. Mindre privata företag är nog betydligt mer lockade av ditt lönebidrag. Dessutom beror det på lönenivån, enligt AF:
  • Lönekostnaden för den anställde, det vill säga bruttolön, sjuklön, semesterlön, arbetsgivaravgifter och premier för avtalsenliga arbetsmarknadsförsäkringar. Du kan få bidrag för den del av lönekostnaden vid heltidsarbete som inte överstiger en bruttolön på 16 700 kronor per månad.
Ju högre lön desto mindre är lönebidraget värt. Jag skulle nog försöka känna av varje ansökan individuellt om det är till din fördel eller nackdel att nämna det. Jag vet, inte mycket till hjälp eller svar :D

Har haft två anställningar med lönebidrag så jag vet allt om det, till och mer än det du tog fram nu.Det innefattar även avdrag på nästan 42% av dom sociala avgifterna som tex arbetgivar avgifterna.

Har haft löner som överstiger 16 700:- på bägge anställningarna, räknade på det på min sista anställning och min arbetsgivare betalade ca hälften av min lön och resten fick han betalt från FK så nog fasen är det fördelaktigt även om man har en lön som överstiger 16 700:-.
 
Det beror väl på vad för slags jobb du siktar på. T.ex. ett gym jag jobbat på (bakom kassan då och ansvar för de administrativa delarna) var beroende av att människorna som jobbade där fick lönebidrag. Utan det skulle de (föreningen) inte kunna anställa 3-4 personer. :)

Så i det fallet är det definitivt ett stort plus att ha med det.

Gym är inte ett alternativ för min del, jag är överkvalificerad för det. Rätt rejält till och med, nu tänkte jag tex söka ett jobb som innebär adimistrativa tjänster på ett större företag.
 
Har haft två anställningar med lönebidrag så jag vet allt om det, till och mer än det du tog fram nu.Det innefattar även avdrag på nästan 42% av dom sociala avgifterna som tex arbetgivar avgifterna.

Har haft löner som överstiger 16 700:- på bägge anställningarna, räknade på det på min sista anställning och min arbetsgivare betalade ca hälften av min lön och resten fick han betalt från FK så nog fasen är det fördelaktigt även om man har en lön som överstiger 16 700:-.

Jo absolut är det fördelaktigt för AG. Vad jag menar är att om du erbjuds en lön på 40,000 så är lönebidraget mindre viktigt än säg en lön på 22,000. Ju högre lön desto mindre del av den totala lönekostnaden står ju AF för. Reglerna verkar ändras varje månad eller så, mycket förvirrande.
 
Generellt skulle jag säga att vänta tills intervjun, för att inte riskera att bli bortsorterad redan vid första urval. I ditt fall skulle jag nog säga att din största nackdel är att du varit borta från arbetsmarknaden så länge (jag tolkar att du varit "hemma" i 3 år som det?), och då skulle jag lägga så mycket krut som möjligt på att visa varför du idag ändå är ett bra val för potentiell AG. Så då tycker jag att du dels ska ha med det i det personliga brevet, men jag skulle nämna det i förbifarten snarare än att lyfta fram det som huvudargumentet för att anställa mig. (Men tillräckligt för att fördelen för AG framgår tydligt).

Sedan skulle jag även tänka igenom hur jag utformar CV:t också. Många AG sorterar redan där utan att ens läsa det personliga brevet, men det beror på vad det är för jobb också.
 
Jo absolut är det fördelaktigt för AG. Vad jag menar är att om du erbjuds en lön på 40,000 så är lönebidraget mindre viktigt än säg en lön på 22,000. Ju högre lön desto mindre del av den totala lönekostnaden står ju AF för. Reglerna verkar ändras varje månad eller så, mycket förvirrande.

Någon lön på 40 000:- är jag inte kvalificerad till så den biten är lugnt, men min ev AG kan få runt halva min lön betald vid anställning så i mitt fall är det rätt bra för AG.
 
Någon lön på 40 000:- är jag inte kvalificerad till så den biten är lugnt, men min ev AG kan få runt halva min lön betald vid anställning så i mitt fall är det rätt bra för AG.

Det gör dig absolut mer attraktiv, men jag tror fortfarande mer på ett jobb inom den privata sektorn gärna ett mindre företag. Jag har en kompis som har MS men hon har ett jobb på ca 25% tror jag där hon jobbar när hon inte har skov. Hennes AG är flexibla så hon jobbar mer när hon mår bättre och mindre när hon inte mår så bra. Hon får färdtjänst fram och tillbaka till jobbet och hon vill verkligen inte ge upp det.

OT, tyvärr är kommunen mycket snålare med färdtjänsten än tidigare vad gäller icke jobbresor så särskilt på vintern sitter hon ganska instängd, särskilt när det är mycket snö eller som nu när det är snorhalt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp