Pessoabett med pelhamdelta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Mimmii_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 410
M

_Mimmii_

Varför har man ibland pelhamdelta till Pessoabett? Vad är det bra för? :idea:

Sv: Pessoabett med pelhamdelta?

Istället för att ha tygeln på typ nedersta ringen så sätter man oftast delta på för att mildra effekten.

Iaf vad jag har lärt mig...

Senast ändrad:

för att det blir ett mellanting och tar i båda, istället för att man väljer antingen eller

Okej vad bra! Ska nog testa det då pållan är väldigt stark vissa dagar, jag rider nästan alltid på stora ringen men ibland är pållan så otroligt pigg och då vill man gärna ha något lite skarpare. :)

Det är inte bra för något, för effekten av pessoat går förlorad. Ett pessoabett bygger ju på principen att mundelen höjs i munnen. Sätter man på ett delta höjs bettet och sen verkar det som ett vanligt tränsbett. Altså skulle du i princip likagärna kunna rida på ett tränsbett med hög hand.

Okej så det är alltså som att rida på ett vanligt tränsbett då?

har också undrat över det.. en annan sak jag sett är att man ridit med TVÅ tyglar på ett pessoa! Vad ger det för effekt då? jag menar två tyglar, ett bett..

Att rida på två tyglar förstår jag bättre än delta, man använder endast den nedre tygeln för korrigering i övrigt rider man på den övre. Isåfall skall tyglarna var kopplade, övre i munringen, den nedre på någon av de nedre ringarna.

För att ju mer grejjer på hästenm desto mer julgran ser den ut, och det verkar vara målet för de flesta ponyyhoppare...

Pelham rids också med fördel på två tyglar, ger mkt bättre effekt än delta för då kan man hela tiden välja vilken tygel/effekt man vill ha just då och behöver inte rida skarpare än vad just det ögonblicket kräver.

Jo, kanske det kanske.. Men det gör ingen "skada" mot hästen då eller?

ks ajag uttala mig om själva deltana eller bettet? tror inte att deltana är den stora boven i det dramat...

Polly_Mulle skrev:
För att ju mer grejjer på hästenm desto mer julgran ser den ut, och det verkar vara målet för de flesta ponyyhoppare...

:bow: :rofl: :rofl:

Säger en som har en ponny stark som en ardenner i skogen...:angel:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 874
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka